Az ellenzék helyett a médiával akar háborúzni a Fidesz

  • narancs.hu
  • 2017. július 25.

Belpol

Új szintre léphet a kormány lejárató kampánya.

„Soros maffiahálózatával és a brüsszeli bürokratákkal szemben kell állnunk a sarat, meg az általuk működtetett médiával kell megküzdeni a következő kilenc hónapban” – fejtegette szombaton Orbán Viktor kormányfő Tusnádfürdőn, hogy mire lehet számítani a választási kampányban.

A Magyar Nemzet úgy tudja, hogy a kormányfő idei tusnádi beszéde egy újabb, médiaellenes kampány felvezetője volt. Bár a kormánypárti médiabirodalom jó ideje támadja a kabinet tevékenységét bíráló lapokat, tévéket, rádiókat, hírportálokat, eddig főleg a cégek tulajdonosait „lőtték”, azt bizonygatva, hogy nincs is független sajtó. A lap forrásai szerint ősztől az újságírók is célkeresztbe kerülhetnek, s megpróbálják aláásni a Fidesz belső viszonyait firtató, a gazdasági hátország üzleteit feltáró újságírók tekintélyét.

Nem ez az első eset, hogy Orbán Viktor arról beszél, a médiával harcba kell szállni. 2015-ös kötcsei beszédében azt mondta: az „európai jobboldal szenved”, mert azok „az eszközök, a csatornák, amelyek ma a konzervatívok gondolatait és politikáját interpretálják”, a liberálisok kezében vannak, még a német kancellár is kénytelen alkalmazkodni. „Ez nem új történet a számunkra, mi is megtapasztaltuk 1990 után Magyarországon, csak itt ez megváltozott” – tette hozzá a miniszterelnök, utalva arra, hogy a Fidesz közpénzt nem kímélve építgeti saját, központilag irányított médiáját. Ez a kérdés szombaton ismét előkerült: Orbán Viktor nyugtázta, hogy végre „a médiaszektorban egyértelmű nemzeti tulajdoni többség van”.

A médiapiac átalakulásáról részletesen itt írtunk.

A hőn óhajtott egyensúly – A médiapiac átalakulása Orbán és Simicska szakítása után

Jó egy éve, az Orbán–Simicska-konfliktussal új korszak kezdődött a magyar sajtópiacon: az állami milliárdokból építkező tulajdonosok térhódítása. Mindeközben az autonóm szerkesztőségeket üzemeltető oligarchák nyaka körül is szorul a hurok – csoda, hogy még létezik nem fideszes sajtó is Magyarországon.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.