"Az átláthatóság jobb eszköz, mint a szankció" (Rupert Vining kampányfinanszírozási tanácsadó)

  • Miklósi Gábor
  • 2007. október 25.

Belpol

Az évtized legfontosabb közéleti fejleménye lehet, ha a pártoknak sikerül megállapodniuk a múlt hétfőn kormánypárti képviselők által beterjesztett pártfinanszírozási reformcsomagról (a javaslat részleteiről lásd: Akarja-e ön a Fedák Sárit?, Magyar Narancs, 2007. október 18.). A Narancs a téma Budapesten tartózkodó brit szakértőjét kérdezte, aki tanácsaival igyekszik elősegíteni az ésszerű kompromisszum létrejöttét.
Az évtized legfontosabb közéleti fejleménye lehet, ha a pártoknak sikerül megállapodniuk a múlt hétfőn kormánypárti képviselők által beterjesztett pártfinanszírozási reformcsomagról (a javaslat részleteiről lásd: Akarja-e ön a Fedák Sárit?, Magyar Narancs, 2007. október 18.). A Narancs a téma Budapesten tartózkodó brit szakértőjét kérdezte, aki tanácsaival igyekszik elősegíteni az ésszerű kompromisszum létrejöttét.

Magyar Narancs: Hogyan került Magyarországra?

Rupert Vining: A Miniszterelnöki Hivatal hívott meg, kifejezetten azért, hogy előzetesen áttekintsem a pártfinanszírozási törvényjavaslatot. Amúgy független szakértő vagyok, a brit külügyminisztérium egyik osztálya kért fel, hogy tanácsadóként segítsem a korrupció elleni harcot Horvátországban. Előtte két évig Basescu elnök tanácsadója voltam Romániában, azt megelőzően Grúziában dolgoztam, oda pedig 14 éves ügyészi múlttal érkeztem az Egyesült Királyságból.

MN: Tud valamit arról, hogy miért önre esett a választás?

RV: Nem először vagyok Budapesten, az Amerikai Kereskedelmi Kamara meghívására idén már tartottam egy előadást. Egy államtitkár-helyettes a közbeszerzésekről beszélt, én pedig a pártfinanszírozásról. Bizonyos értelemben az én személyem a brit hozzájárulás a jelenleg zajló és számos nagykövetség által támogatott általános korrupcióellenes vitához.

MN: Miért különleges a pártfinanszírozás kérdése a korrupcióellenes harcon belül?

RV: A pártfinanszírozás, mielőtt túlságosan belemennénk a részletekbe, egy közigazgatási rendszer. A célja elsősorban az, hogy a választópolgár tisztában lehessen azzal, melyik pártot ki támogatja és pénzeli. Felállít egy szabályt, hogy a törvény alapján mennyi közpénz fordítható a pártokra, és költési korlátokat állapít meg a számukra. Ám az igazi célja - és ezt sosem szabad szem elől téveszteni - az, hogy védje és tájékoztassa a választót.

MN: Hol működik a rendszer optimálisan?

RV: Egyik ország sem állíthatja, hogy az övé a legjobb rendszer, és hogy máshol is azt kéne bevezetni. A nemzetközi javaslatok hasznosak, de erre vonatkozóan nincs közös joganyag, és soha nem is lesz, mert a pártfinanszírozás nagyon érzékeny terület. Szorosan kapcsolódik a szólásszabadsághoz, a közélet és a politika legkényesebbnek tekinthető kérdéseihez.

MN: Olvasta az új törvényjavaslatot?

RV: Előzetesen már tájékozódtam, de csak pár napja nyújtották be, és még nem kaptam meg a teljes fordítást, egy jogásztól pedig nem bölcs dolog, ha olyasmiről beszél, amit nem elsődleges forrásból ismer. Mindenesetre volt számos megbeszélésem, találkoztam a javaslatot készítő szakértőkkel, és úgy tűnik, hogy vannak pozitív vonásai. Például értelmes lépésnek tűnik, hogy a pártokat kizárólag magánszemélyek támogathassák. Fontos, hogy nőjön a pártok költségvetési támogatása, mert így nem szükségképpen szorulnak rá, hogy máshonnan szerezzenek pénzt, és ezáltal ellenőrizhetőbbé válnak. Utánanéztem, a költség nem kirívóan magas sem a választási, sem a köztes években. Jónak tartom a kampányszámla bevezetését, amiért a párt pénztárosa felel, és azt, hogy közvetlen összefüggés van a kampányszámla és a későbbi kampányköltések között. Ezek az átláthatóság és a szavazó tájékoztatása irányába mutató, pozitív lépések.

MN: Lássuk a negatívumokat!

RV: Engem két dolog zavar, és ezek nem apró részletek. A törvényalkotáskor nagyfokú pontosságra és előrelátásra van szükség, hogy tudjuk, konkrét problémákkal miként lehet majd megbirkózni. Lehet, hogy unalmas ezt hallani, de az ördög a részletekben van: ha a részletek nincsenek rendben, később nagy árat kell fizetni, amikor azok, akikre a szabályozás elvileg vonatkozna, majd azt mondhatják, hogy álljunk csak meg, nem tudtuk, hogy ennek a tevékenységnek ez a definíciója, mert ez nincs szabályozva.

MN: Más szóval valami fontos kimaradt.

RV: Igen, az előző általános mellett van egy konkrét aggodalmam is. Úgy tudom, hogy a pártok melletti civil szervezetek kampánytevékenysége és finanszírozása a tavalyi választások egyik fő kérdése volt. Az egyik informátorunk szerint a teljes kampányköltések akár 30-50 százaléka ilyen szervezetekhez kötődhetett. A törvényjavaslat szerint a kampányolni kívánó szervezeteknek regisztráltatniuk kell magukat, és a könyvelésüket illetően elszámoltathatók lesznek - ezek jó lépések. Ugyanakkor a javaslat nem korlátozná a kampányköltéseiket, ami arra utal, hogy a tervezet nem lett teljesen végiggondolva.

MN: Nem elég, ha a bevételeik, azok forrása és a kiadásaik nyilvánosak?

RV: Ésszerűtlen, ha sokkal szigorúbban szabályozzuk magukat a pártokat, mint a kampányoló civileket, akik számára nem állapítunk meg költési limitet. A különböző országokban ezt eltérően oldják meg, de jelen esetben mindenképpen azt tanácsolnám, hogy ne hagyják így, mert a pártokat abba az irányba tereli, hogy a limit fölé eső kampánytevékenységeiket a civileken keresztül finanszírozzák. Remélem, mielőtt a parlament szavaz róla, sikerül a javaslatot rendbe szedni, elvégre hosszú idő óta először vették elő ezt a törvényt. Ki tudja, mikor lesz ismét konszenzus a pártfinanszírozási reformban?

MN: Ön mit tenne a civilekre vonatkozó részszel?

RV: A civil szervezetek kampányát szigorúan kell szabályozni, aminek a pontos definícióval kell kezdődnie. Ezután kell megoldást találni a költési limitre. Ezt az Egyesült Királyságban úgy oldanánk meg, hogy megkérdeznénk a kampányregisztrációra jelentkező civil szervezettől: kívánja-e támogatni vagy gyengíteni valamelyik pártot? Ha igen, bizonyos feltételek mellett a kampánykiadásaikat hozzáadnánk a támogatni kívánt párt kiadásaihoz. Így a költséglimit betartása a párt problémája lesz, és nem egy külső ellenőrző szervezetnek kell majd vizsgálgatnia, hogy a civilek mit csinálnak.

MN: Vegyünk egy elméleti, de konkrét esetet! Van egy civil szervezet, amelyik a melegházasságok engedélyezése ellen kíván kampányolni. Ebből az egyik, az ügyben néma politikai párt, ha erősen közvetve is, de profitálna a jellemzően homofób közhangulat miatt. Milyen alapon lehet ezt a civil szervezetet az adott párt támogatójaként elkönyvelni?

RV: Kicsit szőrszálhasogató a meghatározása, ha egy adott téma vitáját egyben kampánykérdésnek tekinti. A kettő közti határvonal átlépésének beható vizsgálata szerintem amúgy sem segíti a kampányfinanszírozás rendbetételét. Jobb, ha arra helyeződik a hangsúly, hogy a törvények betartásának bizonyítása, a szavazók tájékoztatása a pártokat terhelje, mint ha milliméterre pontosan igyekszünk meghatározni, hogy egy ügy mikortól minősül kampánytémának, mert ez szerintem nem lehetséges. De az ön által mondott példára talán érvényes, hogy mivel a téma túl távol esik a kampánytól, a szervezet kampányregisztrációja megtagadható. Ettől persze még kifejthetnék a véleményüket, csak nem a kampány keretében.

MN: Olvastam, hogy a korrupció elleni fellépés fontos eszközének tartja a bizonyítás terhének megváltoztatását. Egy köztisztviselő vagyonvizsgálatánál hasznosnak látszik, hogy ő maga legyen köteles beszámolni a tényleges vagyona és a legális jövedelme közti különbség eredetéről. Ez a pártok gazdálkodására nézve is alkalmazhatónak tűnik, de azt hogyan lehet bebizonyítani, hogy egy párt nem profitált egy civil szervezet tevékenységéből?

RV: Szerintem nemcsak fair, de kizárólag annak van értelme, ha a bizonyítás terhe a pártokon van. Ellenkező esetben kénytelenek vagyunk javarészt vagy teljesen az állam ellenőrző mechanizmusaira támaszkodni, hogy elkezdjék boncolgatni e szervezetek kampányának mibenlétét, márpedig az ilyesmi a világon sehol sem működik mintaszerűen. Végeredményben egy működő rendszert kell létrehozni, hogy a pártfinanszírozás átláthatóvá váljon. Ehhez valakinek viselnie kell a bizonyítás terhét - márpedig ebben az esetben szerintem a pártoknak.

MN: Úgy tudom, ellenzéki és kormánypárti politikusokkal is találkozott. Lát esélyt a kompromisszumra?

RV: Technikai szempontból a beszélgetőpartnereim támogatók voltak. A politikai szint ellentmondásosabb. Annyi biztosnak látszik, hogy lesz némi ellenkezés, miután a javaslat elfogadásához kétharmados többségre van szükség, és bizony akad pár komoly kérdőjel. Tanácsadóként azt javasolnám, hogy ha a parlamentben nem sikerül dűlőre jutni, akkor semlegesebb terepen próbálják megbeszélni, hogy mit is szeretnének az új törvénybe belefoglalni. Egy konszenzusvezérelt megközelítés talán megerősíthetné a közvéleményt abban, hogy megfelelő irányba haladnak a dolgok.

MN: A közvélemény azért erősen szkeptikus, mert a pártfinanszírozás az az ügy, amiben a magyar politikai osztály talán a leginkább képmutató. Magánemberként készséggel elismerik, hogy a kampány bizony többször annyiba kerül, mint amennyit bevallanak, és ilyen-olyan csatornákon kénytelenek a pénzt belapátolni, de bekapcsolt mikrofon előtt a kétharmados törvényekre, illetve arra hivatkoznak, hogy az Állami Számvevőszék rendre elfogadta a 386 millió forintos kampányköltésekről szóló abszurd beszámolóikat. Civil szervezetek és újságírók hiába bizonyították be és írták meg ezerszer, hogy valójában ennek a sokszorosát költötték, mégsem történt semmi.

RV: Ez azt jelenti, hogy a közvélemény tisztában van a problémával. Ha a kérdés arra vonatkozik, hogy a törvény betartatása hatékony-e, ha kimerül a média által az ügy körül keltett nyilvánosságban, akkor azt kell mondjam, hogy amennyiben a helyzetleírása pontos, akkor a törvény végrehajtását kell javítani.

MN: Idén már volt egy ilyen tárgyalássorozat, ami zsákutcának bizonyult, ezért alakult ki egy olyan közvélekedés, hogy csak a nyilvánosság ereje kényszerítheti rá a pártokat a kompromiszszumra.

RV: A nehézséget a nyilvánosság számára az okozza, hogy szinte senkinek sincs kellően alapos ismerete a tervezetről. A választók többségének lesz némi általános benyomása, de az átlagos állampolgár nemigen képes megállapítani, hogy a politikusok kimondott vagy ki nem mondott szándékai miként cikkelyeződnek be a törvényjavaslatba. A semleges terepen nemzetközi szervezetek, például az Európa Tanács égisze alatt folytatott egyeztetési mechanizmust értek, ahol az atmoszféra a teljes politikai spektrum részvételét lehetővé teszi, és technikai segítség is rendelkezésre áll.

MN: Visszatérve a törvényre, mit gondol arról, hogy a törvényjavaslat elsősorban utólagos szankciókkal büntetné a kampányfinanszírozási szabályok megsértését, aminek a választást követően már sokkal kisebbek a politikai kockázatai?

RV: Ismereteim szerint az új törvény hangsúlyt fektet arra, hogy bizonyos intézkedések már a kampányt megelőzően életbe lépjenek. Lehet, hogy meglepő, de volt ügyészként azt gondolom, hogy a szankciók fontos, ám nem a legfontosabb eszközök. A szabályok megsértőit be lehet perelni, meg lehet bírságolni, amihez persze bizonyítékok kellenek, de engem sokkal jobban érdekel az, ami megelőzi ezt a fázist. Valójában azért vagyok itt, és azt szeretném megértetni a törvény alkotóival, hogy az első, második és harmadik legfontosabb az átláthatóság, és a szankciók csak ezután következnek. Lehet, hogy a közvélemény egy része úgy véli, hogy csak a szankcióknak van elég visszatartó erejük. Az én tapasztalataim szerint ez nem így van. Az átláthatóság és a média jobb eszköz, mint a szankció. Úgy tudom, Magyarországon a média aktívan vizsgálja a kampányköltéseket, és az ellenzéki pártok is rajta tartják a szemüket a kormánypártokon. Lehet róla vitatkozni, de szerintem ezek minden szankciónál hatásosabbak.

MN: Valóban elég visszatartó ereje lesz, ha a választás után a vesztes pártnak a túllépés kétszeresét kell majd büntetésként befizetnie?

RV: Nem tudom, mi egyebet lehetne még tenni. A szankciók nyilván fokozatosak, a túllépés tényének bejelentésétől a bírságig vagy azon túl.

MN: Hogyan lehetne szankcionálni a jogsértést még a kampány ideje alatt?

RV: A kampány ideje alatt nehezebb a fellépés. Komoly ellenőrző apparátust igényelne, de ehhez a kérdéshez nagyon óvatosan közelítenék, mert nem hiszem, hogy a kampány során történő bírság lenne a megoldás. Egyébként a büntetés ellen nyilván lehetne fellebbezni, és addigra a választás le is zajlana. Ezért is gondolom, hogy a nyilvánosság sokkal jobb fegyver.

MN: Azért ez kicsit idealisztikusan hangzik.

RV: Mindannyian a létező világban élünk. Én, ha lehetséges, a konszenzusvezérelt megközelítést javasolom, mert a pártoknak és minden demokratikus intézménynek az a jobb. A pártfinanszírozás elég fontos ügy ahhoz, hogy ne fűtött viták, hanem a megegyezés tárgya legyen.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."