Bíróság: Jogellenes a sztrájk az SZFE-n

  • MTI/narancs.hu
  • 2020. október 23.

Belpol

Első fokon döntött a Fővárosi Törvényszék.

Jogellenesnek találta a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) dolgozóinak sztrájkját elsőfokú végzésében a Fővárosi Törvényszék - közölte a Színház és Filmművészetért Alapítvány, valamint a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) újonnan kinevezett vezetése pénteken az MTI-vel.

A közleményben felidézték, hogy az SZFE sztrájkbizottsága korábban nyolc - először hat, majd újabb két - pontos követelést fogalmazott meg, ebből az SZFE vezetése két pontot teljesített: béremelést ígértek, és hogy a korábbi munkarend szerint legyen lehetséges a munkavégzés.

A közlemény szerint a sztrájkkövetelésben megfogalmazott további hat pont alapján indított sztrájkot azonban a Fővárosi Törvényszék végzése minden pont esetében jogszabályellenesnek ítélte.

Az SZFE új vezetése által elfogadott két pont esetében a közlemény szerint azt is megállapította a bíróság, hogy a sztrájkot azelőtt kezdték meg a munkavállalók, hogy a törvényes határidő a sztrájk előtti kötelező egyeztetésre lejárt volna.

"Arra kérjük az sztrájkban résztvevőket, hogy az egyetem vezetésének irányítása mellett folytassák a munkájukat!" - írják a közleményben.

Mint korábban írtunk róla, a diákok és tanárok egy hete egy alkotmányjogi panaszt is benyújtottak az Alkotmánybíróságon, amelyben arra hivtakoztak, hogy az SZFE modellváltását megalapozó törvény, amely létrehozza az összes fenntartói és működtetési jogokat gyakorló alapítványt, sérti az egyetemi autonómiát.

Olvassák el interjúnkat a panasz megszövegezőjével, Karsai Dániel alkotmányjogásszal!

Alkotmánybíróság előtt a magyar egyetemi autonómia legjelentősebb ügye

Karsai Dániel ügyvédet kérdeztük a színművészetisek Alkotmánybírósághoz benyújtott panaszáról. Múlt pénteken mintegy 150 magánszemély, SZFE-s diákok és tanárok performansszal egybekötve adtak be alkotmányjogi panaszt az Alkotmánybíróság (Ab) Donáti utcai központjánál. A jogi szöveget a Színház- és Filmművészeti Egyetem elfoglalásának 46. napján vitte be az épületbe egy Iustítiának, az igazság istennőjének öltözött diák.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.