„Az államnak most fegyverekkel kell védekeznie”

  • narancs.hu
  • 2015. október 12.

Belpol

Kampányeszközt csináltak a gyerekekből – az Eötvös Károly Intézet reakciója a CÖF és a zákányi polgármester nyilatkozatára, illetve az Alapjogokért Központ közleményére.

A zákányi óvodásokat kivitték a határra, ahol a szögesdrót tövében a katonáknak cuki ajándékokat osztogattak, énekeltek, majd felszálltak a harcjárművekre, sőt felpróbálták a rohamsisakokat is, amivel – a sajtóbeszámolók szerint – nagy örömöt szereztek úgy a honvédeknek, mint az óvodapedagógusoknak. Továbbá egyenként, felismerhetően bekerültek az állami televízióba is. A forgatócsoport ugyanis véletlenül éppen arra járt.

Eltörölnénk a nemi szerepeket, és feminizálni akarjuk a társadalmat?

Az Eötvös Károly Intézet és a TASZ emiatt levélben kereste meg a törvényesség és az alkotmányosság fenntartásáért felelős szerveket (link), mert ez az akció a gyerekek és szüleik emberi méltóságát súlyosan sértette. Az Alapjogokért Központ, a CÖF és Zákány polgármestere, a felelős államtitkárság támogatását élvezve, hangosan tiltakozik fellépésünk ellen, és félremagyaráz. Az Alapjogokért Központ, amely oly bátran kiáll az alapjogokért, a történtek során felmerülő jogsérelmeket nem érzékeli, hanem azt mondja – hogy miért, az rejtély –, hogy eltörölnénk a nemi szerepeket és feminizálni akarjuk (!) a társadalmat. De mire ez a felindultság?

Katonák köszöntésére

Magyarország a rendszerváltás óta nem szembesült a menekültválsághoz hasonló emberi jogi krízishelyzettel. Vannak, akik szerint az államnak most fegyverekkel kell védekeznie, mások szerint a szolidáris segítségnyújtás az elsődleges állami feladat. Hogy erről ki mit gondol, szorosan kötődik világnézeti meggyőződéséhez. Éppen ezért a gyerekek világnézetileg semleges nevelésére rendelt óvoda ebben nem foglalhat állást: nem viheti – főleg beleegyezésük nélkül, a tévékamerák előtt! – a gyerekeket a fegyveres katonák köszöntésére.

Sokan félnek

A hónapok óta tartó menekültellenes kormányzati gyűlöletkampány után nem meglepő, hogy sokan félnek. A határ menti kistelepülés lakói hihetik, hogy csak katonák védhetik meg őket, mások pedig épp ez ellen félnek felemelni a szavukat. A kormányzat által gerjesztett félelem szolgáltatott alapot az óvoda jogsértő akciójához. Az óvodás gyerekek eszközévé váltak a félelem fenntartásának, a médiában arra használták őket, hogy dalocskáikkal és ajándékaikkal hitelesítsék a fegyveres katonák alkalmazásának szükségességét a menekülő emberekkel szemben.

Ez akár jogsértőnek minősülne, akár jogszerűnek találtatna, azon már nem lehet változtatni, hogy, ha talán időlegesen is, a köznevelési intézmények kampányeszközzé váltak.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.