Interjú

Üresen vagy félig lakottan

Szekér András a szociális bérlakásrendszer megújításáról

Belpol

Közel 1,5 millió embert érint ma a lakhatási szegénység, miközben a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint körülbelül 470 ezer üres lakás van az országban. Hajléktalanoknak, mélyszegénységben élőknek, önállósodó fiataloknak, devizahiteleseknek és közműhátralékosoknak nyújthat jelentős életmódváltozást a szociális bérlakásrendszer megújítása. A szociális lakásügynökség (SZOL) lényege, hogy a meglévő lakásállomány hasznosításával bővítené a szociális bérlakások számát. A SZOL-modellt a Városkutatás Kft. és a Habitat for Humanity Magyarország dolgozta ki a közelmúltban. Az utóbbi igazgatójával beszélgettünk.

Magyar Narancs: Hogyan született a hazai szociális lakásrendszer megújítását célzó koncepció?

Szekér András: A koncepció egyrészt nem új, és nem is a Habitat (lásd keretes írásunkat) és a Városkutatás Kft. agyszüleménye - másutt ez egy működő modell. Sok országban a lakáspolitika abból indul ki, hogy az a legolcsóbb, leghatékonyabb és leggyorsabb megoldása a támogatandó csoportok lakhatásának, hogy a magánkézben lévő üres lakásokat kell bérbe venni. A dolog idehaza sem ismeretlen: a Menhely Alapítvány Budapesten hajléktalanokat segít lakásokba költözni, a református szeretetszolgálat a hátralékos családoknak próbál lehetőséget biztosítani, a Máltai Szeretetszolgálatnak is vannak hasonló kezdeményezései. Két-három éve kezdtünk arról beszélgetni, hogy mit lehetne tenni azért, hogy a valós szükségletet - mintegy 300 ezer háztartásról van szó - jobban kielégítse ez a megoldás. Jelenleg az önkormányzati bérlakás-rendszerben körülbelül 120 ezer lakás van, ráadásul ebből csak 70-80 ezer szociális bérlakás. Vizsgálni kezdtük, hogy mi áll annak az útjában, hogy a modell Magyarországon tömegesen is megvalósuljon, illetve hogyan jöhetne létre. Tavaly ősszel elnyertük az Open Society Institute támogatását, amely lehetővé tette, hogy a Városkutatás Kft. megkutassa ennek a megoldásnak a nemzetközi és hazai hátterét, a hazai bevezetést akadályozó tényezőket, illetve az itthon kínálkozó lehetőségeket.

MN: Milyen a mostani magyar lakáspolitika, van-e egyáltalán?

SZA: 2010-ben még helyettes államtitkári szinten volt a lakásügy, aztán főosztály-vezetői szintre került, most egy-két osztályvezetőről lehet elmondani, hogy a terület hozzájuk tartozik. Amikor azon gondolkodtunk, hogy melyik minisztériummal érdemes beszélni a SZOL-ról, akkor azt hiszem, a honvédelmi tárca esett csak ki a sorból, mert kiderült, hogy a lakhatás egy kis szelete kicsit mindenkihez tartozik. Magyarországon vannak lakások, vannak lakástámogatások, van szabályozás, változó szabályozási környezet, különböző célcsoportok pedig lehetőségekhez jutnak. Ezeknek a lépéseknek az öszszessége kirajzol egy lakáspolitikát, akkor is, ha nincs egy központi dokumentuma vagy tulajdonosa.

MN: És mit lehet elmondani erről a lakáspolitikáról?

SZA: Világszerte nagy vita van arról, menynyire hatékonyak és hatásosak a tulajdonszerzést támogató lakáspolitikák. Elég komoly szervezetek és tisztségviselők mondják, hogy ennek a kora lejárt, ez a fajta támogatás ingatlanpiaci hullámzáshoz vezet, illetve nem éri el a szegényeket, vagyis rosszul célzott politikáról van szó. Ez azért érdekes, mert Magyarországon is többnyire a tulajdonszerzést elősegítő támogatások érhetők el. A Városkutatás Kft. kigyűjtötte, hogy a költségvetésnek 2012-ben milyen lakhatási kiadásai voltak, és ezeknek mekkora volt az értéke. Az derül ki ebből, hogy az egész hajléktalanellátás éves szinten 8 milliárd forintjába került a központi költségvetésnek. Eközben a tavalyi különleges év volt, mert a végtörlesztés után a bankok a végtörlesztés költségeinek egy részét leírhatták a bankadóból - ez 116 milliárd forint -, és jelzáloghitelek kamattámogatására és a lakás-takarékpénztári programokra szintén egy 100 milliárdos nagyságrendű pénz ment el adósságkezelésre és lakásfenntartási támogatásra - a klasszikusan alacsony jövedelmű, rászoruló családokat elérő támogatásokra - 30 milliárd. Noha a 15 ezer hajléktalanra jutó 8 milliárd forintot nem lehet összehasonlítani azzal, hogy van 150 ezer hátralékos devizahiteles, és egy részük megsegítésére 116 milliárd forintot fordítottak, de, mondjuk, a lakásfenntartási támogatás (LFT) és az adósságkezelés a maga 30 milliárdjával, aminek 400 ezer háztartás a potenciális haszonélvezője, már egy összehasonlítható összeg. Azt látjuk, hogy továbbra is a tulajdonszerzést támogató, szociális szempontból gyengén célzott lakáspolitika valósul meg, ami elmegy olyan lehetőségek mellett, amilyen a SZOL, néhány örökölt problémára pedig nem talál megoldást. Az egyik ilyen, hogy nagyon sok önkormányzat - pénzügyi helyzete és a támogatási rendszer miatt - ellenérdekelt a szociális bérlakásállomány fenntartásában. Ez a feladat az önkormányzatokhoz került a rendszerváltáskor, de ezután masszív lakásprivatizáció történt, ami azóta sem állt meg. Még a 2000-es évek közepén is - amikor állami pénzekkel támogatták a szociális bérlakások építését - csökkent az önkormányzati bérlakásállomány, vagyis több lakást privatizáltak, mint amennyi épült.

MN: Ilyen keretek között hol lehet lobbizni a SZOL-lal?

SZA: A javaslat keresi a helyét a kormányzaton belül. Vannak érdekes beszélgetéseink, de nem érezzük azt, hogy ebből biztosan lesz valami idén vagy jövőre. De a rövid távú célunk nem is az, hogy a néhány százezer lakás megtalálja a 300 ezer háztartást - és fordítva. Jelenleg csupán azt javasoljuk, hogy induljon el egy kísérleti projekt, ami azért elég nagy volumenű ahhoz, hogy körbe lehessen járni a kutatás során kialakított hipotézist: milyen okai vannak, hogy nem találják meg egymást az üres lakások és a háztartások? Ez azért érdekes, mert ha nem lakáspolitikai, hanem közgazdasági szempontból nézzük, akkor ez egy egyszerű piaci kudarc: lenne kereslet és kínálat is, de a kettő nem találkozik. De nagyon fontos ok a bizalmatlanság és a megfelelő jogi szabályozás hiánya is. Jelenleg, ha egy bérlő és egy bérbeadó szerződést köt, de nem tesznek külön rendelkezéseket, és nem foglalják közjegyzői okiratba, akkor a jelenlegi jogi helyzetben nemfizetés, aszociális viselkedés, nagy amortizáció esetén olyan helyzet áll elő, amelyben a bérbeadónak évekbe is telhet, amíg újra birtokba veheti saját lakását. Ez a jogi helyzet nagyon sok ingatlantulajdonost eltántorít a bérbeadástól. Ellenben, ha úgy dönt a bérbeadó, hogy védeni akarja a saját érdekeit, írhat a polgári törvénykönyv (Ptk.) alapján nagyon durva bérleti szerződést, ami bármilyen önkényes indokkal is lehetővé teszi, hogy felszólítsa a bérlőt az ingatlan - akár azonnali - elhagyására. Ha ezt közjegyzői okiratba foglalják, akkor ez egy nagyon erősen a bérbeadót védő szerződés lesz. Ehhez képest a magyarországinál szabadabb piacokon, de még az USA-ban is sokkal részletesebb jogi szabályozása van, hogy amikor létrejön egy bérleti jogviszony, melyik félnek mi a joga, kötelezettsége, az esetleges jogvitáikat hogyan döntsék el, a nemfizetés különböző eseteinek milyen következményei vannak, milyen eljárások társulnak hozzá. Vagyis általában adott egy jogi és egy működő intézményi környezet, amelyben ezeket a szabályokat érvényesíteni is lehet.

MN: Mi a helyzet az adózással?

SZA: A támogatást két-három formában is el lehet képzelni: az egyik maga is egy lakástámogatás, ami segíti, hogy a bérlő olyan bérleti díjat tudjon fizetni, ami mellett a bérbeadónak is megéri kiadni a lakását. Ezt a pénzt nem feltétlenül kell a bérlőnek odaadni, lehet, hogy egy közvetítő cég veszi bérbe a lakást, és adja bérbe a bérlőnek, és ez a támogatás a két bérleti díj különbözete. Szintén sokat segíthetne az ilyen jellegű lakásbérletek adómentessége. Ez nem lenne újdonság, mert jelenleg is, ha egy lakástulajdonos három évre szociális célra bérbe adja az önkormányzatnak a lakását - persze kell, hogy az önkormányzat bérbe akarja venni -, akkor az szja-mentes bevétel a számára. Kockázati oldalról a szabályozás mellett az a legnagyobb garancia, ha ott van az intézmény a bérbeadó és a bérlő között, és azt tudja mondani, garantálom, hogy amíg fennáll a szerződésünk, megkapod a bérleti díjat, és garantálom, hogy olyan állapotban kapod vissza a lakást, amilyenben átadtad.

MN: Csak a politikai akarat hiánya gátolja a SZOL megvalósulását?

SZA: A hibás modellek bevezetése nagyon nagy károkhoz vezetne, és nagyon nehéz lenne helyrehozni vagy visszacsinálni a hibákat. Türelmetlen ember vagyok, ezért amikor először hallottam a SZOL-modellről, azt kérdeztem, hogy miért nem akarjuk holnap bevezetni. De a tapasztaltabb kollégák felvilágosítottak, hogy egy rosszul bevezetett támogatás mindössze annyit érne el, hogy felveri a lakbéreket. Hogyha nem megfelelő intézményi felállással indul el ez az egész, nagyon nagy veszélyei vannak a visszaéléseknek: annak, hogy szubsztandard lakások jutnak a családokhoz, esetleg valamilyen korrupciós elem jelenik meg a lakások kiosztásánál, vagy egyszerűen annyira frusztrálódnak a felek, hogy ha valami nem megy jól az együttműködésükben, akkor az egész modell meghal. Ezért javasoljuk a lépcsőzetes bevezetést, először egy kísérleti programban nézzük meg, hogyan működik a modell, aztán a Habitat következő lobbitémája az lesz, hogy volt, mondjuk, egy egymilliárd forintos pilot, aminek a keretén belül néhány száz család élhetett ezzel a lehetőséggel, most ezt terjesszük ki minél szélesebb rétegre.

MN: Milyen érdeklődés van a SZOL iránt?

SZA: Szeptemberben és novemberben nagyon jó látogatottságú konferenciákat szerveztünk a témában. Szakértők, önkormányzati, kormányzati szakemberek is érdeklődnek, illetve van olyan önkormányzat is, ahol jövőre jó eséllyel bevezetnek egy kisebb volumenű, helyi SZOL-t. Amikor a Habitat eldöntötte, hogy lakáspolitikával is foglalkozni fog, még az 1,2 milliós számot használtuk, ma már 1,5 millió embert érint a lakhatási szegénység. Ha a Habitat arról beszél, hogy felszámoljuk a lakhatási szegénységet, vagy legalábbis minőségi változást akarunk elérni a lakhatási szegénységben élők életében, akkor ehhez elengedhetetlen a szélesebb körű társadalmi összefogás és a jó szakpolitika. Éppen ezért a széles értelemben vett lakáspolitika minden lehetséges szereplőjével keressük a kapcsolatot, ebben benne van a kormányzat, politikai pártok, néhány országgyűlési bizottság, de vannak benne szakértői műhelyek, közszolgák, önkormányzatok, civil szervezetek és az érintettek is.

Habitat for Humanity

A világ 80 országában működő ökumenikus keresztény civil szervezet a lakhatási szegénységgel foglalkozik, célja, hogy minden ember egészséges, megfizethető, méltó módon élhessen otthonában. A szervezet Magyarországon 1996 óta működik. Hagyományos modelltevékenységeként 2009-ig önkéntesekkel és az érintett családok bevonásával építettek új lakásokat, amelyeket a családok kamatmentes, kedvezményes részletekben fizettek ki. Ezután új programot indítottak: kisebb költségvetésű, energiahatékonyságot javító felújításokat végeztek, illetve olyan képzési programokat dolgoztak ki, amelyek a támogatottak pénzügyi és műszaki tudatosságát fejlesztik. 2012 óta éves jelentésben foglalják össze a lakhatási szegénységgel, lakáspolitikával kapcsolatos legfontosabb adatokat, fejleményeket.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.