280 milliót fizetett a Külügyminisztérium annak a cégnek, amelytől a rendelt koronavírus gyorsteszteket aztán át sem vette

  • narancs.hu
  • 2020. szeptember 30.

Belpol

Megváltoztak a rendelői igények. A veszélyhelyzetre hivatkozva közbeszerzés nélkül vásárolt a külügyminisztérium.

A Külgazdasági és Külügyminisztérium 280 millió forintot fizetett ki egy cégnek koronavírus gyorstesztekért – írja a hvg.hu.

Csakhogy a lap birtokába került, júniusban kötött szerződésből kiderül, hogy a Külügyminisztérium bár 780 ezer euróért vásárolta meg a teszteket a Pro Concept nevű cégtől, végül „a megváltozott rendelői igényekre” hivatkozva inkább át sem vették azokat.

A lap közérdekű adatigénylés során próbált meg fényt deríteni a külügyi költésekre, de ahogy írják, az adatkérés alkalmával a kikért dokumentumok hiányosak, ezért az nem derül ki, hogy maguk a tesztek mennyibe kerülhettek, csak az, hogy a 280 millió forintot „lemondásból és egyéb, a tárolásból eredő költségek (mint a kezelési, szállítási, érkeztetési, stb.)” fejében kapott a cég.

A lap a tesztekről szóló kérdéseire se a Külügyminisztérium, se a Pro Concept nem válaszolt.

Ugyanezzel a céggel a kormány márciusban már kötött szerződést, akkor az lélegeztetőgépek vásárlásáról szólt.

A hvg.hu a hiányosan kiadott közérdekű adatok miatt a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság elnökéhez fordult.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.