Bipolar Utószüret: Nem teljes hasonulás

  • Kovács Bálint
  • 2007. október 25.

Belpol

A kétnapos, ahogy ők mondják, Utószüret első napja a szakmáé - a külsős, laikus és elsősorban pimasz látogató úgy is megfogalmazhatná, ekkor még az öltöny és nyakkendő dominál. Megérkeztünkkor épp Tálasi Flóra, a Bipolar programigazgatója beszél a projektekről - a Bipolar sikeressége és az azzal járó programdömping miatt az előadás egy órájába csak a legfontosabb információkat sikerül beszuszakolni.

A kétnapos, ahogy ők mondják, Utószüret első napja a szakmáé - a külsős, laikus és elsősorban pimasz látogató úgy is megfogalmazhatná, ekkor még az öltöny és nyakkendő dominál. Megérkeztünkkor épp Tálasi Flóra, a Bipolar programigazgatója beszél a projektekről - a Bipolar sikeressége és az azzal járó programdömping miatt az előadás egy órájába csak a legfontosabb információkat sikerül beszuszakolni. A Bipolar a berlini fal ledöntésével keletkezett európai együttgondolkodási és együttalkotási igényt hivatott kielégíteni vagy legalább enyhíteni - fogalmazott Tálasi -, s bár sok a magyar vendégjáték Németországban (és viszont), kevés a közösen létrehozott produkció, még a nem elsősorban a nyelvhez kötődő műfajokban is. A Német Szövetségi Kulturális Alapítvány felhívása igen nagy érdeklődést váltott ki - tette hozzá -, s majd' másfél száz pályázatból végül harminckét projekt valósulhatott meg. A Bipolar név pedig arra utal, hogy minden kulturális együttműködés lényege nem a felek közti teljes hasonulás, hanem az ellentétekből fakadó feszültségek felhasználása. Ez sokszor bevált - mondja Tálasi -, ám sokszor egyszerűen csak kölcsönös meg nem értést szült.

Másnap az Utószüret szó mellé már odabiggyesztik a bulit is - és valóban, a hangulat a Gödörben kötetlenebb, ugyanakkor nem "komolytalan", a koncerteken és performanszokon kívül a főszerep az egy év alatt létrehozott műalkotások és projektek, valamint az elért eredmények bemutatásáé, a felvetődött kérdések - elsősorban a pályázatokban is nagy súllyal szereplő (kollektív) emlékezet, utópia és nosztalgia - még egyszeri, utolsó megvitatásáé.

Az első akadályt - tudniillik a Gödör személyzetének fogalma sincs arról, hogy a szervezők aznapra kialakítottak egy mozitermet is, pláne, hogy az merre található - könnyedén leküzdöm, s így csak egy kevéskéről maradok le A normális más névre hallgató workshopot bemutató előadásból. Aprócska betekintés csak ez tíz, vegyes német-magyar gyerekcsoportokkal létrehozott színpadi produkcióba - pedig a téma érdekes lenne. Megannyi jobb-rosszabb ötlet vázlatos összefoglalása - az egyik csoport köztereken utánozta járókelők mozgását, hogy olyan őszinte reakciót váltson ki, amit a színházban nem lehetséges; egy másik összeeresztette a német és a magyar gyerekeket, hogy próbálják megérteni egymás beszédét tolmács és nyelvtudás nélkül -, és néhány, rövidsége miatt alig érthető videós dokumentációdarab, semmi több. Ráadásul a prezentáció így is tovább tart, mint a program szerint kellene.

Visszaloholok tehát a "nagyszínpadhoz", ott ugyanis ígéretes kerekasztal-beszélgetés kezdődik "az emlékezés perspektíváiról és kulturális divatokról" (szeretném is megfejteni, mit is jelent a hangzatos cím - előrebocsátom: nem sikerült). Persze gyanús, hogy a számos (hét) résztvevő és a rendelkezésre álló nagyjából egy óra nem lesz jóban egymással - de azért nagy várakozásokkal ülök le a színpad elé.

Valószínűleg nem a neves vitapartnerek - többek között Gerő András történész, Gerlóczy Ferenc újságíró és Garaczi László -, és nem is az én túlontúl nagy élettapasztalatom, inkább a most is kevés idő hibája, hogy nem tudok meg semmi revelatív erejűt sem a nosztalgia fogalmáról, sem az utópiáról. Az idő lejárta vet csak véget Gerő és Gerlóczy egyre élesedő vitájának arról, vajon létezik-e ártatlan világkép, vagy minden ideológia magában hordozza a maga Sztálinját és Hitlerét. Konszenzus nincs, köszönjük a figyelmet.

Az addigra már jelentős (időbeli) csúszás ellenére nagyobbacska szünet következik a programokban - végül Tálasi Flóra átadja a Bipolar jelképes fődíját, egy légycsapót (lásd még: hetet egy csapásra) László Gergelynek, ő vállalt ugyanis tevékeny részt a legtöbb projekt létrehozásában. Újabb hosszú szünet, s már majd' egy órával az eredeti időpont után a szervezők bemutatnak egy-két, gyerekek által a "20 év múlva" projekt keretein belül készített animációs filmet. A srácok nem túl optimisták, de humoruk az van. Különösen élveztem például a földi élőlények pusztulása után egyedül életben maradt répa, répagyűlölő krumpli és a mindkettejüket megölő virág kissé morbid történetét - aztán visszazökkenünk a hasonlóan sötét valóságba, alig kezdenénk ugyanis élvezni a vetítést, már vége is van.

A filmes csapat helyét gyorsan átveszi László Gergely és Philip Horst - ők mutatják be a többinél összeszedettebb és a kevés időhöz jobban alkalmazkodó előadásban a berlini fal helyén létrehozott, a fal emlékét újraértelmezni hivatott "szoborparkot", azaz többségükben mulandó köztéri installációk együttesét. Az erősen változó színvonalú alkotások közül kiemelkedik az egyetlen, amely még mindig a "helyén" van (túl nehéz volt ahhoz, hogy elhordják, mondja szarkasztikusan László): egy, a füvön átvezető kis kitaposott ösvényt kerítettek be kordonokkal, melyekre felfüggesztették a berlini falról másolt graffitiket, s amelyet egy biztonsági őr (a performansz részeként) mindennap ellenőrzött.

A feszített tempótól és az ennek ellenére is igen jelentős késésektől fáradtan, a minden projektbe csak egy apró bepillantást engedő előadásoktól kielégítetlenül és a logikátlan szünetektől kissé idegesen veszem az irányt a kijárat felé, s magamban (gondolom, a szervezők helyett is) örülök, hogy a Bipolar elsődleges feladata nem a finisszázsok szervezése volt - akkor sokkal kisebb lett volna a projekt (egyébként megérdemelt) sikere. Még hallom, amint valaki a barátját üdvözli ("Gyere, hátul van az ingyenpia, én már eléggé be vagyok állva!"), és elhagyom a süllyedő hajót.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.