Bőhm Kornél: A propaganda fejlődik, de minden rosszat nem lehet ráfogni

Belpol

Bőhm Kornél kommunikációs szakember könyvének címe egyszerűen Propaganda. A szerző kommunikációelméleti és történelmi szempontból vizsgálja a jelenséget, amely életünk minden területét átszövi – és arról is igyekszik útmutatást adni, miként tudunk időnként mégis kilépni belőle.

Magyar Narancs: Könnyen dobálózunk a kifejezéssel, de tulajdonképpen mi a propaganda?

Bőhm Kornél: Engem pont az érdekelt, hogy mikor használjuk okkal, és mikor nem. Van egy nagyon leegyszerűsítő megközelítés: amit a másik oldal mond, az propaganda, amit mi mondunk, az igaz. Tehát saját értékítéletek alapján mondjuk, hogy a mások által képviselt világ propaganda.

A propagandának célja van: az, hogy az emberek meghatározott csoportját valamilyen irányba befolyásolja magatartásban, véleményben vagy attitűdben.

Ez a cél, de ez még önmagában nem propaganda, ugyanis a propaganda csak a küldő álláspontját veszi figyelembe. Tehát azt akarja elérni a célcsoportnál, hogy csak a küldő szempontjai érvényesüljenek, és bár eshetnek egybe a befogadó érdekei a küldőéivel, a főszabály szerint csak az számít, mit akar a küldő. 

MN: A hazugsággal is szoktuk azonosítani. Velejárója a propagandának a hazugság?

BK: Sokszor beszélünk arról, hogy valami a teljesség igényével van-e kifejtve vagy nem. Igazából nem kell, hogy a propaganda hazudjon, sőt a propagandát színekkel is szokták osztályozni: van fehér propaganda, szürke és fekete. A fehér propaganda nagyon őszinte: megmondja a küldő, hogy én vagyok itt, én állok az üzenet mögött, ezt akarom elérni, ezért mondom ezt. Nincs benne zsákbamacska, a többi esetben már van.

MN: Ha a magyar miniszterelnök kiáll és elmondja, hogy meg akarja nyerni a választást, akkor fehér propaganda lesz minden, amit mond?

BK: Nem, ez az, amit a könyvben is hozok példának: amikor az izraeli hadsereg hangszórókon jelenti be, hogy mindenki hagyja el a települést, mert érkeznek, erősebbek, és emiatt mindenki adja meg magát, tegye le a fegyvert, ott nincs zsákbamacska, mert elmondják, mit akarnak és kik ők. Visszatérve a hazugságra: a propaganda akkor is propaganda, ha nem mond el mindent, amit tudni lehet a témában. Tehát azért mondjuk, hogy nem fejti ki az igazság minden részletét, mert ugyanarról a dologról, amiről ő érvel, lehetne egyéb dolgokat is mondani. Mondhat igazat is a propaganda, de a hazugságot nem hagyhatjuk ki teljesen a kérdésből: a küldő mondhat minden tekintetben igazat, csak az nem teljeskörű igazság. Ízlés dolga, hogy ez hazugság-e vagy nem, ilyenek a bankhitelek is. Persze, jól jársz vele, vedd fel, de nincs kifejtve minden részlet a feltételekkel kapcsolatban.

MN: Ezek szerint a devizahitelek időszaka klasszikus propagandisztikus megtévesztés volt?

BK: Akkor úgy tűnt tömegeknek, hogy ez egy nagyon jó kamatozású, jól megtérülő hitel, és nem volt ott a vörös zászló a veszélyekről. Nem biztos, hogy tájékoztatták őket kellő mélységben, hogy mivel deviza, ezért nem biztonságos, és bármikor megváltozhatnak a körülmények, egyszer csak többe kerülhet, az ajánlat sokkal vonzóbb volt, mint amilyennek valójában bizonyult a hitel. Persze meg kéne nézni a pontos üzeneteket ehhez, de az látható, hogy nagyon sokan éltek vele, miközben egy apróbetűs résznek megfelelően nem úgy sültek el a dolgok, ahogy várták.

MN: A könyvében is ír róla, hogy a propaganda és a PR közös tőről fakad. Van egyáltalán különbség?

BK: Ez részemről is nagy rácsodálkozás volt, hiszen PR-osként csodálkoztam rá a PR hőskorára! Anyaggyűjtés során borzasztóan érdekes személyek és történetek kerültek elém, így tudtam meg, hogy

a propaganda az első világháború alatt vált szitokszóvá, és emiatt – kicsit faramuci módon – tulajdonképpen PR-fogásként javasolták az átnevezését PR-ra.

Emögött a propaganda témájában megkerülhetetlen Edward Bernays áll, aki járt a fronton, és azzal a tanulsággal tért vissza, hogy ha a háborút lehet propagandával támogatni, akkor a békét is. Ő nevezte először a szakmáját először public relationsnek, saját magát pedig az első public relations agentnek. Bernays nagyon szeretett minden sikert magának tulajdonítani, de az elnevezés tényleg hozzá kötődik. A public relations képes volt pozitívabb fogalommá válni, még ha manapság a PR-cikk vagy a PR-szagú inkább fosztóképzőként funkcionál is: arra utal, hogy egy írás egyvalamit kidomborít, mást viszont homályban hagy.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?