A kormány akkor dörgölőzik, amikor csak tud, az se baj, ha mi megfulladunk

  • B.P.M
  • 2019. június 8.

Belpol

A magyar kormány nagy hangon fellebbezett az Európai Bíróság döntése ellen, amely szerint kevesebb káros anyag kerülhet az európai nagyvárosok levegőjébe. A kabinetet jobban érdekli az autógyárak jóindulata, mint az európai városlakók egészségügyi kockázatai.

„A Mercedes a közelmúltban köszönetét fejezte ki nekünk azért, hogy Magyarország benyújtotta a fellebbezését az Európai Bírósághoz a NOx kibocsátási kvóták ambíciószintjének túlságos emelése ellen. Tehát van egy jó együttműködésünk” – mondta márciusban Szijjártó Péter külgazdasági- és külügyminiszter.

Hogy milyen fellebbezésről beszélt a tárcavezető és miért érezte fontosnak, hogy fennen hangoztassa a kormány és a német multi jó viszonyát?

A történet a négy éve kirobbant dízelbotrányra vezethető vissza, amelynek hatása máig érezhető: 2015-ben elsőként a világ egyik legnagyobb autóipari szereplőjéről, a Volkswagen-csoportról derült ki, hogy meghamisította gyártmányainak károsanyag-kibocsátási adatait.

A botrány első hulláma világszerte 11 millió eladott autót érintett, ebből mintegy 600 ezer kelt el az amerikai piacon, ahol a hatóságok keményen felléptek a csalás ellen, s 25 milliárd dolláros büntetést szabtak ki a Volkswagenre. Ehhez képest Európában, ahol 8 millió szoftveresen megbuherált dízelautót adott el cégcsoport, jóval lassabban őrölnek az igazságszolgáltatás malmai.

false

 

Fotó: Pixabay.com

Mint azóta kiderült, az adathamisításban nem csak egy cég volt érintett, egyre több információ látott napvilágot arról, hogy több más nagy gyártó – a BMW, a Mercedes, a FIAT–Chrysler, a Renault–Nissan, a Volvo – is csalt a károsanyag-kibocsátási teszteken.

Nem tudni, hova fut ki az ügy, annyi biztos, hogy az autóipar dízelszegmensét megrengette a botrány. Az Európai Bizottság úgy döntött, hogy a csalások elkerülése végett szigorít a NOx-kibocsátás mérési körülményein, és bevezeti az ún. RDE-teszteket (real driving emissions). Ennek lényege, hogy valós közlekedési helyzetben vizsgálják a károsanyag-kibocsátást.

Ugyanakkor a dízelbotrány kitörésével egy időben életbe léptetett környezetvédelmi szabvány (Euro 6) lehetővé tette, hogy a motorok 2020-ig 11 százalékkal, 2021-ig 50 százalékkal meghaladhassák a NOx-kibocsátási határértéket. Az enyhítés – amely mögött az autólobbi sejthető –, Brüsszelnek, Madridnak és Párizsnak is szemet szúrt: a három város az Európai Bírósághoz fordult, amely a szabványt jóváhagyó Európai Bizottság ellenében nekik adott igazat.

A bíróság kimondta, hogy a bizottságnak még időszakosan sem lett volna joga egy olyan szabályozáson enyhíteni, amelyet az Európai Parlament és az Európai Tanács is elfogadott. A döntés értelmében az Európai Bizottságnak legkésőbb 2020 elejétől szigorúbb NOx-kibocsátási előírásokat kell bevezetnie, a három város pedig saját hatáskörében korlátozhatja az Euro 6-os motorral rendelkező autók forgalmát.

A teljes cikket elolvashatják a Magyar Narancs friss számában.

Digitális vásárlásra és előfizetésre itt van lehetőség.

Magyar Narancs

A digitális Magyar Narancs digitális olvasójának a digitális olvasáshoz szükség lesz a DIMAG Reader letöltésére. A digitális példányok a következõ platformokon érhetõek el online, és offline is: Iphone/Ipad (iOS), Google Android, PC. Fizessen elõ egy évre, fél évre, negyed évre, egy hétre!

Figyelmébe ajánljuk

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.