Az antiszemitizmus-vita tizenhét éve: Kódba vész

  • M. László Ferenc
  • 2007. március 22.

Belpol

A rendszerváltás óta az antiszemitizmus problémája közéleti viták központi eleme, a politikai elit képtelen kiszorítani a közbeszédből az antiszemita tartalmakat. Az ilyesfajta állásfoglalás a politikai azonosság kódjává vált, a felek gyógyíthatatlannak tűnő sebeket ejtettek egymáson.
A rendszerváltás óta az antiszemitizmus problémája közéleti viták központi eleme, a politikai elit képtelen kiszorítani a közbeszédből az antiszemita tartalmakat. Az ilyesfajta állásfoglalás a politikai azonosság kódjává vált, a felek gyógyíthatatlannak tűnő sebeket ejtettek egymáson.

Éles vitát váltott ki március 5-én a parlamentben a Timesnak adott Gyurcsány Ferenc-interjú, melyben a miniszterelnök az antiszemita szélsőségekkel való kokettálással vádolta a Fideszt. Navracsics Tibor, az ellenzéki párt frakcióvezetője azt követelte a kormányfőtől, nevezze meg azokat az ellenzéki politikusokat, akiket antiszemitának tart. A jobboldali politikusok szerint a miniszterelnök szorult helyzetében megint elővette az "antiszemita baltát", így tereli el a figyelmet az ország tényleges problémáiról. Gyurcsány azzal vágott vissza, hogy a Fidesz "hatalmi önzésből és gyengeségből" elmossa a különbséget a tisztességes jobbközép és a szélsőséges radikálisok között, számít a radikális jobboldal szavazataira, márpedig ezzel az ordas eszméket legitimálja.

A rendszerváltozás óta eltelt időszakban a zsidóellenes előítéletek nyílt vagy rejtett formában

folyamatosan jelen

vannak a közbeszédben. A téma kutatásával foglalkozó szociológusok, történészek szerint azzal, hogy a pártok rendszeresen használják ezt a kártyát - a jobboldal nem határolódik el egyértelműen a radikálisoktól, olyan utalásokat tesz, melyeknek szélsőjobboldalon antiszemita kicsengésük van, az MSZP és az SZDSZ pedig sokszor az antiszemitizmus vádjával próbálja ellehetetleníteni ellenfeleit -, nem segíti elő a történelmi traumák feloldását, a párbeszéd kialakulását. 1989-90-ben sokakat meglepett, hogy az antiszemitizmus újult erővel tört elő, a két világháború közötti kirekesztő eszmék visszaszivárogtak a közbeszédbe, sőt időnként tematizálták is.

Úgy tűnt, hogy mindez a semmiből bukkant elő, hiszen - a többi kelet-európai országgal ellentétben - a magyarországi szocialista rendszer hivatalos önartikulációjában nem kaptak szerepet antiszemita tartalmak, a társadalom elszokott attól, hogy a nyilvánosságban zsidózzanak. A "létező szocializmus" idején nem voltak cionista látványperek - elkezdtek egyet szervezni, csak Sztálin halála miatt félbemaradt -, az asszimiláció útjába nem gördítettek akadályt, a nyolcvanas években a holokauszttal foglalkozó irodalmi, történelmi művek, filmalkotások már a tűrt, esetenként a támogatott kategóriába kerültek. Valójában Kádárék kényes és kezelhetetlen témának tartották, ezért nem szívesen foglalkoztak vele. Standeinsky Éva kutatásai, a memoárok (Lángh Júlia vagy Engel Pál írásai) azonban arra utalnak, hogy a zsidóellenes attitűd fennmaradt, az egykori keresztény középosztályhoz tartozó családoknál az identitásőrzésben fontos szerepet játszott. Ezzel a kultúrpolitikát irányító Aczél György is tisztában volt, s rendszeresen kijátszotta egymás ellen az urbánus és népnemzeti értelmiségi csoportokat. Azzal, hogy a felszínen a rendszer tabuként kezelte az antiszemitizmust, nem diszkreditálta, sőt, közvetve hozzájárult ahhoz, hogy rendszer- és kommunistaellenes mezt kapjon.

Arra, hogy a vitát ki kezdte újra, a két oldal nem egyformán emlékszik. A jobboldalon máig felemlegetik az MSZMP-ben magas tisztséget betöltő Berend T. Iván 1989-es, a The New Yorkernek adott interjúját, melyben a gazdaságtörténész azt fejtegette, hogy az MDF-politikusok egy része antiszemita. Valójában az első négy évben a jobbközép nem érezte zsenántnak a "zsidókérdésről" folytatott régi vita újrakezdését: Csurka István, az MDF alelnöke vagy a népi írók emblematikus figurájának számító Csoóri Sándor "magyarellenes hadjárattal" vádolta a hazai zsidóság egy részét. A szerzők - miként a kormányra került MDF vezetői - azonban határozottan visszautasították, hogy antiszemiták lennének. Azt hangsúlyozták, hogy egyes kommunista körök hatalomátmentését akarják megakadályozni, és történelmi okokkal magyarázták, hogy ezekben a "körökben" miért magas a zsidó származásúak aránya. Csurka és Csoóri a két világháború közötti kulturális antiszemitizmus szótárával operált, szerintük a zsidóság asszimilációja nem őszinte, nem képesek megérteni a magyar néplélek rezdüléseit. A vezető pozíciók megszerzésével stílusban és gondolatilag asszimilálják a magyarságot, tönkre akarják tenni a nemzetet. Az "urbánus" értelmiség és az ellenzékben lévő SZDSZ első perctől leszögezte, hogy a holokauszt után már nem lehet visszatérni a harmincas, negyvenes évek értelmiségi vitáihoz, nincs többé ártatlan antiszemitizmus, a soah-ban a szó tömeggyilkos tetté változott. A liberális ellenzék arra az álláspontra helyezkedett, hogy a különféle antiszemita nézetek között nincs különbség, mindegyik ugyanolyan kártékony, és időben kell fellépni ellenük, különben újra megtörténhet a borzalom.

A félelem nem volt alaptalan, már az első szabad választások idején történtek zsidóellenes atrocitások. A Wallenberg-emlékmű meggyalázása és a Wesselényi utcai zsidó iskola megdobálása paradicsommal arra utalt, hogy a szavakat tettek követik. 1990 nyarán már szkinhed-cigány összetűzés zajlott Egerben, 1992. október 23-án pedig árpádsávos zászlókat lengető bőrfejűek fojtották bele a szót a köztársasági elnökbe. Ráadásul több sajtóorgánumban antiszemita írások jelentek meg, a standokra kerültek a hungarista és náci eszméket nyíltan hirdető lapok (Hunnia Füzetek, Szent Korona), amelyek a holokausztot "jogos önvédelemként" állították be. Antall József miniszterelnök már 1990 júliusában, a Dohány utcai zsinagógában szót emelt az antiszemitizmus ellen, hangsúlyozva, hogy aki a zsidó származású magyarok ellen "vét, az a törvényes magyar államhatalommal találja magát szembe". Csakhogy ekkor még nem lehetett látni, milyen irányba megy a jobbközép, a párton belül melyik csoport kerül meghatározó pozícióba. Lényegében ekkor alakult ki az a baloldali taktika, amely a mérsékelt jobboldalt rendszeresen elhatárolódásra szólítja fel, hogy leválassza a szélsőséges csoportokról.

Kovács András szerint az értelmiségi vita újjáéledésében az is szerepet játszott, hogy a rendszerváltozást követően a politikai szervezetek

görcsösen keresték

a gyökereiket, az identitáspolitikai küzdelmekben a historizáló szemlélet nagyobb súllyal esett latba, mint a teoretikus, a programalkotó. A konzervatív történészek az 1944-es terrort és a hazai zsidóság Auschwitzba hurcolását a "félresiklott történelemmel" magyarázták, és a német megszállást, valamint a Hitler által hatalomra juttatott "nyilas kisebbséget" teszik érte felelőssé, a magyarságot pedig a nagyhatalmak áldozatának tekintik. Az ún. médiaháború tovább növelte a feszültségeket, Csurka egyre radikálisabb hangot ütött meg. Az ellenzék antifasiszta szervezeteket hívott létre, az SZDSZ és az MSZP létrehozta a Demokratikus Chartát. Ennek a fordulatnak a jobboldali és a baloldali "hagyományban" egyaránt kitüntetett szerepe van. A Narancs által megkeresett jobboldali politikusok úgy vélik, ezzel a liberálisok kiengedték a karanténból és legitimálták az MSZMP utódpártját, illetve jobbra tolták a kommunistaellenes Fideszt. A lapunknak nyilatkozó SZDSZ-es politikusok szerint a Chartával elősegítették a szocialista párt demokratizálódását, megerősítették az MSZP technokrata szárnyát, lehetetlenné téve, hogy a baloldal a milosevici útra lépjen, illetve megfékezték és marginalizálták a szélsőjobbot. Tény, hogy 1993-ban Csurka kiszorult az MDF-ből, majd - az ukrán-magyar alapszerződés megkötése, azaz az irredentizmusról való hivatalos lemondás után - önálló pártot alapított. Az antiszemitizmus ebben az időszakban a Magyar Fórumban, a MIÉP orgánumában már az egyetlen koherens világnézetként jelent meg. 1990 és 1994 között - miként a rendszerváltozás óta tartó időszak antiszemita előítéleteit vizsgáló kötet (Kovács András: A kéznél lévő idegen, Budapest, 2005) megállapítja - "az antiszemitizmus kérdése a direkt politikai viták középpontjába került, és szimbolikus jelentésénél fogva az ebben a vitában való állásfoglalás a politikai azonosság kódjává vált".

A nyílt antiszemitizmus egyébként fokozatosan kiszorult a jobboldali közbeszédből. Egyrészt a konzervatív-liberális körök valóban elutasították, másrészt még az antiszemiták is felismerték, hogy a zsidóellenes tartalmak Európában illegitimnek, sőt bűnnek számítanak. Persze ezek a tartalmak nem tűntek el, egy sajátos metaforikus nyelvezetben tovább éltek - a politikusok, publicisták hamar rájöttek, miként lehet úgy beszélni a kérdéskörről, hogy magát a "zsidó" szót le sem írják. Kovács András az említett könyvében a "diskurzuskörök láncára" hívja fel a figyelmet: "a radikális diskurzusok az egy fokkal még radikálisabbtól elhatárolják magukat, az egy fokkal kevésbé radikálist pedig hivatkozási alapként használják". Természetesen ez visszafelé is működtethető: az antiszemita tartalmakra vevő szélsőjobboldali választók "értik", dekódolják a centrumból érkező utalásokat.

Kovács 1993 és 2003 között végzett felmérései azt mutatják, hogy a felnőtt népesség közel 10 százaléka szélsőséges antiszemita, és a lakosság 25 százaléka különféle zsidóellenes előítéleteket táplál - a mért adatok európai összehasonlításban nem kiugróak. Az 1990 utáni változások azonban növelték a bizonytalanságérzést, az anómiát, az átalakulás vesztesei pedig

magyarázatot keresnek

státusuk megrendülésére. Ilyenkor az érintettek gyakran mozgósítják a kéznél lévő előítéleteket. "A történelmi tapasztalatok arra utalnak, hogy az előítéletek dinamizálásához szükség van egy olyan értelmiségi rétegre, amely kognitív kapcsolatot teremt a zsidóellenesség - vagy általában az idegengyűlölet - és a társadalmi problémák között, az előítéletesség pedig akkor válik politikai tényezővé, ha akad olyan politikai szervezet, amely használja a torz összefüggésekkel operáló világnézetet" - foglalta össze az előítéletesség dinamikájának elemzését a szociológus. Ezért okozott nagy riadalmat Vásárhelyi Mária 2004-ben publikált kutatása, amely megállapította, hogy a leendő történelemtanárok egyharmada antiszemita nézeteket vall, vagy Gábor Kálmán ifjúságkutató vizsgálatai, melyek szerint az egyetemi hallgatók egy jelentős része a radikális mozgalmakkal szimpatizál (részletesen lásd: Egyre vonzóbbak a radikális cselekvési minták, Magyar Narancs, 2006. november 23.). A lapunk által megkeresett szakemberek szerint Magyarországon a kilencvenes években megjelent

a zsidók nélküli antiszemitizmus:

az előítéletek kialakulásához és politikai térbe kerülésükhöz nincs szükség egy vallási vagy etnikai alapon elkülöníthető kisebbségre. A két világháború közötti időszakra jellemző társadalomfejlődési zavarok eltűntek, a hazai zsidóság asszimilációja lezárult. Bár az asszimiláció sikerességét néhány történész vitatja - hiszen a traumák kibeszélése nem történt meg, sokan manapság is nyilvántartják, ki zsidó származású és ki nem az -, a folyamat befejezettségére utal, hogy tavaly - kellő számú támogató hiányában - nem sikerült önálló nemzetiségként bejegyeztetni a zsidóságot.

Az elmúlt tizenhét évben mindössze egyetlen alkalommal, 1998-ban fordult elő, hogy az antiszemitizmusra mint ideológiára építkező párt, a MIÉP önállóan bekerült a parlamentbe. Fontos kérdés tehát, hogy a zsidóellenes előítéleteket vallók kire szavaznak, illetve melyik az a párt, amely ma felhasználja e zavaros eszméket. "A Fidesz vezetőire még a kódolt zsidózás sem jellemző, noha ellenségképben utaznak" - szögezte le a Narancsnak Gadó János, az antiszemitizmus ellen küzdő, s erre külön honlapot létrehozott Szombat szerkesztője. Gadó szerint a legnagyobb ellenzéki párt 1994 után megörökölte a jobboldal szavazóit és kulturális holdudvarát, de nem értékelték újra a konzervatív eszmerendszert, nem gyomlálták ki a nacionalizmusból a sporadikus antiszemita tartalmakat. A múlttal való szembenézést segítette elő Pokorni Zoltán kezdeményezése 2000-ben, amikor oktatási miniszterként bevezette a vészkorszakra emlékezést az iskolákban, majd az Orbán-kabinet hozta létre 2002-ben a Holokauszt Dokumentációs Központ és Emlékgyűjtemény Közalapítványt. Ennek ellenére az elmúlt nyolc évben a Fidesz ernyője alatt kialakult egy olyan szubkultúra, amely ha burkoltan is, de antiszemita tartalmakat használ. A jobboldal vezető napilapját határozott Izrael-ellenesség jellemzi, lényegében a zsidóellenességet anticionista lepelbe burkolja - ez nyugatabbra főleg a baloldali sajtó jellemzője, amire a Magyar Nemzet szerkesztői előszeretettel hivatkoznak. A Demokrata hungarista könyveket reklámoz, holokausztrelativizáló és -tagadó eszméket terjeszt. Bár a publicista hármasfogat - Lovas István, Bayer Zsolt, Bencsik András - az elmúlt években háttérbe szorult, írásaikban, tévéműsoraikban sokat tettek és tesznek az antiszemita kódnyelv "bejáratásáért". A Fidesz 1998 és 2002 között számos engedményt tett a MIÉP-nek, gyakran elfogadta a szélsőjobb támogatását, hiszen a kisgazdák szétforgácsolása után szüksége volt rá, például a kétéves költségvetés megszavazásakor. A baloldal - amikor Csurka képviselői zsidóellenes kijelentésekkel borzolták a kedélyeket - rendszeresen elhatárolódásra szólította fel Orbán Viktort, de a miniszterelnök ezt csak akkor tette meg, amikor már széles nemzetközi felháborodásra lehetett számítani. Nem akart defenzívába húzódni, arra hivatkozott, hogy a francia elnök sem azzal kezdi a napot, hogy elhatárolódik attól, amit Le Pen mond. Orbán többször ellátogatott a szélsőséges nézetek propagálásában jeleskedő Vasárnapi Újság című rádióműsorba, 2002-ben a radikális Demokratát ajánlotta választói figyelmébe; a baloldali sajtótermékekre pedig egy tüntetésen ráültette a híveit. Nyilatkozataiban, beszédeiben többször olyan kifejezéseket használt (idegenszívűek, idegenszerűek, genetikai meghatározottság, bankár-), melyek a szélsőjobb antiszemita diskurzusban már foglaltak.

A 2002-es vereség után meghirdetett "egy a tábor, egy a zászló" stratégia azt jelentette, hogy a Fidesz kísérletet tesz a szélsőjobb integrálására is. "Ez nemcsak a politikai paletta másik oldaláról nézve lehet riasztó, hanem mindenki számára, akiben működnek az egészséges európai történelmi reflexek. De azért nem szabad elhessegetni a kérdést, hogy

mi a jobb:

egy ilyen Fidesz, vagy egy parlamentben ágáló, antiszemita szélsőjobb, nagy nyilvánossággal, pénzzel, adásidővel. Én azt gondolom, hogy erre nem lehet minden esetre érvényes választ adni. Például az NSZK-ban a háború utáni évtizedekben a jobboldal sokáig a Fideszéhez hasonló taktikát követett. Mindenesetre, aki azt mondja, hogy jobb a parlamenti képviselettel rendelkező antiszemita párt, annak érvelnie kell emellett" - mérlegelte a helyzetet a Narancsnak Kovács András. A Fidesz vezetői már korábban jelezték, hogy a nemzeti radikálisokat megtévedt embereknek tartják, tehát a beemelésük a "megszelídítésüket" szolgálja. Csakhogy ez folyamatos gesztusokat igényel - legutóbb ilyen volt a nyilasok által használt és a negyvenes években lejáratott árpádsávos zászlók "fölmentése" -, s a radikális retorika eluralta a jobboldalt. Ebből politikai elemzők azt a következetést vonják le, hogy Orbánt mégiscsak rabul ejtette a zavaros ideológia. A legnagyobb ellenzéki pártot korábban racionális megfontolás, a szavazatmaximalizálás hajtotta, de 2002-ben, majd 2006-ban kiderült, hogy melléfogtak. Azzal, hogy gesztusokat tettek a radikálisoknak, több szavazót veszítettek a centrumban, mint amennyit jobbról nyertek, ráadásul a kódolt kiszólásokat az erre érzékeny liberális szavazók is "vették". Ez mozgósította az SZDSZ táborát, elősegítette a baloldal öszszezárkózását. A kellemetlen tapasztalatok ellenére Orbán mégsem adta fel a "faltól falig" koncepciót, utóbb pedig, érzékelve a jobboldalon belüli törésvonalakat, a válság elől menekülve bezárkózott nacionalista, tekintélyelvű hívei körébe. A Fideszt ma már inkább az anti-antiszemitizmus jellemzi, azaz indulatosan visszautasítja a baloldal vádjait, adott esetben pereli a vádaskodókat, és a lehető legritkább esetben határolódik el a szélsőségektől.

Baloldali és liberális vélemények szerint a Fidesz akkor követte el a legnagyobb hibát, amikor az MSZP-t és az SZDSZ-t megpróbálta kirekeszteni a nemzetből. Erre utal a nemzeti szimbólumok, a kokárda, a trikolór kisajátítása, a 2004-es kettős állampolgársági népszavazást megelőző vita, vagy Orbán 2005-ös bálványosi beszéde, mely szerint a baloldal többször "rárontott a nemzetére". "A kirekesztést a baloldal is alkalmazza, amikor unos-untalan rásüti a jobboldalra az antiszemitizmus bélyegét, a Fideszt a parlamentarizmust veszélyeztető, békétlen pártként tünteti fel, és csakis magát tekinti a progresszió letéteményesének" - mondta a Narancsnak Lánczi András, a Corvinus Egyetem politikatudományi tanszékének vezetője. A politikai elemzők arra is felhívják a figyelmet, hogy a baloldalon is vannak antiszemita jelenségek. Ilyen esetként tartják számon Zuschlag János szocialista politikus holokauszttal kapcsolatos viccelődését a Terror Házánál 2004 októberében tartott megemlékezésen, de a népi írók örökségét vállaló

"népi baloldal" sem mentes

az előítéletességtől. "A szemben álló felek folyamatosan beleverik egymás orrát egymás piszkába, de fel sem merül, hogy jó-e ez azoknak, akiknek a bőréről szó van: a magyar zsidóknak? - tette fel a költői kérdést Kovács András. - Sem a pártoknak, sem a magyar társadalomnak nem jó, ha a vitatkozó politikai táborokat nem eltérő programjaik alapján különböztetik meg egymástól a polgárok, hanem annak alapján, hogy mi is az álláspontjuk az antiszemitizmusról."

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.