Melyik mozikarakterből vált utoljára popkulturális ikon?

Mikrofilm

A mozifilmek korábban számos olyan karaktert tudtak kitermelni, akiket mindenki azonnal felismert, és akik igazi ikonokká váltak. De hol vannak ma Indiana Jones, Darth Vader, James Bond vagy Jack Sparrow utódai? 

Érdekes, gondolatébresztő X-bejegyzés kapott szárnyra az elmúlt hetekben a filmes fórumokon, blogokon és TikTok-oldalakon. Az @_onthewayjay nevű felhasználót alig több mint 1600-an követik, de tweetje több mint 9 millió megtekintésnél jár, felvetésére pedig több mint 500 válasz érkezett – ez is jelzi, hogy beletrafált valamibe.

„Mikor volt utoljára, hogy egy eredeti filmszereplő valódi popkulturális ikonná vált? Jack Sparrow után biztosan volt valaki, de egyszerűen nem jut eszembe, ki” – szól az eredeti bejegyzés.

A mozi haláláról szóló érvelések már évtizedek óta jelen vannak: már az első hangosfilmnek tartott, 1927-es A dzsesszénekessel megjelentek a sirámok, miszerint a filmművészet, mint olyan, halott. Isidore Isou román-francia költő-rendező szerint a film az 1940-es években érte el művészeti csúcspontját, azóta tehát lejtmenetben van, de ugyanezt a pontot a francia újhullám üdvöskéje, Francois Truffaut először 1957-re, majd 1962-re, a Dr. No megjelenésére tette, mások az első modern blockbuster, A cápa 50 évvel ezelőtti megjelenésének időpontját faragná a mozi sírkövére. Peter Greenway rendező 2002-ben azt mondta, már nem ismer senkit, aki moziba jár, míg a Variety kritikusa, Peter Bart 2008-ban írta le, hogy szerinte a független filmnek annyi.

A mozi temetése tehát nem újdonság, a filmiparnak azonban nagyon régóta nem kellett már annyi nehézséggel szembenéznie, mint manapság: ott volt a COVID a mozibezárásokkal, a forgatások leállásával, majd a filmterjesztési gyakorlat megreformálásával, aztán a streamingek előretörése, amelyek épp a karanténnak köszönhetően a kanyarban beelőzték a mozikat. Mindezt még ki se heverték a filmszínházak, mikor érkezett a forgatókönyvírók és a színészek sztrájkja, Hollywood súlya is egyre csökken, és akkor még nem is beszéltünk az olyan veszélyekről, mint amit Trump, vagy épp az MI térnyerése jelent.

A fenti tweet azonban minden másnál egyértelműbben világít rá erre a jelenségre: a filmek az elmúlt években mintha egyszerűen elvesztették volna a globális vonzerejüket és ízlésformáló képességüket. Gondoljunk csak minden idők legismertebb filmes karaktereire Indiana Jonestól kezdve James Bondon át Darth Vaderig és Marty McFlyig. Mikor láttunk a mozikban utoljára hasonlóan meghatározó karaktereket? Olyan figurákat, akik befolyásolják, hogyan öltözködünk, akik a Pez-cukorkaadagolótól kezdve a müzlisdobozokig mindenhol szembejönnek, és akiket nem csak azok tudnak azonnal beazonosítani, akik látták az adott filmet?

Jason Pargin amerikai író, aki Tiktok-csatornáján épp az ilyen popkulturális eszmefuttatásokkal foglalkozik, azonnal be is szállt a vitába. Szerinte a popkulturális hatás fokmérője nem más, mint a halloweeni kosztümteszt: azaz akkor számít egy mozifigura valódi ikonnak, ha Halloweenra őt imitálva felöltözhetünk, és senkinek sem kell elmagyarázni, kinek a bőrébe is bújtunk – ahogy egy Darth Vader-maskarát, vagy a Péntek 13-ból ismert Jason Voorhees-maszkot felvéve sincs szükség szabadkozásra.

Az eredeti tweet az utolsó ilyen filmes karakternek Jack Sparrow-t jelölte meg, aki a 2003-as A Karib-tenger kalózai: A Fekete Gyöngy átkában tűnt fel – igaz, ez sem egy teljesen eredeti film, hiszen a Disney vidámparkjainak egyik látványosságán alapul, ám valódi ikonná ez a mozi tette. Ennek viszont már több mint 20 éve, ahogy a kalózos sorozat legutolsó felvonása, a Salazar bosszúja óta is 8 év telt már el.

Jason Pargin szerint Jack Sparrow-hoz hasonló, mindenki által ismert, eredeti filmekből (azaz nem folytatásokból, vagy valaminek, például képregényeknek az adaptációjából) ismert figurákat hiába keresünk az elmúlt évek legnagyobb bevételű filmjei között. Az idei év egyik legnagyobb sikere, az Egy Minecraft film ugyan bátran nevezhető szenzációnak, de ez már játékként meghódította a világot, míg a másik gigasikernek számító Lilo és Stich szereplői hiába vannak ott mindenhol a plüsshorgászó gépektől a mosogatószivacsokig, ez egy 2002-es animációs film remake-je. A világszinten ezeknél is többet kaszáló kínai Ne Zha 2 egyrészt szintén folytatás, másrészt igazi őrület csak hazájában alakult ki körülötte – igaz, ott minden hollywoodi mozit lepipál.

De ha a korábbi éveket nézzük, akkor is hasonló szereplőkbe ütközünk: a Barbie már a világ legismertebb játékbabája volt, mielőtt a vászonra költözött, ahogy Super Mariót is elsősorban a konzolokról ismerjük. De a korábbi nagy mozis durranások, a Top Guntól kezdve a Pókember-filmeken és animációkon át a Fekete párducig – mind adaptációk, folytatások, franchise-ok. Jelenleg ezek azok, amelyek meghatározzák a mozikat, a fentebb emlegetett problémák és kihívások miatt ugyanis a stúdiók egyre inkább kockázatkerülővé váltak, így jobbára csak arra adnak pénzt, amiről úgy gondolják, az emberek már egyébként is ismerik őket, így nagyobb eséllyel válnak sikerré. Így tehát nem csoda, ha egyre kevesebb az eredeti, popkult szempontból is meghatározó mozis karakter.

De valóban Jack Sparrow volt az utolsó ilyen? Az eredeti tweetre válaszul az egyik legnépszerűbb felvetés John Wicket említi, ennek sikerével nehéz is vitatkozni, hiszen máris négy film, egy spinoff és egy sorozat készült belőlee, és minimum három másik mozi pedig készülőben van. Az első film azonban 2014-es, tehát több mint tíz éves, ráadásul ha valaki talpig fekete ingbe, nyakkendőbe és öltönybe bújva jelenik meg egy jelmezbálon, egyáltalán nem biztos, hogy mindenki ráismer, hogy Keanu Reeves figurájának öltözött.

Népszerű válasz Art, the Clown, azaz minden idők egyik legdurvább filmsorozatának, a Terrifiernek a főgonosza – ez azonban inkább csak ahhoz képes aratott hatalmas sikert, hogy független filmként készült, de brutalitása miatt eleve alkalmatlan arra, hogy mindenki számára ismertté váljon. Popkulturális szempontból azonban egy másik bohóc, a Stephen King-féle Az réme szóba jöhetne – igaz, ez is könyvadaptáció.

Sokan emlegetik a Netflix legújabb animációs szenzációját, a K-Pop démonvadászokat – mint azt cikkünkben mi is bemutattuk, a dalok a slágerlistákat ostromolják, ráadásul Halloweenra is könnyen magunkra ölthetjük a szereplők jelmezeit – ahhoz azonban még túl friss az élmény, hogy lássuk, valóban hosszabb ideig velünk maradnak-e. A Tőrbe ejtve Daniel Craig által megformált Benoit Blanc-ja ugyan két filmjében már nevet szerzett magának, de még nem érte el Poirot vagy Columbo ismertségét – talán az idén év végén érkező, Ébredj fel, halott ember című harmadik epizód segít neki ebben. Kylo Ren, a legfrissebb Star Wars-trilógia egyik hőse ugyan hamar mémmé vált, de ha mellé állítjuk a franchise többi, jól ismert alakját Yodától Darth Vaderen keresztül Luke Skywalkerig, hamar elbukja a próbát.

Jason Pagin a videójában azonban maga is előállt egy válasszal: szerinte ahhoz, hogy egy popkulturálisan valóban meghatározó, eredeti mozis figurát találjunk, egészen 2010-ig kell visszamennünk. Ekkor mutatták be a Gru-t, amelyben először debütáltak a Minyonok – előbbiből már négy rész is készült, utóbbiak pedig 2010-ben megkapták saját mozifilmjüket, 2022-ben pedig annak folytatását is. Tetszik vagy nem tetszik, a Minyonok sikerével kár vitatkozni: a Gru színre lép című második filmjük rekordokat döntögetett, sőt, botrányokat is szült, mert a tizenéves rajongók kedvenc hősüknek öltözve elárasztották a mozikat. A Minyonok tehát valóban minden kritériumnak megfelelnek: eredeti, a moziban született figurák, sárga színükről, kék overáljukról, fura beszédükről könnyű felismerni őket, bemutatásuk idején mindent és mindenkit letaroltak, és még a Halloweent is leuralták.

Az azonban, hogy hozzájuk fogható figura nem akadt az elmúlt 10 évben, valóban mintha arról árulkodna, hogy a mozi elvesztette kultúraformáló erejét. És nem ez az egyetlen, erre mutató jel: a fenti gondolatkísérletet futtassuk le ugyanígy – csak ezúttal a sorozatokra nézve, és máris mindenkinek több karakter jut az eszébe: Tizi a Stranger Thingsből, a Nyerd meg az életed vagy A nagy pénzablás karakterei. A sort még lehetne folytatni, és a válaszhoz nem kell egy évtizedet ugranunk az időben. Úgy tűnik tehát, a tévésorozatok ebben is átvették a stafétát a mozifilmektől.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.