A Tokaj Kereskedõház Rt. privatizációja: Nektárt csepegtetnének

Belpol

Bár az eredmény még nem ismert, szinte biztos, hogy június 14-én, az ajánlattétel napján eldõlt a Tokaj Kereskedõház Rt. sorsa. Az ÁPV Rt. annak ellenére (mások szerint: annak köszönhetõen) hirdette meg Tokaj-Hegyalja máig meghatározó "boros" cégét, hogy az állam így akár a legnagyobb aszútermelõ kimúlását s ezzel a borvidék halálát is elõsegítheti. Az új menedzsment hiába tette újra nyereségessé a céget, ha a beszállítók és a feldolgozók szimbiózisát az új tulajdonos nem tartja fenn. Igaz, akkor is nagy a baj, ha nem érkezik sürgõsen milliárdos nagyságrendû pénz a technikai és technológiai fejlesztésekre, mert enélkül nincs esély talpon maradni az EU nyitott borpiacán. Az állam felelõsségét Tokaj ügyében senki nem vitatja, az viszont nem egyértelmû, hogy ez az elmúlt tíz évre vonatkozik vagy a mostani (ki)árusításra is.

A rendszerváltáskor összeomló keleti piac, valamint a tíz éve befejezetlenül hagyott elsõ privatizációs kör (birtokeladások, történelmi és dolgozói kárpótlás) alaposan átrendezte a tokaj-hegyaljai viszonyokat. Az 5000 hektáros borvidék tulajdonosi körének ma nagyjából 20 százaléka képes - elsõsorban a külföldi tõkébõl végrehajtott fejlesztéseknek köszönhetõen - magas minõségû termékek elõállítására. Ám e birtokok menynyiségi mutatói összeadva is eltörpülnek a kereskedõház kapacitása mellett.

Maradványelv

A Tokaj-hegyaljai Borkombinát maradékán létrehozott állami részvénytársaság a 2002-ben vezérigazgatóvá kinevezett Kiss László érkezésekor is egy "gondolkodá-sában és mentalitásában a 80-as évek végén megrekedt egykori nagyvállalatra" emlékeztetett. A Tokaj Kereskedõház alkalmazottai, ahogyan a céghez kötõdõ termelõk is, a szõlészeti és borászati problémák megoldását kizárólag az államtól várták, megelégedve annak eseti tûzoltásaival is. Holott, mint azt a korábbi és mai vezetõk közül a legtöbben elismerik, alapvetõ szemléletváltásra lett volna szükség. Meg arra, hogy az állam, és rajta keresztül a politika, a közgazdasági és a borpolitikai szükségszerûségeket (kutatás-fejlesztés, technológiai beruházások beindítása, közép- és felsõ szintû szõlészeti és borászati oktatás fejlesztése, minõség- és eredetvédelmi rendszer mûködõképessé tétele, nemzeti és regionális marketing stb.) ne keverje össze a szociálpolitikával.

A Tokaj Kereskedõház Rt.-nek jelenleg alig 80 hektárnyi saját területe van: ezzel a középbirtokosok közé tartozik - ellenben a társaság a gazdája a borvidék legnagyobb kapacitású szõlõfeldolgozó és -tároló rendszerének, valamint pincészetének. E fura felemásságot az elmúlt tíz évben az átlagosan 2600-2800 termelõ 1100 hektárjáról felvásárolt szõlõjével úgy kompenzálta, hogy e tranzakciókhoz idõnként komoly állami segítséget kért és kapott. (Legutóbb, 2001-ben 2,1 milliárd forintot, amivel a termelõk jól jártak, de a harmadosztályú szõlõt is átvevõ kereskedõháznál ebbõl nagy mennyiségû, ám igen gyenge minõségû bor született. A menedzsment a 499 forintos áron a szupermarketek polcaira juttatható kétliteres, petpalackos tokaji formájában talált megoldást.) A dotált felvásárlás a túltermelést preferáló struktúrát konzerválta. Tokaj-Hegyalján többen is úgy vélik: tudatosan, hiszen a kormányok egyike sem vállalta a szõlõbomba hatástalanítását: a kevesebb, de jobb minõségû szõlõ termesztésének kikényszerítését.

Márpedig a tokaji hiába köztudottan világhírû, a borvidék mennyiségi zászlóshajójának adatai szerint jelenleg csak az össztermék minimális mennyiségét lehet külföldön értékesíteni. Ennek csak egyik oka, hogy a fogyasztási trend a vörösborok felé fordult, ezért a fehér brandek közül csak a csúcsminõségre van igazán kereslet. A másik ok, hogy a szûk szakmai körökön kívül a világ borfogyasztói már szinte semmit nem tudnak a tokaji aszúról. Szépen hangzik, hogy az angol királynõ évente rendel az aszúkirály Szepsy István valamelyik hatputtonyosából, de a legnagyobb készlet tulajdonosának sok hordója tompán kong az elad(hat)atlan, nem aszú tokaji borok miatt. Kiss László példaként említi, hogy noha a kereskedõháznak könyv szerint 80 ezer literes szamorodnikészlete van, nem tudja megmondani a valós értékét, mert az évi eladás a háromezren is alig lendül túl.

Az egykori borkombinát maradékának a túlélés érdekében a kizárólagos minõség elõállítására kellene koncentrálnia; ehhez viszont a mennyiség csökkentése mellett ma már milliárdos nagyságrendû azonnali beruházásra is szükség volna. A privatizáció meghirdetésével az állam egyértelmûvé tette: ebben a munkában nem kíván részt venni.

Jó gazdi, rossz gazdi

A kereskedõház problémáját többen abban a vélt/valós gazdasági tételben keresik, hogy az állam nem lehet jó gazda. Juhász István igazgatósági tag ennél is tovább megy: szerinte az állam csak tulajdonosa volt a cégnek, nem pedig gazdája, hiszen a vezetõk kinevezésén túl soha nem látta el egy gazda feladatait. Elõször elkövette azt a hibát, hogy a 90-es évek elején áron alul túladott Tokaj-Hegyalja legjobb pincéin, készletein és földjein, majd hagyta, hogy a romokon létrehozott Tokaj Kereskedõház a beszûkült piacon, lényegi fejlesztések hiányában folyamatosan nyûglõdjön. Kiss László mindezt azzal egészíti ki, hogy az állami mechanizmus és bürokrácia - az itt tapasztaltak szerint - képtelen rugalmasan regionális szintû döntéseket hozni. Ráadásul a gazda az utóbbi tíz évben bõséggel bizonyította, hogy nem akar (nem mer, nem tud) kellõ nagyságú technikai, technológiai és marketingfejlesztésekbe kezdeni. Annak ellenére sem, hogy a kereskedõházból 1994 óta két képviselõ is az Országgyûlésben ül.

Az eredetileg MDF-es, majd a Fidesz - MPP-be átülõ Hörcsik Richard (akit a sok "repi" miatt házon belül ma is csak Miszter Aszúként emlegetnek) sokáig igazgatósági tag volt, Soós Gyõzõ (MSZP) pedig egyenesen a gazdasági vezetõi posztot adta fel a képviselõségért. De a cégen az sem segített, amikor Hegedûs Zoltán irányítása alatt (1999-2002) Stumpf István unokatestvérei ültek fontos pozíciókban. Karikírozza, de talán jól szemlélti ezt az idõszakot, hogy Hegedûs elõdje, Gervald László 1999. június 1-jén nem tudta kinek átadni a folyamatban lévõ ügyeket; a 2002. október 14-én érkezõ Kiss Lászlónak pedig azonnal a szüret elõkészítésébe (!) kellett kezdenie.

A jó gazda - rossz gazda kérdésben Gervald László (ma az egymilliárdos központját építõ Andrássy- kúria irányítója) mindezek ellenére hibának tartja az állam kivonulását. Szerinte éppen most kellene pozíciót erõsíteni. Nemcsak a tokaji aszú sokat, de hasztalanul emlegetett hungaricum jellege miatt, hanem mert az Európai Unióba lépve vámmentesen lehetne nagy menynyiségû, standard borminõséggel házalni Lengyelországban és a Baltikumban. Gervald tudja, mit beszél, hiszen borászkörökben ismert, hogy egy a kereskedõházba véletlenül betévedõ orosz üzletemberen keresztül 1996-ban 800 ezer, 1997-ben másfél millió palackot sikerült Moszkvába exportálnia. Sokan hiszik, hogy ha 1998-ban nincs az orosz államcsõd, a 3 milliós megrendelést is teljesíthették volna, mindezt fõként Gervaldnak köszönhetõen. A tokaji borvidékért a Balaton környéki életét feladó szakember állítja: a sikeres mûködéshez jelenleg is megvan a kellõ felkészültségû és tudású menedzsment, hisz a cég üzletileg - egy év alatt mínusz 350 millióból plusz 160 millióba fordítva a mérleget - talpra állt. És ennek semmi köze az állam szerepvállalásához. Lehetõség volna elindítani a termékintegrációt, egységesíteni a növény-védelmet, megteremteni a jobb minõségû termelés feltételeit, újjáépíteni a jó tokaji Európában ma is eladható imázsát - ehhez persze Gervald szerint is elkélne a hathatós pénzügyi támogatás.

Ha viszont az állam mindenképpen ki akar vonulni, a cégnek egyben kellene maradnia - véli. Ezzel egyetért Kiss László is, aki azt vallja: mindegy, hogy ki lesz az új tulajdonos, a lényeg a kereskedõház egysége. Ellenkezõ esetben a szétaprózódó tulajdonrészekkel szertefoszlik a bizonyítottan életképes termelõ-feldolgozó együttmûködés, a cég erejét veszti, ami végsõ soron a borvidék végét jelentheti. A nagy területet érintõ felvásárlás megszûnése ugyanis azt eredményezheti, hogy a szõlõt ily módon beadni nem tudók földjei elértéktelenednek, s ez akár a szõlõk kivágását is maga után vonhatja. Ezt a megoldást a telített borpiac miatt az EU támogatná is, tõkénként 40 euróval. Koleszár István, az ÁPV Rt. Erdészeti és Agrárgazdasági Vagyonkezelõ Igazgatóságának ügyvezetõje (valamint a Tokaj Kereskedõház Rt. igazgatósági tagja) próbálja nyugtatni a kedélyeket: mivel a privatizációs törvény lehetõvé teszi, hogy a munkavállalói részt felmutatni tudó pályázatot bizonyos mértékig preferálják, nincs akadálya az egységben maradásnak.

Mégsem minden eladó

Noha az állam a Tokaj Kereskedõház Rt. 100 százalékát megvételre kínálta, a cégbõl még a magánosítás elõtt kimentették a borvidék tradíciója és jövõje szempontjából értékesnek tartott részeket. Tõkekivonással kiemelték a muzeális borkészletet, a tarcali kutatóbázist és a Szarvas-dûlõ (az egykori királyi birtok) területének 18,2 hektáros részét. Becslések szerint ezek összértéke 1,4 milliárd forintra tehetõ. Még csak elképzelés, hogy a muzeális borok kezelésére külön (állami) cég létrehozása szükséges, azt azonban az ÁPV Rt. megerõsítette, hogy a leromlott állapotú kutatóbázist és a hozzácsatolt területet az Országos Szõlészeti és Borászati Kutatóintézet kapja meg. Ez utóbbi elvileg megteremtheti a Tokaj-Hegyalja történelmi szõlõfajtáinak továbbörökítéséhez szükségesnek tartott állami felügyeletet. Ám azt a felvetést sem Koleszár István, sem a kereskedõház vezetése nem kommentálta, hogy az állam, amely az elmúlt tíz évben pénzt sem biztosított a tarcali labor mûködéséhez, miként ad majd több száz millió (egyesek szerint több mint egymilliárd) forintot a munka európai színvonalú elkezdéséhez.

A kivonások elõtt a Tokaj Kereskedõház Rt. jegyzett tõkéje 2,837 milliárd, mérlegfõösszege 8,3 milliárd, sajáttõke-nagysága pedig 7,9 milliárd forint volt. A privatizációs kiírásban szereplõ ingatlanokért, eszközökért, a goodwillért és a pincékben lévõ termékekért a kereskedõház ügyeit ismerõk mégis legfeljebb 2,3-2,5 milliárd forintot tartanak reális árnak. Kiss László hivatalból nem mond összeget. Annyit árul el: igaz ugyan, hogy a cég gazdaságilag már nem áll rosszul, és a beszállítókkal tavaly megkötött hároméves szerzõdésnek köszönhetõen a termelõk és a cég is elegendõ idõt kap a minõségi fordulat elõkészítésére, de a Tokaj Kereskedõház ettõl még nagyon lerobbant állapotban van.

Az ÁPV Rt. a részvények 85 százalékát annak adja el, aki a három szempont alapján (a vételár, a vállalt tõkeemelés nagysága, valamint hogy az ajánlattevõ milyen mértékben tudja maga mellett a dolgozói-beszállítói kört) a legmagasabb pontszámot éri el. A maradék 15 százalékot a kialakuló árfolyam feléért a dolgozóknak kínálják majd megvételre. Ha a pontozás tiszta lesz, Tokaj-Hegyalján a jelenlegi menedzsmentet tartják leginkább esélyesnek a gyõzelemre. Az is valószínûsíthetõ, hogy a dolgozók élnek a felkínált kedvezménnyel, még akkor is, ha a tõkeemelés után részvényeik veszítenek a súlyukból. Az elbírálásra hivatott pontozási rendszer többek véleménye szerint túlértékeli a tõkeemelés fontosságát (úgy tudjuk, ez akár a pontok 35-40 százalékát is adhatja), ezért van némi kockázata a dolgozói-menedzsmenti elképzelések biztos befutóvá nyilvánításának. A tõkeemelés elõírása és a beruházás szüksége közötti egyenlõségjelet nem rakják ki ugyan, de egy, a közelmúltban készített stratégiai beruházás elõkalkulációja szerint ahhoz, hogy a cég technikai és technológiai színvonalban megközelíthesse a hegyaljai elitet, valamint ha a piacot is ki akarja szolgálni, az elkövetkezõ 3-5 év alatt legalább kétmilliárd forintnyi beruházásra lesz szükség.

A vezérigazgató elmondása szerint a munkavállalói és a beszállítói oldallal pályázó(k) számára hozzáférhetõ lesz egy 10 éves futamidejû, nem uniós banki kölcsön, amely ráadásul a vételár 45 százalékáig állami kamattámogatást is élvez. Nem véletlen tehát, hogy a tendert még az EU-csatlakozás elõtt kiírták. A kereskedõház vezetõje ezért is tartja valószínûtlennek, hogy a pályázatra nem szakmai befektetõ, külsõ befektetõ (pénzügyi vagy külföldi érdekeltségû csoport) is jelentkezett volna. Rozgonyi Sándor, a felügyelõbizottság elnöke (korábbi gazdasági igazgató) azért hozzáteszi: ha mégis, a jelenleg is "elég szomorú" helyzet tovább romlana. Nem világos, hogy miért, hisz az ajánlattevõknek olyan kötöttségeket kellett vállalniuk (például legalább tíz évig folytatni kell a tevékenységet, három évig nem változhat az új tulajdonosi struktúra, s a jelenlegi dolgozói létszámot - 230 fõ - évente nyolc, de összesen legfeljebb húsz százalékkal lehet csökkenteni), melyek tulajdonostól függetlenül a kereskedõház felszínen tartásának rövid és középtávú biztosítékainak látszanak.

A magánosítás meghirdetése óta Tokaj-Hegyalján vad találgatás folyik a lehetséges új tulajdonos kilétérõl. Noha az általános vélekedés szerint a jelenlegi menedzsment szinte biztos befutó, egyesek "látták" birokbejáráson és a tarcali kutatóközpont környékén Demján Sándort, mások ugyanezt "hallották" Csányi Sándorról.

Soós, Szamosvölgyi és más faktorok

Hírbe hozták a sárospataki Kossuth Holding elsõ emberét, Szaniszló Sándort, sõt, titokzatos izraeli befektetõket is. Egyes jól értesültek Soós Gyõzõ országgyûlési képviselõ helyzetbe hozásáról beszélnek. Annak ellenére, hogy a honatya környezetében ilyen irányú tevékenységnek jelét sem látják, többen emlékeztetnek arra, hogy Soós papíron ma is a Tokaj Kereskedõház alkalmazottja, igaz, fizetés nélküli szabadságon. De "túl hamar" bejelentette, hogy 2006-ban nem indul az országos választásokon, ezért vannak, akik úgy gondolják: már most - akár tulajdonosként is - helyet keres magának a korábbi munkahelyén.

Még a tõkekivonás elõtt került nyilvánosságra, hogy az államnak nincs is a tulajdonában az összes részvény, hiszen 23 százalékot a Forrás Rt. birtokol. Koleszár István kérdésünkre az ajánlattétel elõtt néhány nappal azonban azt állította, hogy a 65 245 részvényt (88,1 százalékos árfolyamon, összesen 574 millió forintért) az ÁPV Rt. visszavásárolta, így semmi akadálya a teljes privatizálásnak. Hacsak a Szamosvölgyi Péter által indított kezdeményezés nem minõsül annak: a sátoraljaújhelyi polgármester a Tokaj Kereskedõház privatizációjának leállítását szeretné elérni, és azt, hogy a cég a tevékenysége által érintett területek önkormányzatainak ingyenes tulajdonába kerüljön. A magánosításban járatos szakemberek véleménye szerint a polgármester lehetetlent kér: ilyesmire önkormányzati feladat ellátására szolgáló intézmény esetén volna csak lehetõség. Ráadásul a tokaj-hegyaljai önkormányzatok nincsenek abban a helyzetben, hogy a kereskedõház életbevágóan fontos beruházásait akár bankhiteleken keresztül is finanszírozni tudják. Az újhelyi polgármester 24 településnek szétküldött felhívása azzal együtt meglepõ eredményt hozott, hogy a kérdésben egyik legérzékenyebben érintett település, Tarcal képviselõ-testülete háromszor is a támogatás ellen szavazott. Szamosvölgyi Péter 18 település támogatásával a háta mögött azt közölte (sajtósa tolmácsolásában), hogy a "nemzeti kincs megmentéséért" az ajánlattétel határidejének lejárta után is harcolni fog. A privatizációt helyeslõk többsége szerint azonban a polgármester csak a hozzá nem értésérõl ad további tanúbizonyságot, ráadásul a hangulatkeltéssel már biztosan magára haragította a leendõ tulajdonost.

Az állam a tulajdonosváltással kapcsolatos végsõ döntést augusztus elejére ígéri, vagyis az új tulajdonossal a szerzõdéskötésre már a szüret elõtt sor kerülhet. Alighanem ez a legutolsó pillanat ahhoz, hogy a Tokaj-Hegyalját meghatározó és alapvetõen befolyásoló cég felkészülhessen az idehaza is megjelenõ külföldi borok dömpingjére.

Szabó M. István

Figyelmébe ajánljuk