Az ostobaság ünnepe – Horthy-mellszobrot avattak Budapesten

  • narancs.hu
  • 2013. november 3.

Belpol

Istentiszteletnek volt meghirdetve, soha véget érni nem akaró ömlengés lett belőle, némi paranoiával: az első bécsi döntés 75. évfordulóján ifj. Hegedűs Lóránt és a Jobbik Horthy Miklós-mellszobrot avatott a Szabadság téri Hazatérés templomában.

Mától a Hazatérés templomába igyekvő híveket egy nagyméretű Horthy-mellszobor fogadja, amit lehet provokációnak tartani, pedig sokkal inkább szégyen – a református egyház szégyene. Mert lehet, hogy Horthy „nagy református” volt, de annyira talán mégsem, hogy egy templom kapujában bámuljon a járókelőkre. Pláne egy református templomnak a kapujában, ahol bálványimádásnak amúgy sincs helye. Ám ez ifj. Hegedűs Lórántot – aki körülbelül annyira református lelkész, amennyire Marosán György volt pék – vélhetően egy cseppet sem zavarja, hogy bálványa, Horthy Miklós immár a sajátjának tartott templomból néz farkasszemet a közeli szovjet emlékművel.

false

 

Fotó: magyarnarancs.hu

Lehet, hogy koreográfiájában istentisztelet volt tíz órától a Szabadság téren, de a valóságban ez nem volt más, mint egy végtelenül unalmas, önmagát ismétlő Jobbik-pártrendezvény, ahol a szónokok jó sokszor elmondták, hogy harmadik bécsi döntésre volna szükség, meg erős kezű kormányzóra. Ja, persze. (A gondolatmenet következő eleméig valahogy sohasem jutnak el e derék magyarok: a mindezzel járó háborúig.) Amúgy a beszédek nagy része Horthyt nemcsak nemzetmentőként, a 20. század legnagyobb magyar politikusaként, Szent István, Kossuth és Széchenyi méltó utódaként, de egyúttal a németek ellenségeként próbálta beállítani. Gyöngyösi Márton (Jobbik) azt találta mondani: „Amíg lehetett, amíg függetlenségünket, szuverenitásunkat tartani lehetett, egészen 1944 tavaszáig ellenállt a destruktív, szélsőséges ideológiáknak, és megtartotta hazánkat a történelmi hagyományaihoz méltó magyar úton.”

false

 

Fotó: magyarnarancs.hu

A szoboravatást megelőző több mint kétórás ceremóniát folyamatos harangzúgás kísérte. Nem véletlenül – a tér másik oldalán megjelenő, sárga csillagot viselő ellentüntetők, akik tíz órakor, az esemény rajtja idején jóval többen voltak, mint a templomba érkezők, azt skandálták, hogy „Hazaáruló!”, „Tömeggyilkos”, „Nácik haza!”. Egy ideig sikerült is túlkiabálniuk a harangokat, de mivel csak fél órát engedélyeztek nekik a demonstrációra, többségük a szobor leleplezése előtt távozott a  helyszínről. Amivel csak-csak sikerült komolytalanná tenni az ellentüntetést.

Ennek ellenére a szoboravatók körében a jobb- és különösen a szélsőjobboldal kedvelt érzelme, a paranoia jelen volt. A templomi hallgatóságot azzal riogatták, hogy veszélyben vannak, az ellentüntetők bármikor akcióba léphetnek; a téren megjelentek a bordósapkás készenlétisek is, de az esemény különösebb incidens nélkül zajlott le.

false

 

Fotó: magyarnarancs.hu

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.