Habony, Simicska, Nyerges és a Tv2

Egy kis figyelmesség a főnök fája alá

  • Rényi Pál Dániel
  • 2014. február 16.

Belpol

December 23-án a Tv2 menedzsmentje bejelentette, hogy a vállalat két vezetője, a vezérigazgató Simon Zsolt és a pénzügyi igazgató Yvonne Dederick megvásárolják a tulajdonos ProSiebenSat.1-tól a Tv2 csatornacsaládot üzemeltető MTM-SBS Zrt. 100 százalékát. A sajátos konstrukcióban bonyolódó ügylet mögött a piac kormánypárti szándékot sejt.

"Magyarországon a nagy, kereskedelmi tévék közül egyik sem magyar, mindegyik külföldi. Ezért olyan magyar, nemzeti szempontokat, amiket otthon igen, itt nem érvényesítenek. Ez sem lesz mindig így (...)" - nyilatkozta tavaly augusztusban a Puskás Ferenc Akadémia honlapjának Orbán Viktor. A Narancs kormányzati informátorai szerint a miniszterelnök régóta ambicionálja, hogy az egyik nagy kereskedelmi tévé "körön belülre" kerüljön. Ebben nem volt mindig teljes egyetértés a párt hátországának pénzemberei és a politikai vezetés között. Piaci források szerint a médiát érintő stratégiai kérdésekben illetékes Fonyó Károly nem ragaszkodik feltétlenül az üzlethez, a Fidesz mögötti médiabirodalmat formálisan tulajdonló Nyerges Zsolt viszont erősen pártolja az ötletet. A bizonytalan szándékot anyagi megfontolások is magyarázhatják: a Tv2 még úgy is kockázatos befektetés, ha egyébként a politikának lehetősége van manipulálni a televíziós reklámpiacot. A Tv2-portfólió üzletileg elsősorban azon külföldi kockázatkezelők számára vonzó célpont, amelyek más európai csatornacsaládokkal egybekötve azt később jó áron értékesíthetnék (lásd: Beül-e a Fidesz a Tv2-be?, Magyar Narancs, 2013. július 4.). Ma az MTM-SBS Zrt. súlyosan veszteséges vállalkozás: a cég üzemi eredménye 2010-ben mínusz 2,1 milliárd, 2011-ben mínusz 7,9 milliárd, 2012-ben mínusz 6,1 milliárd forintot mutatott. Egy szokványos tranzakcióban ez nagyban befolyásolja a vételárat is, de a piac ismerői még így is valahol 15 és 20 milliárd forintnak megfelelő euró körül lövik be a cég piaci értékét.

Ez azonban nem szokványos tranzakció. Simon Zsolt és Yvonne Dederick december 17-én - hat nappal a bejelentés előtt - öt új céget hozott létre. Ezek közül kettő, az egyaránt 500 ezer forint alaptőkével bejegyzett TV-HU1 Kft. és TV-CEE1 Kft. lett az MTM-SBS közvetlen tulajdonosa. Feltehetően nem véletlen, hogy a Simon és Dederick alapította vállalatok a Szabadság téri Bank Center címén vannak bejegyezve - ott üzemel az ügylet jogi teendőit végző (New York-i központú) Weil Gotshal and Manges LLP jogi tanácsadó cég honi kirendeltsége is. E tanácsadó céget Yvonne Dederick férje, a szintén amerikai David Dederick képviseli.

Vigyed

Simon a társaság alkalmazottai előtt tartott eligazításon világossá tette, hogy nem ő és Dederick lesznek a vállalat végső tulajdonosai, de a televízió végül magyar kézbe kerül. (Simon a későbbi sajtómegkeresések során tagadta, hogy egy magyar befektetőcsoporttal tart kapcsolatot, további részleteket pedig nem árult el a valódi vevő kilétéről és az üzlet részleteiről.) A Tv2 vezérigazgatójáról elsőként a Narancs írta meg, hogy erős fideszes kapcsolatai vannak: a 2010-es kampány során a családja által tulajdonolt budakeszi könyvesbolt a párt hivatalos kopogtatócédula-gyűjtő helyeként működött (lásd: Megkapott szavak, Magyar Narancs, 2011. augusztus 18.). A médiaiparban jártas informátoraink szerint Simon jó kapcsolatot ápol Orbán Viktor főtanácsadójával, a formális kormányzati posztot továbbra sem vállaló Habony Árpáddal, akinek ismerten erős a kötődése a médiához, különösen a bulvárpiachoz. Ezek a kapcsolatok jórészt a tanácsadó első feleségén, a Blikk egykori újságíróján, Kaminski Fannyn keresztül szerveződnek. Korábban megírtuk azt is, hogy Kaminski hosszú ideje szerkeszti Orbán Viktor egyre népszerűbb Facebook-oldalát, és ő felelős a miniszterelnök bulvármegjelenéseiért is. Habony Kaminskinek köszönheti továbbá, hogy Rogán Antal kormánypárti frakcióvezetőhöz hasonlóan baráti viszonyba került Hajdu Péterrel, a Tv2 műsorvezetőjével is. Információink szerint Habony rajtuk keresztül lépett kapcsolatba a Tv2 vezérigazgatójával.

Érdekes a Simonnal a folyosói beszéd szerint bizalmas kapcsolatot ápoló Yvonne Dederick személye is. Az amerikai nemzetiségű, tökéletes magyarsággal beszélő üzletasszony több mint két évtizede dolgozik Magyarországon. 1991-ben érkezett az országba az Arthur Andersen könyvvizsgáló és tanácsadó cég alkalmazottjaként. A magyar médiapiacon 1998 óta aktív, amikor az HBO közép-európai kirendeltségének stratégiai igazgatója lett. 2001-ben a Sláger Rádiót is igazgató Emmis International közép-európai médiavállalat pénzügyi vezetőjének nevezték ki. Yvonne Dederick 2011 februárja óta áll pénzügyi igazgatóként a ProSiebenSat.1 (P7S1) és a Tv2 alkalmazásában. A médiapiacot ismerők szerint Yvonne Dedericknek csak közvetítő szerep jut a történetben, az ügylet részleteit valójában David Dederick és Simon Zsolt rendezték el; piaci források szerint David Dederick az üzlet szellemi atjya. Feleségéhez hasonlóan ő is több mint húsz éve él Kelet-Közép-Európában, a Weil Gotshal élén pedig a térség egyik legkeresettebb, az ingatlan-, az energia- és a hírközlési piacon egyaránt aktív akvizíciós szakértőként, illetve jogászként ismert. A Narancsnak nyilatkozó korábbi ügyfele szerint "David Dederick az egyik legprofibb merge-szakértő az egész kontinensen. Mérget vehet rá, hogy ez az üzlet az utolsó betűig pontosan ki van találva."

A megegyezés során a felek eladói hitelkonstrukcióban állapodtak meg - ezt a múlt héten a P7S1 igazgatósági tagja, Conrad Albert, később pedig a Tv2 is megerősítette. Az eladói hitel (vendor loan) az amerikai médiapiacokon számít gyakori fizetési konstrukciónak: a vevő a vállalat árát a cég eredményessége alapján remélt profit vagy árbevétel előre meghatározott részének átutalásával fizeti ki. Ilyen esetekben a fedezet általában maga a cég, és nem ritka, hogy az ár a későbbi bevételek függvényében alakul. Nem arról van szó, hogy az eladó németek biankó csekket írtak volna alá: elképzelhető olyan megállapodási forma is, amelyben a vevő abban az ütemben kapja meg a részvényeket, amilyenben fizet azokért.

A Tv2 esetében azonban ez a finanszírozási modell számos kérdést felvet. Az általunk megkeresett piaci szakértők szerint például ilyen hitelkonstrukciót ritkán alkalmaznak olyan vállalatoknál, amelyek évről évre súlyos adósságokat halmoznak fel. A Tv2 ráadásul korábban több nemzetközi médiabefektető érdeklődését is felkeltette, meglehet tehát, hogy a P7S1 biztosabban és gyorsabban hozzájuthatott volna a cég ellenértékéhez. Mint arról lapunk beszámolt, nemcsak a magyar Viasatot üzemeltető svéd médiaóriás, a Modern Times Group, de a marylandi Discovery Communication és a Chello Central Europe-on keresztül több más magyar tévétársaságot (köztük a Spektrumot, a Sport Tv-t és a Minimaxot) tulajdonló amerikai Liberty Global is komolyan érdeklődött a Tv2 iránt. Tavaly novemberben a Figyelő arról írt, hogy egy kínai befektető lehet a befutó, aki mögött valójában magyar tőke áll. A németeket biztosan nem a vevőhiány sarkallja eladói hitel nyújtására. A korábban belengetett reklámadónak viszont nagy szerepe lehetett abban, hogy a PS71 a tőkeerős külföldi konszernek helyett végül magyar befektetői csoportok felé fordult.

Joggal felvethető: vajon milyen üzleti megfontolás alapján kínál a PS71 eladói hitelt egy olyan menedzsmentnek, amely három év alatt 16 milliárd forint veszteséget produkált? "Hétköznapi adásvételeknél is furcsán hat, ha az eladó belemegy, hogy az adásvétel jogi teendőit az egyik vevő fél férje által vezetett ügyvédi iroda végezze. Hát még egy 7 milliárd euró értékű tőzsdei vállalat esetében" - nyilatkozta a Narancsnak a szocialista Braun Róbert, aki egyértelműen politikai alkut sejt a háttérben.

Ki nevet a végén?

Braun szerint az a legvalószínűbb, hogy az állami cégek hirdetési pénzein keresztül "kompenzálják" majd az MTM-SBS veszteségeit. "Sem a menedzsment hozzáértése, sem a piac nem indokolja, hogy hitelt kapjanak, hiszen a tévék reklámköltései évről évre csökkennek." Braun szerint ugyanakkor ez az üzleti konstrukció a német fél számára is biztosíthat előnyöket. "A PS71-nek is érdeke volt, hogy a veszteséges Tv2 kikerüljön a 2013-as mérlegéből, és számviteli értelemben az üzlet végére még a tavalyi év lezárultával pont kerüljön. Így a Tv2 vesztesége mögé nem kell tartalékot képeznie. Eközben a vevők úgy üthetik nyélbe az üzletet, hogy nem kell kockázatot vállalniuk arra az esetre, ha tavasszal kormányváltás következne be. Ha veszítenek, akkor sincs semmi kötelezettség, hiszen a biztosíték maga a cég - minden marad a régiben." Míg a Fidesz felé Simon a kapcsolat, Braun szerint Yvonne Dederick egyfajta biztosíték a németek számára, hogy a cég "őrizve marad" a tranzakció befejezte előtt, "nehogy a vevők széthordják azt, amiért még nem fizettek".

A Simonék alapította cégek tőkeellátottságából nem nehéz kikövetkeztetni, hogy a menedzsment csak ideiglenesen veszi át a céget. Ám hogy végül kinél köt ki a Tv2, arról egyelőre a piac is csak spekulál. A kacifántos vételi megoldást magyarázhatja, hogy amennyiben Simicska Lajos vagy Nyerges Zsolt valamelyik érdekeltsége van a folyamat végén, a Gazdasági Versenyhivatal könnyen megtorpedózhatja az ügyletet azzal, hogy a Tv2 megszerzésével az általuk tulajdonolt médiavállalatok túlzott piaci befolyásra tennének szert. A képletet bonyolítja ugyanakkor, hogy egymástól független piaci értesülések szerint egyáltalán nincs egyetértés az egyezséget kívülről igazgató Habony Árpád és a Fidesz háttéremberei - Simicska Lajos és Nyerges Zsolt - között: Habony igyekszik a pénzemberek nélkül hátteret gründolni az üzlethez, de mai ismereteink alapján nehéz elképzelni, hogy képes lehet megfelelő partnereket találni egy ekkora tranzakcióhoz a párt legtőkeerősebb támogatói nélkül.

Figyelmébe ajánljuk