Beindult a cenzúra: Politikai okból tiltott le két előadást az MTA

  • narancs.hu
  • 2018. október 2.

Belpol

„Főtitkárhelyettes Asszony nem engedélyezte.”

Két előadás megvalósulását sem engedélyezte a Magyar Tudományos Akadémia – írta nemrég az Index és 444.hu a hozzájuk eljutott belső levél kapcsán.

Ebben az áll:

Főtitkárhelyettes Asszony (...) jóváhagyta a Számítógépes társadalomtudomány című tudományünnepi rendezvénynek a megtartását egy előadás kivételével: A nők és a férfiak szerepe és sikeressége a számítástechnikában nagy adatok alapján (a társadalmi nemek tematika egyéb vonatkozásai miatt). Főtitkárhelyettes Asszony nem engedélyezte A közösségi média jogi oldala című rendezvénynek az MTÜ keretében való megtartását annak politikai vonatkozásai miatt.”

Képünk illusztráció

Képünk illusztráció

Fotó: MTA

Azaz politikai okok miatt cenzúráztak két előadást az MTA-nál, miközben az előadások címe semmiféle politikai allúziót nem tartalmaz.

„Próbáltuk a címet már előzetesen az MTA-s szervezőkkel egyeztetni, és úgy fogalmazni, hogy ne tűnjön úgy, mintha a kormányzat számára »irritáló« lenne a téma. Nagyon megdöbbentem, nekem úgy tűnik, ez túlzott öncezúra és félelem az Akadémia részéről” – mondta az Indexnek Vedres Balázs, a CEU oktatója, az egyik letiltott előadás érintettje.

Az MTA egyelőre nem reagált a történtekre.

További részletek itt és itt.


Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.