85 millióba kerül egy zebra fölfestése Budapesten

  • narancs.hu
  • 2022. július 17.

Belpol

Nem csak festék és ecset kell hozzá.

Nemrég elsodort a 24-es villamos egy nőt Budapesten, az Orczy úton, miközben átkelt az úttesten. Könnyebben megsérült, a rendőrség pedig eljárást indított vele szemben, mert szabályt sértett.

Az esetről Pikó András józsefvárosi polgármester is említést tett a Facebookon, azzal a megjegyzéssel, hogy amitől tartott, bekövetkezett. Azért írta ezt, mert az Orczy útnak a Golgota tér és az Orczy tér közötti fél kilométeres szakaszán nincs gyalogátkelőhely. Mivel az egyik oldalon üzletek sorakoznak, a gyalogosok, ahelyett, hogy elmennének a legközelebbi zebráig, átszaladnak az úttesten.

Már régóta tervezik az önkormányzatnál, hogy kialakítanak egy új zebrát ezen a szakaszon, de a kivitelezés összesen 85 millió forintba kerülne, és ezt az összeget csak nemrég tudták rá előteremteni.

 

 

A HVG ír arról, hogy Pikó András posztja alatt sokan azt firtatták, hogy kerülhet egy zebra felfestése ilyen sok pénzbe. 

Úgy, hogy ehhez a munkához nem csak egy kanna festék és egy korongecset kell. 

A HVG cikke arról szól, hogy Józsefvárosban évtizedek óta hiányolják a zebrát ezen a helyen, a mostani kerületi vezetés megígérte a választási kampányban, hogy végre elkészíttetik. Ezt először is azért bonyolult véghez vinni, mert az Orczy út a Fővárosi Önkormányzathoz tartozik. 2018-ban már tervbe vették egy zebra kialakítását a Kőris utca és az Orczy út sarkán, de ennek ára most a fővárosi költségvetésbe nem fér bele, ezért a 8. kerület fizetné ki. 

A tervet a Közlekedési Hatóság már engedélyezte.

Ezen a szakaszon a villamossínek két oldalán egy-egy egyenesen haladó, és egy-egy kanyarodó vagy parkoló sávot használnak az autók. A szabályok szerint ilyen széles utat keresztező átkelőt csak jelzőlámpával együtt lehet kialakítani. Ezeket meg kell venni, telepíteni kell. A széles út miatt járdaszigeteket is ki kell építeni, a közvilágítás, a zöldfelület rendezése és a csapadékvíz-elvezetés tovább növeli a költségeket. Készülni kell – általában a költségek 10 százalékának mértékéig – váratlan helyzetre is. 

A HVG-nek nyilatkozó Rádai Dániel alpolgármester nettó 64 milliós költséggel számol, ami után a kerületnek 27 százalékos áfát kell fizetnie, így most 81,7 millió forintra jön ki a zebra megépítése. Az építési költségek azonban gyorsan változnak.

A várostervező végzettségű alpolgármester szerint egy ilyen bonyolult átkelő helyett jó lenne egy egyszerűbb is, de azt ugyanígy engedélyeztetni kellene, ami egy újabb adminisztratív folyamatot feltételez – és nem is biztos, hogy a hatóság jóváhagyná azt a megoldást. 

Korábban szóba került, hogy az Aldi részben szponzorálná a gyalogátkelő megépítését, ez ügyben még egyeztetnek. Ha minden jól megy, fél év múlva elkészülhet a lámpás gyalogátkelőhely, de konkrét időpontot nem  mer mondani a kerületi önkormányzat.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódás és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz. És már miért ne állítana listát, miért is ne akarna bejutni a Fővárosi Közgyűlésbe Magyar Péter pártja és az MKKP? Hisz’ nem csak a szűk pártérdek, hanem demokratikus közéletünk, illetőleg közéletünk demokratikusságának imperatívusza is azt követeli, hogy ha egy párt van, létezik és kitapintható közösségi igény is van rá, az méresse meg magát a nemes versenyben, és a verseny legyen nemes!

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.

„Mi nem tartozunk bele a nemzetbe?”

A Nemzeti Összetartozás Hídja egyelőre nem annyira a nemzet összetartozását, sokkal inkább azokat az emberi és eljárásjogi anomáliákat testesíti meg, amelyekkel ma Magyarországon egyre könnyebb bármilyen, NER-nek kedves beruházást végigvinni.

Dermedt figyelem

Az elbitangolt ellenzéki szavazók jó részét néhány hónap alatt becsatornázta Magyar Péter és a Tisza Párt. De mire jutnak így az elhagyott pártok?