"A forintárfolyamot nem lehet kétharmaddal átírni" - Bebesy Dániel a jegybank monetáris politikájáról

  • Rényi Pál Dániel
  • 2014. február 14.

Belpol

Nem a kormányzati gazdaságpolitika a fő oka a forint gyengülésének, de a jegybank megalapozatlan kamatvágásai komoly kockázatokat rejtenek az ország stabilitására - állítja lapunknak az alapkezelő szakember, akivel a nemzetközi pénzpiacokon tapasztalható legújabb fejleményekről beszélgettünk.

Magyar Narancs: December vége óta szinte napról napra veszít értékéből a forint: az akkori 297-hez képest ma már 314 forint egy euró. Mik az esés elsődleges okai?

Bebesy Dániel: Elsősorban világpiaci okai vannak: nemcsak a forint, majdnem az összes feltörekvő piaci deviza értéke esni kezdett az elmúlt hetekben, hónapokban. A török lírához, a dél-afrikai randhoz, a mexikói pezóhoz vagy az ázsiai devizákhoz képest a forint középtávon valójában nem is gyengült látványosan. A globális folyamatoknak alapvetően két eredőjük van. Egyrészt történt egy fundamentális változás a pénzpiacokon. A 2000-es évek derekán még mindenki a BRIC-országokról - Brazíliáról, Oroszországról, Indiáról és Kínáról - beszélt. A nyersanyagár-robbanás, az olcsó munkaerő, a kedvező demográfiai adottságok miatt ezek a nagy nyersanyagexportőr országok hasítottak és ömlött feléjük a tőke. Azóta elveszíteni látszanak versenyképességi előnyeiket: megemelkedtek a bérek, túlértékeltek lettek az árfolyamok, és a nyersanyagárak nem emelkednek tovább. Kína lelassult, és ez minden fejlődő országra kihat. A most elindult korrekció ennek a hype-nak egy természetes leépülése. De van egy aktuálisabb és jelentékenyebb magyarázat is. Tavaly májusban a FED (Federal Reserve System), az amerikai jegybank az amerikai gazdaság javulásának jeleit látva jelezte a piacok felé: belátható időn belül fékezni készül a világgazdasági válság kitörése óta folytatott piacélénkítő politikáját. Magyarán: mérsékelni fogják azt a többletpénz-kibocsátásra építő támogató monetáris politikájukat, amelyet a krízis kitörése óta folytattak, és ami pénzbőséget teremtett a feltörekvő országok pénzpiacain. Ben Bernanke leköszönő FED-elnök májusban jelezte ezt - és a fékezés decemberben meg is kezdődött. Érdekes egyébként, hogy a feltörekvő piaci országok pár éve még a túl sok beömlő pénz miatt panaszkodtak, mindenki gyengíteni próbálta a saját devizáját, és most, hogy fordult a széljárás, a hirtelen kivonuló tőke a probléma. A liberalizált tőkepiacokon a hullámzó tőkeáramlás már sokszor okozott gondot a történelemben. Megoldást erre egyelőre nem találtak ki.

false

MN: Milyen megfontolásból pumpált a FED pénzt a gazdaságba, és miért éppen most hagy fel ezzel?

BD: Ha nincs elegendő gazdasági aktivitás, nincs inflációs nyomás, akkor a jegybankok általában levágják a kamatokat. Az amerikai monetáris politika úgy reagált a válságra, hogy nulla közelébe vágta le a kamatokat. Ez ugye azt az üzenetet közvetíti az emberek és a vállalatok felé, hogy megtakarítás helyett inkább fogyasszanak, beruházzanak - elvégre minek bankba rakni a pénzt, ha nem fial. Csakhogy a vállalatok és az emberek még így sem voltak hajlandók költeni - és így természetesen továbbra sem volt infláció. Mit tud csinálni ilyenkor egy jegybank? Negatív alapkamatot mégsem állapíthat meg. A világ vezető jegybankjai - a FED, a Bank of England és a Bank of Japan - ún. mennyiségi enyhítést alkalmaztak: extra pénzt pumpáltak a gazdaságba. Mivel a fejlett országok piacain szinte mindenütt nulla körül voltak az alapkamatok, a pénzáram megindult azon országok irányába, ahol magasabb kamatokat talált. Ilyenek voltak a feltörekvő piacok országai is, köztük Magyarország. A bejövő tőkét dollárról helyi devizára váltották, így a feltörekvő piacok devizái erősödtek, csökkent az inflációs veszély. Ennek következtében a helyi jegybankok úgy tudtak vágni kamatokat, hogy közben nem gyengült a deviza, mert folyamatosan ömlött a pénz Amerikából, Japánból, az Egyesült Királyságból és a többi fejlett piacú országból. Sok feltörekvő piaci országban is rekordmélységbe estek a hozamszintek. Brazíliában vagy Törökországban például 4-7 százalék magasságába zuhantak a kamatok, pedig ezekben az országokban korábban hagyományosan két számjegyű alapkamattal működtek a jegybankok. Magyarországon is hasonló jelenséget láttunk kicsiben. Amikor 2012 nyarán 7 százalékról elindult a kamatcsökkentési ciklus, elképzelhetetlennek tűnt, hogy valaha ez a szám 3 alá esik. A feltörekvő piacokat támogató, 2010 óta zajló tőkeáramlás 2013 májusában akadt meg. Ekkor Bernanke bejelentette, hogy az amerikai munkanélküliségi ráta csökkenésével párhuzamosan visszafogják az élénkítést, a piac pedig 2015-2016 tájékára kamatemelést kezdett árazni, a FED tehát azzal számol, hogy az amerikai gazdaság kilábal a válságból. A bejelentésnek megfelelően decemberben csökkenteni kezdték a pénzkibocsátást: a korábbi 85 helyett a FED decemberben már "csak" 75 milliárd, most januárban pedig 65 milliárdot pumpált ki a piacra. Megfordulni látszik a pénzáram iránya, és erre reagálnak most a feltörekvő országok valutái.

MN: Bernanke a napokban adja át a FED elnöki székét eddigi alelnökének, Janet Yellennek. Ennek lehet hatása a pénzkivonás sebességére?

BD: Bernanke egy klasszikus akadémikus közgazdász, akinek a fő kutatási területe a nagy amerikai gazdasági válság. Az ő szemlélete szerint a 30-as évek jegybankárai azzal kezelték félre a krízist, hogy túl hamar szigorítottak, és nem volt elég likviditás a gazdaságban. ' erre a történeti tapasztalatra építve erőltette azt a monetáris politikát, aminek az alapja a kamatok minimalizálása és a pénzkibocsátás volt. Ha lehet, Yellen még inkább a defláció elkerülésére fókuszáló, ösztönző monetáris politika híve. ' is azt vallja, hogy amíg magas a munkanélküliség, nem szabad szigorítani. Ebből kiindulva arra lehet számítani, hogy továbbra is csak lassú ütemben szigorodik az amerikai jegybankpolitika, a monetáris "likviditásbomba" kivezetése.

MN: A forint az elmúlt négy évben legkevesebb 15 százalékot veszített az értékéből. Most épp 18-nál tart, és ki tudja, hol áll meg. Ez mennyiben a kormányzati gazdaságpolitika következménye, és mennyiben a világpiaci folyamatoké?

BD: A magyar gazdaságpolitikának nincs jelentős szerepe a forint elmúlt években tapasztalt gyengülésében, igaz, nem is támogatta azt. Érdemes körülnézni más feltörekvő országok piacain: a dél-afrikai rand vagy a török líra ugyanennyi idő alatt például 60-70 százalékot esett. Ezekhez az országokhoz képest nálunk egy-két makrogazdasági mutató sokkal stabilabbnak tűnik. Rendkívül fontos, hogy jelenleg Magyarország a feltörekvő piaci országok közül szinte egyedüliként folyó fizetésimérleg-többlettel rendelkezik. Ez a szám azt mutatja, hogy az ország mennyivel költ többet, mint amennyit megtakarít, vagyis az adott évben mennyire vagyunk ráutalva külföldi forrásokra. Ez az arány a 2000-es évek közepén hagyományosan a GDP 6-7 százaléka körül mozgott nálunk: a háztartási szektor, a vállalatok ennyivel költöttek többet a megtakarításoknál, és erre tevődött még a költségvetési hiány. A világgazdasági krízis szülte "kényszer" eredményeként 2008 és 2010 között a folyó fizetésimérleg-hiány pluszba fordult át. Egyrészt elapadtak a külföldi források, másrészt a második Gyurcsány- és a Bajnai-kormány megszorításai, illetve a Nemzetközi Valutaalap által megkövetelt vágások meghozták az eredményt. Az már az Orbán-kormány érdeme, hogy nem "lazított" ezeken a megszorításokon. Adósságunk tehát továbbra is van a külföld felé, csak nem növekszik tovább, az éves többleteknek köszönhetően csökkenni tud. Eközben azt látjuk, hogy jelenleg azok a feltörekvő piaci országok szívnak igazán nagyot, ahol ez a folyó fizetésimérleg-hiány magas: Dél-Afrika, Brazília, Indonézia, Törökország. Folyamatosan kénytelenek kamatot emelni, hogy visszacsábítsák az elszivárgó tőkét. A törökök például óriási fizetésimérleg-hiány-nyal küzdenek ma is. Ha a 2013. tavasz végi időpontot vesszük kiindulási pillanatként, ahhoz képest például a török valuta értéke esett 20-25 százalékot, a magyar pedig csak 7-8-at. Azért ez nagyságrendi különbség.

MN: Hogy állunk a többi makromutatóval?

BD: Ma sokkal jobbak, mint voltak akár a 2000-es évek közepén. Van egy 3 százalék alatti költségvetési hiány, alacsony az infláció, és nem emelkedett lényegesen az államadósság. Utóbbiban persze közrejátszik, hogy elégettük a magán-nyugdíjpénztári megtakarításokat, de a makroszintű mutatók önmagukban stabilak. Miként a vonatkozó OECD-jelentés, az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) Jelentés az átmenetről (Transition Report 2013) című tanulmánya, illetve az összes versenyképességi áttekintés is kiemeli, az igazi gondok a mikrostruktúrákkal vannak. Az intézményrendszer, a jogbiztonság, az adórendszer kiszámíthatósága hiányzik. Hiába stabilizálta a számokat a kormány, a mikrostruktúrák megbontása miatt már a középtávú kilátások is bizonytalanok.

MN: A forint romlik és a jegybank mintha nem is szándékozna tenni ez ellen: folyamatosan csökkenti az alapkamatot. Milyen racionális számítás vagy milyen jegybank-politikai elképzelés állhat e mögött?

BD: A múlt heti berobbanást nálunk éppen az okozta, hogy a jegybank nem azzal a kézenfekvő válasszal élt, hogy a globális helyzet miatt óvatosabb lesz, hanem ehelyett közölte: még ebben a környezetben is csökkenti a kamatot. Az ijedtséget a piacokon pont az okozta, hogy a jegybank egyáltalán nem ijedt meg: mintha a Monetáris Tanács nem foglalkozna a pénzpiaci realitásokkal, túl nagy kockázatot vállal minimális előnyök reményében. A jegybanki vezetés részéről nemrég elhangzott például, hogy a nemzeti bank monetáris politikáját nem befolyásolja a FED politikájának változása. Ez nagyjából olyan kijelentés, mint amikor az volt a mondás a 70-es években, hogy hozzánk nem gyűrűzik be az olajválság. Elvileg a kamatcsökkentés stimulálja a hitelfelvételt, illetve a fogyasztást, így pozitívan hathat a növekedésre. A vágások nyilván nem ártottak a hitelezésnek, de nagy felfutást nem látunk. Áttörést a hitelezésben a növekedési hitelprogram hozott, ami részben független a jegybanki alapkamat alakulásától.

MN: Nem lehet, hogy annyival olcsóbban tudja ezáltal finanszírozni a költségvetést, hogy megéri kockáztatni az esetleges tőkekiáramlást?

BD: A jegybanki alapkamattal csak a rövid lejáratú állampapírok hozamát lehet befolyásolni. A három hónapos és éves kincstárjegyek hozama nagyjából a jegybanki alapkamat környékén van, de a magyar adósságfinanszírozás nagyobb része nem kincstárjegy, hanem öt-, tíz- vagy tizenöt éves lejáratú állampapír, aminek nem a jegybanki alapkamat határozza meg a hozamszintjét, hanem az, hogy a piacok miként ítélik meg a gazdasági kilátásokat, például a forint értékének fenntarthatóságát. Nincs racionális indok a folyamatos kamatvágások mögött, ráadásul politikai haszna sem látszik annyi, ameny-nyiért érdemes lenne ilyen rizikókat vállalni. Mintha a jegybank presztízskérdést csinálna abból, hogy a végtelenségig képes vágni a kamatot. Korábban 0,25 százalék volt az egyszeri kamatváltoztatás minimális értéke. Ezt a gyakorlatot a Matolcsy-féle vezetés - érezvén, hogy közeleg a kamatcsökkentési ciklus vége - megszüntette, így ma már 0,15 százalékos csökkentéseket is bejelentenek. Ennek a finomhangolás mellett talán politikai kommunikációs oka lehet. Így a kormány ugyanis mondhatja, hogy lám, továbbra is tudunk csökkenteni az alapkamaton, Magyarország jobban teljesít. Bár én is azt gondolom, hogy az átlagpolgár kevésbé az alapkamat, inkább a forint-euró árfolyam alapján ítéli meg a magyar gazdaság teljesítményét.

MN: Milyen kockázata van a további kamatcsökkentésnek?

BD: Számos feltörekvő piacú ország jegybankja emeli az alapkamatát, így az állampapírjaik hozama emelkedik, ezáltal a külföldi befektetők hozzáállása is megváltozhat. Némileg leegyszerűsítve: gondolhatják például azt, hogy lehetnek ugyan Magyarországnak sok tekintetben kedvezőbb fundamentumai, mint mondjuk Törökországnak, de ha egy magyar állampapíron keres 3 százalékot, egy törökön meg 10-et, akkor talán érdemes megkockáztatni az utóbbit. Mert annyival azért a mi fundamentumaink sem jobbak. Annyira szétnyílik a kamatolló más feltörekvő országok és Magyarország között, hogy nem fogja megérni senkinek magyar állampapírt venni. Ennek egyelőre konkrét jelei nem látszanak, de ha ez a politika folytatódik, akkor ez idő kérdése. A mostani jegybankvezetés korábban rendre azzal vádolta a Simor-féle elnökséget, hogy az ECB-hez hasonlóan merev, infláció-központú politikát folytat, és döntéseit egyedül az inflációs célkitűzésnek rendeli alá. Ehhez képest Matolcsyék pont azt csinálják, amit korábban kritizáltak: arra hivatkozva, hogy alacsony az infláció, folyamatosan csökkentik az alapkamatot. Miután év végén történelmi mélységbe, 0,4 százalékra esett az infláció, azt mondták: miért ne vághatnánk, ha egyszer 3 százalék az inflációs cél? Pedig éppen most lenne érdemes más szempontokat is mérlegelni, például azt, hogy a globális folyamatok miatt nem kifizetődő a végtelenségig csökkenteni az alapkamatot.

MN: A választók többsége aligha tekint szimbolikus üzenetként a kamatemelésre. Nem látom, hol húz ebből akár gazdasági, akár politikai hasznot a kormány.

BD: A jegybankvezetés presztízskérdésként kezeli ezt. Ha ma az ember közgazdászokkal vagy alapkezelőkkel gazdaságpolitikáról beszél, akkor a diskurzus vége csak ritkán gazdasági okfejtés, többnyire inkább az, hogy de mit gondol erről Orbán Viktor vagy Matolcsy György? És ez nagyon nagy baj. A magyar alapkamatpályát ma mindenki úgy próbálja megközelíteni, hogy vajon mi lesz a kormány számára kedvező a választások előtt. A kurzus "szabadságharcos" gazdaságpolitikai filozófiája a monetáris politika minden lépésén érződik. Ez persze nem csoda, hiszen a ma működő Monetáris Tanács valamennyi tagját Orbán Viktor nevezte ki. A Monetáris Tanács üléseinek MNB által publikált jegyzőkönyveiből jól látható, hogy nagyjából homogén a tanács: jelentősebb viták nincsenek, szinte egyáltalán nincs szétszavazás. A fékek és ellensúlyok felszívódtak a tanácson belül is. Az erős politikai befolyás a gyenge pont a törököknél is, ahol Erdogan kormányfő kézi vezérléssel irányítja a jegybanki politikát.

MN: Hogyan írható le a "szabadságharcos" monetáris politika?

BD: Érzékelhető egy egészen sajátos ideológiai szemlélet, ami ma már teljesen eluralkodott a jegybanki vezetésben. A kormányzati gazdaságpolitikát jellemző összeesküvés-elméletek - és az ezek alapját adó tőkepiac-ellenesség - nagyon erősen kihatnak a Monetáris Tanács felfogására. A válságot követően egyes nyugati, progresszív közgazdászkörökben is feltűnt egyfajta bankellenes, anti-neoliberális tónus, Paul Krugman vagy Joseph Stiglitz érveléseiben is felbukkantak ennek jelei, hogy csak a legnagyobbakat említsem. Csak hát teljesen mások a következtetések. Nálunk egyfajta vulgárinterpretáció zajlik, miszerint a bankok és a tőkepiacok mindig bűnösök és az államnak kell beavatkozni a piacon. Ez az ideológiai alapállás veszélyes és káros. Ebben a koordinátarendszerben a magyar jegybankárok harcolnak a tőkepiacokon, azok a magyar elemzők pedig "zsoldosok", akik adott esetben nagy nyugati bankházaknál dolgoznak. Ezzel a politikai logikával nem lehet haladni a piacon, a forintárfolyamot nem lehet kétharmaddal átírni. Külföldi elemzők szóvá teszik, hogy ennek a monetáris tanácsnak a szakmai felkészültsége a korábbiakhoz képest nagyon alacsony. Az utolsó kinevezettek közül többeknek nincs is érdemi tapasztalata monetáris politikában. Vannak, akik a végzettségüknél fogva sem igazán odavalók, hiányzik az akadémiai háttér, a szakmai publikációs lista, sok esetben nincs megfelelő tőkepiaci tapasztalat.

MN: Kamatemeléssel megfékezhető lenne a forint értékének további romlása?

BD: Jobban kordában lehetne tartani, az biztos. Eddig a Monetáris Tanács track recordja az, hogy minden eddigi kockázatos lépését visszaigazolta a piac. Az elemzők 2012 nyara óta óvatoskodnak, a jegybank pedig vágja a kamatot. 'k ezalatt azt tanulták meg, hogy lehet ezt következmények nélkül a végtelenségig csinálni. Nem tudjuk, hogyan reagálnak majd egy kritikus helyzetre, ezt a tanácsot még nem láttuk kamatot emelni. Az is lehet, hogy hiába esik tovább a forint, ezt is háborús logika alapján próbálják majd megmagyarázni, és juszt sem emelnek akkor sem, ha már tényleg kritikus magasságokba ér az euróárfolyam. Erre is a törökök példája az adekvát hasonlat: Erdogan is gyakran használja ugyanezt a retorikát, miszerint a nemzetközi kamatspekulánsok megtámadták Törökországot! Ez abszolút belefér az itthoni logikába is: lehet majd sorosozni, karvalytőkézni, IMF-ezni.

MN: Hogyan működne ilyen körülmények között egy felelős jegybanki politika?

BD: Lehet, hogy a kamatemelést is meg lehet úszni, egyszerűen csak nem kell erőltetni a további vágást. A globális folyamatok a döntők. A feltörekvő piacokon jelentős korrekció zajlott az elmúlt hónapokban mind a devizaárfolyamokban, mind a kamatokban. Az amerikai monetáris politika változása ellenére nem gondolom, hogy a fejlett piaci kamatok meredek emelkedésbe kezdenének, így előbb-utóbb enyhülhet a nyomás a feltörekvő piacokon, Magyarországon is. Az amerikai monetáris politika szigorítása a 70-es évek végén vagy a 90-es évek közepén jelentős válsághoz vezetett a feltörekvő országokban. Akkor hirtelen és jelentősen emelkedtek az amerikai kamatok, lehetetlen helyzetbe hozva a feltörekvő országokat. Ma szerintem nem kell hirtelen kamatemelkedéstől tartani, továbbá a feltörekvő piaci országok makrofundamentumai is sokkal kedvezőbbek. Ez persze nem azt jelenti, hogy az MNB-nek csak várni kell, és majd elül a válság. Könnyen lehet, hogy lépni kell.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.