Dunai Imre lemondása: A megfelelő pillanatban

Belpol

Akár az állampárti időkben: a lapzártánk idején tartott kormányülésen Dunai Imre ipari és kereskedelmi miniszter egészségi állapotára hivatkozva nyugdíjazását kérte, s ezt Horn Gyula miniszterelnök - Dunai Imre érdemeinek elismerése mellett - akceptálta is.
Akár az állampárti időkben: a lapzártánk idején tartott kormányülésen Dunai Imre ipari és kereskedelmi miniszter egészségi állapotára hivatkozva nyugdíjazását kérte, s ezt Horn Gyula miniszterelnök - Dunai Imre érdemeinek elismerése mellett - akceptálta is.

A felek egyúttal kötelezettséget vállaltak arra, hogy legalább fél évig egyikük sem kommentálja az eseményeket. Ez viszont már nagyon is a mai MSZP-re jellemző mozzanat, s jól mutatja a pártnak a nyilvánossággal szembeni ambivalens viszonyát: a demokrácia szabályainak való megfelelni akarást (ügyelni az őszinte tájékoztatás látszatára), s ugyanezen szabályoknak az abszolút hatalmi pozícióból (s a beidegződött reflexekből) fakadó arrogáns, pökhendi felrúgását (mi közötök ehhez, he?).

Túlságosan is kézenfekvő okok

E teátrális hallgatási fogadalommal persze ellentétben van az, hogy a legbelső szocialista körökből pillanatok alatt "értelmezést" szivárogtattak ki. E szerint a verzió szerint a könyörtelen szakmai racionalitás (Dunai Imre) és a realitásokat messzemenően figyelembe vevő szociális érzékenység (Horn Gyula) korrekt vitájáról van szó. Az energiaszektor eddig lezajlott privatizációjakor a magyar állam ugyanis olyan szerződést kötött, amely üzleti partnerei számára őszre 8 százalékos vagyonarányos nyereségrészesedést garantál. Ez viszont csak jelentős energiaár-emeléssel lenne tartható, s Dunai Imre ezt támogatta is volna, mivel ennek elmaradása - így a félhivatalos sugallat - a miniszter szerint komoly presztízsveszteséggel jár, s mindenképpen negatív módon befolyásolja a további privatizációt. A kormány - mindenekelőtt annak szociálisan érzékeny miniszterelnöke - azonban ezzel együtt sem vállalta az esetleg komoly társadalmi vihart kiváltó lépést. Dunait úgymond "igen kemény" kritikák érték a privatizációs szerződések eme pontja miatt. Mi mást is tehetett volna: a kudarcból okulván felajánlotta lemondását. Mily megható szocialista tanmese.

Nagyon gyenge dolog ez. Mintha bárki is bevenné, hogy a privatizációs szerződésekről (amelyek mellesleg szakértők szerint igen sok homályos pontot tartalmaznak, ezáltal különböző értelmezésekre, s ebből fakadóan vitákra adnak lehetőséget) Dunain kívül másnak még csak tudomása sem volt. Másrészt azt hinni, hogy százegyedszer is bejön az ócska történet a népe érdekét anyatigrisként védelmező bölcs vezetőről.

Már megint a régi idők

A jól ismert s a saját koordinátarendszerén belül "korrektnek" is nevezhető elvtársi alku volt ez. Dunai Imre menesztését, minimum ez év eleje óta, evidenciának tekintették a szocialista pártban. Kora tavasszal tűnt ez a legvalószínűbbnek: Dunai a múlt év végén kirobbant olajgate-botrány egyik központi szereplője lett. Az orosz államadósság menedzselése kapcsán vele kapcsolatban (is) felmerült az összeférhetetlenség alapos gyanúja - s noha egy ilyesfajta szituáció abszolút elfogadott az MSZP-ben (az ex-ipari miniszter is öntudatosan jelentette ki: márpedig ő nem mond le), a pártban mégis többen úgy vélték, Dunainak mennie kell. Hogy miért pont neki? Az egyik változat szerint az MSZP befolyásos, de komoly kormányzati pozícióhoz eddig még nem jutott erős emberei - Karl Imrét és Puch Lászlót emlegetik ilyenkor - afféle szocialista "tiszta kezekként" azért követelték Dunai fejét, mivel vele, úgymond, reflektorfénybe került a többi MSZP-s képviselő hasonló ügylete (amelyek csak azért nem törvénytelenek, mert - éppen a szocialisták ellenállása miatt - máig nincs egyértelműen szabályozott összeférhetetlenségi törvény). Információink szerint az említett képviselőket az is motiválta, hogy az akciójuk nyomán esetleg megüresedő miniszteri székben önmagukat látták volna a legszívesebben (s hogy e feltételezés nem volt alaptalan, arról a későbbiekben még szó lesz). Ennél azonban sokkal fontosabb az, hogy Dunai február elején végképp kegyvesztetté vált Horn Gyulánál. A miniszterelnök ugyanis pontosan felmérte az olajgate-ben (és az ehhez hasonló ügyekben) rejlő veszélyt: a különböző szocialista privatizációs és egyéb vircsaftoknak bármennyire nincs direkt következményük, az, hogy ezek állandó témái a sajtónak, hosszú távon - s természetesen 1998-ban - nagyon is visszaüthet az MSZP-re. Amikor tehát a kormány Dunai Imrét arra kötelezte, hogy 1996. január 31-ig készítsen új koncepciót az orosz államadósság rendezéséről, Hornt nemcsak az vezérelte, hogy ezzel az őt bíráló ellenzék legjobb aduját semlegesítse. Csakis így érthető az az indulat, amellyel a miniszterelnök Dunainak az üggyel kapcsolatos 14 soros úgynevezett előterjesztését fogadta. Ettől fogva mindenki tudta: Dunainak annyi, csak az a kérdés, hány napja van még a bársonyszékben.

Menesztése csupán annyiban meglepetés, hogy miért most történt. A válasz kézenfekvőnek tűnik: Dunai vállalta, hogy ő lesz az ismételten népbaráttá stilizált Horn ellenpontja - Hornnak a várható áremelések s a magyar-román alapszerződés megkötése után bizton bekövetkező felzúdulás miatt erre nagy szüksége lesz -, s cserébe megadatik számára a tisztes búcsú lehetősége. Nem egy korrupciógyanús ügy szereplőjeként távozik a kormányból, hanem a modern Magyarország érdekeinek szakmai képviselőjeként. Sajnálni persze nem kell: ahogyan elődje, Pál László is igen hamar megtalálta számítását a Mol Rt. élén, feltehetően Dunai Imre is vigasztalódni fog, tán éppen az orosz adósságállományt menedzselő egyik cég prominens személyiségeként.

A nagy kérdés

Mire lapunk megjelenik, talán már ismert lesz az utód. Lapzártánk idején több változat is kering. Az egyik szerint Dunai helyére Suchman Tamás kerül. E verzió egyes számú alesete az, hogy Suchman eddigi posztja megszűnik, ám - immáron ipari miniszterként - továbbra is ő lesz a főprivatizátor. A második aleset szerint Suchman jelenlegi posztja megmarad, s azt Puch László veszi át. Ám jól értesült források szerint az, hogy Puch a legutóbbi kongresszuson a pártvezetés akarata ellenére is be akart kerülni az elnökségbe, Hornék rosszallását váltotta ki, ami arrafelé soha nem jelent jót. Beszélnek Karl Imréről is, őt a szocialista pártban keringő pletykák már Dunai székében látják, s mivel állítólag személyét az SZDSZ sem kifogásolja, sokan a legfőbb esélyesnek őt tartják.

Bundula István

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.