Bipolar Utószüret: Nem teljes hasonulás

  • Kovács Bálint
  • 2007. október 25.

Belpol

A kétnapos, ahogy ők mondják, Utószüret első napja a szakmáé - a külsős, laikus és elsősorban pimasz látogató úgy is megfogalmazhatná, ekkor még az öltöny és nyakkendő dominál. Megérkeztünkkor épp Tálasi Flóra, a Bipolar programigazgatója beszél a projektekről - a Bipolar sikeressége és az azzal járó programdömping miatt az előadás egy órájába csak a legfontosabb információkat sikerül beszuszakolni.

A kétnapos, ahogy ők mondják, Utószüret első napja a szakmáé - a külsős, laikus és elsősorban pimasz látogató úgy is megfogalmazhatná, ekkor még az öltöny és nyakkendő dominál. Megérkeztünkkor épp Tálasi Flóra, a Bipolar programigazgatója beszél a projektekről - a Bipolar sikeressége és az azzal járó programdömping miatt az előadás egy órájába csak a legfontosabb információkat sikerül beszuszakolni. A Bipolar a berlini fal ledöntésével keletkezett európai együttgondolkodási és együttalkotási igényt hivatott kielégíteni vagy legalább enyhíteni - fogalmazott Tálasi -, s bár sok a magyar vendégjáték Németországban (és viszont), kevés a közösen létrehozott produkció, még a nem elsősorban a nyelvhez kötődő műfajokban is. A Német Szövetségi Kulturális Alapítvány felhívása igen nagy érdeklődést váltott ki - tette hozzá -, s majd' másfél száz pályázatból végül harminckét projekt valósulhatott meg. A Bipolar név pedig arra utal, hogy minden kulturális együttműködés lényege nem a felek közti teljes hasonulás, hanem az ellentétekből fakadó feszültségek felhasználása. Ez sokszor bevált - mondja Tálasi -, ám sokszor egyszerűen csak kölcsönös meg nem értést szült.

Másnap az Utószüret szó mellé már odabiggyesztik a bulit is - és valóban, a hangulat a Gödörben kötetlenebb, ugyanakkor nem "komolytalan", a koncerteken és performanszokon kívül a főszerep az egy év alatt létrehozott műalkotások és projektek, valamint az elért eredmények bemutatásáé, a felvetődött kérdések - elsősorban a pályázatokban is nagy súllyal szereplő (kollektív) emlékezet, utópia és nosztalgia - még egyszeri, utolsó megvitatásáé.

Az első akadályt - tudniillik a Gödör személyzetének fogalma sincs arról, hogy a szervezők aznapra kialakítottak egy mozitermet is, pláne, hogy az merre található - könnyedén leküzdöm, s így csak egy kevéskéről maradok le A normális más névre hallgató workshopot bemutató előadásból. Aprócska betekintés csak ez tíz, vegyes német-magyar gyerekcsoportokkal létrehozott színpadi produkcióba - pedig a téma érdekes lenne. Megannyi jobb-rosszabb ötlet vázlatos összefoglalása - az egyik csoport köztereken utánozta járókelők mozgását, hogy olyan őszinte reakciót váltson ki, amit a színházban nem lehetséges; egy másik összeeresztette a német és a magyar gyerekeket, hogy próbálják megérteni egymás beszédét tolmács és nyelvtudás nélkül -, és néhány, rövidsége miatt alig érthető videós dokumentációdarab, semmi több. Ráadásul a prezentáció így is tovább tart, mint a program szerint kellene.

Visszaloholok tehát a "nagyszínpadhoz", ott ugyanis ígéretes kerekasztal-beszélgetés kezdődik "az emlékezés perspektíváiról és kulturális divatokról" (szeretném is megfejteni, mit is jelent a hangzatos cím - előrebocsátom: nem sikerült). Persze gyanús, hogy a számos (hét) résztvevő és a rendelkezésre álló nagyjából egy óra nem lesz jóban egymással - de azért nagy várakozásokkal ülök le a színpad elé.

Valószínűleg nem a neves vitapartnerek - többek között Gerő András történész, Gerlóczy Ferenc újságíró és Garaczi László -, és nem is az én túlontúl nagy élettapasztalatom, inkább a most is kevés idő hibája, hogy nem tudok meg semmi revelatív erejűt sem a nosztalgia fogalmáról, sem az utópiáról. Az idő lejárta vet csak véget Gerő és Gerlóczy egyre élesedő vitájának arról, vajon létezik-e ártatlan világkép, vagy minden ideológia magában hordozza a maga Sztálinját és Hitlerét. Konszenzus nincs, köszönjük a figyelmet.

Az addigra már jelentős (időbeli) csúszás ellenére nagyobbacska szünet következik a programokban - végül Tálasi Flóra átadja a Bipolar jelképes fődíját, egy légycsapót (lásd még: hetet egy csapásra) László Gergelynek, ő vállalt ugyanis tevékeny részt a legtöbb projekt létrehozásában. Újabb hosszú szünet, s már majd' egy órával az eredeti időpont után a szervezők bemutatnak egy-két, gyerekek által a "20 év múlva" projekt keretein belül készített animációs filmet. A srácok nem túl optimisták, de humoruk az van. Különösen élveztem például a földi élőlények pusztulása után egyedül életben maradt répa, répagyűlölő krumpli és a mindkettejüket megölő virág kissé morbid történetét - aztán visszazökkenünk a hasonlóan sötét valóságba, alig kezdenénk ugyanis élvezni a vetítést, már vége is van.

A filmes csapat helyét gyorsan átveszi László Gergely és Philip Horst - ők mutatják be a többinél összeszedettebb és a kevés időhöz jobban alkalmazkodó előadásban a berlini fal helyén létrehozott, a fal emlékét újraértelmezni hivatott "szoborparkot", azaz többségükben mulandó köztéri installációk együttesét. Az erősen változó színvonalú alkotások közül kiemelkedik az egyetlen, amely még mindig a "helyén" van (túl nehéz volt ahhoz, hogy elhordják, mondja szarkasztikusan László): egy, a füvön átvezető kis kitaposott ösvényt kerítettek be kordonokkal, melyekre felfüggesztették a berlini falról másolt graffitiket, s amelyet egy biztonsági őr (a performansz részeként) mindennap ellenőrzött.

A feszített tempótól és az ennek ellenére is igen jelentős késésektől fáradtan, a minden projektbe csak egy apró bepillantást engedő előadásoktól kielégítetlenül és a logikátlan szünetektől kissé idegesen veszem az irányt a kijárat felé, s magamban (gondolom, a szervezők helyett is) örülök, hogy a Bipolar elsődleges feladata nem a finisszázsok szervezése volt - akkor sokkal kisebb lett volna a projekt (egyébként megérdemelt) sikere. Még hallom, amint valaki a barátját üdvözli ("Gyere, hátul van az ingyenpia, én már eléggé be vagyok állva!"), és elhagyom a süllyedő hajót.

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.