A szerk.

Visszabukott

A szerk.

Ókovács Szilvesztert meghosszabbították Bicskéig. Május 26-án, egy nappal a határidő előtt Csák János bejelentette, hogy a 2011 óta regnáló igazgató maradhat az Operaház élén. „Friss, vitális, innovatív” miniszterünk – ezek Ókovács szavai – éppen egy ázsiai útról tért haza, így hát ki kárhoztatná, hogy nem tudta meghallgatni a lehetséges jelölteket? Épp csak arra maradt ideje, hogy összehívjon egy sajtótájékoztatót, ahol csodálkozásának is hangot adott: az igazgatóválasztást nagyobb érdeklődés övezte, mint az Operaház előadásait.

Az igazgató gyomrából végre kiállhat a több hónapos görcs, és hozzáfoghat ahhoz, amihez a legjobban ért: tervezni. Egy interjúból kiderül, hogy 2050-ig tartanak a víziói – ezzel a mindössze az évtized végéig tervező Orbánra is rálicitál –, a pályázatához sem öt, hanem rögtön tíz évadtervet csatolt. Megalomán gesztusokból nem lesz hiány a következőkben sem, csak győzzük nézni a tucatjával megjelenő prömiereket, melyek aztán a telet sem érik meg.

A szakmai bizottság nem Ókovácsot támogatta, rögtön három másikat javasolt. Pedig eleinte úgy tűnt, hogy az egykori halovány tenor, mint öt éve, most is biztos befutó lesz. Hideg zuhany lehetett, amikor tenderáriáját híjával találták, és az első pályázatot eredménytelenként zárta le a minisztérium. A minapi végső döntés tükrében csak találgatni lehet, hogy miért. A kiírás olyan volt, amilyennek az operát Móricka elképzeli: legyen a ház népszerű és célozza a legmagasabb művészi nívót, legyen a hazai tehetségek gyűjtőhelye és adják egymásnak a kilincset a Pavarottik, szóljon az országhoz, a Kárpát-medencéhez és a világhoz. A második kiírás mindössze néhány rezsiszemponttal lett terjedelmesebb.

Az új pályázattal kidőltek a szekrényből a főigazgató-jelöltek. Volt kikből választani, ráadásul nem egy közülük a hatalommal is jó viszonyt ápol. Miklósa Erika megtette a dolgát, amikor az országgyűlési választások napján a „gyermekvédelmi” törvényre rímelő vendégcikket publikált a kormánysajtóban. Vadász Dániel, aki a Co-Opera ügyvivőjeként szerethető kis társulatot működtet, jelentős állami támogatásra érdemesül minden évben, és társproducere volt a közmédia Virtuózok című tehetségkutatójának, az Aeroexpress légitársaság társigazgatójaként pedig törvényt is szabtak rá az úszótalpas légi járművek működéséhez. Kettejük mellett Kesselyák Gergely karmestert javasolta még a szakmai bírálóbizottság, amelynek vezetőjét, Rockenbauer Zoltán egykori fideszes kultuszminisztert Csák arról biztosította, hogy a javaslatuk alapján választ.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.