Beindult a cenzúra: Politikai okból tiltott le két előadást az MTA

  • narancs.hu
  • 2018. október 2.

Belpol

„Főtitkárhelyettes Asszony nem engedélyezte.”

Két előadás megvalósulását sem engedélyezte a Magyar Tudományos Akadémia – írta nemrég az Index és 444.hu a hozzájuk eljutott belső levél kapcsán.

Ebben az áll:

Főtitkárhelyettes Asszony (...) jóváhagyta a Számítógépes társadalomtudomány című tudományünnepi rendezvénynek a megtartását egy előadás kivételével: A nők és a férfiak szerepe és sikeressége a számítástechnikában nagy adatok alapján (a társadalmi nemek tematika egyéb vonatkozásai miatt). Főtitkárhelyettes Asszony nem engedélyezte A közösségi média jogi oldala című rendezvénynek az MTÜ keretében való megtartását annak politikai vonatkozásai miatt.”

Képünk illusztráció

Képünk illusztráció

Fotó: MTA

Azaz politikai okok miatt cenzúráztak két előadást az MTA-nál, miközben az előadások címe semmiféle politikai allúziót nem tartalmaz.

„Próbáltuk a címet már előzetesen az MTA-s szervezőkkel egyeztetni, és úgy fogalmazni, hogy ne tűnjön úgy, mintha a kormányzat számára »irritáló« lenne a téma. Nagyon megdöbbentem, nekem úgy tűnik, ez túlzott öncezúra és félelem az Akadémia részéről” – mondta az Indexnek Vedres Balázs, a CEU oktatója, az egyik letiltott előadás érintettje.

Az MTA egyelőre nem reagált a történtekre.

További részletek itt és itt.


Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.