„Ez a diktatúrának egy új formája”

  • Gera Márton
  • 2019. május 24.

Belpol

„Orbán számára az az ideális, ha az EU csupán egy kifizetőhely” – mondja Kim Lane Scheppele alkotmányjogász, a Princeton Egyetem professzora, aki szerint a magyar miniszterelnök biztosan nem fogja kiléptetni az országot az Európai Unióból, de ha nagyobb szerephez jut, a kontinens stabilitására mindenkinél nagyobb veszélyt jelent.

MN: Nem lehet, hogy Trump számára azért hasznos Orbán, mert belülről gyengíti az Európai Uniót?

KLS: Trump nem kedveli az Európai Uniót, mert az ellenfelet látja benne: a szervezetet, amely erőssé teszi az önálló nemzetállamokat. Elég egyértelmű tehát, hogy Trump örömmel veszi, ha az EU gyengül. Orbán pedig az a személy, aki nem támogatja az erős uniót, és ha a populisták előretörnek az EP-választásokon, még nagyobb szerephez fog jutni, Orbán még inkább az erősebb EU ellen fog dolgozni. Nem vagyok biztos benne, hogy Trump ezt teljesen átlátja, vagy hogy Orbán valamilyen hosszú távú stratégia része lenne, de az valószínű, hogy az elnök Orbánt politikai útitársnak tekinti. (...)

MN: Hogyan értékeli az elmúlt egy évet, ami eltelt a Fidesz 2018-as választási győzelme óta? Lehet-e látni, milyen irányba akarja vinni Orbán Viktor az országot?

KLS: A közigazgatási bíróságok felállítása, az Akadémia elleni támadás és a CEU elüldözése mind abba az irányba mutatnak, hogy Orbán képtelen a konszolidációra. Ezek az intézkedések azonban azt is mutatják, hogy a rendszer még nem rendezkedett be teljesen, és a jövőben Orbán valószínűleg a legkisebb ellenállást is le fogja törni, ha kell, személyről személyre fog haladni. A rendszerét és a vízióját közben külföldre is megpróbálja kiterjeszteni, a szomszédos országokban épülő médiabirodalom például egyértelműen erre utal.

false

 

Fotó: MTI/Földi Imre

MN: Magyarország uniós tagsága vissza fogja tartani Orbánt attól, hogy a jelenleginél durvább, mondjuk putyini vagy erdoğani módszerekhez folyamodjon?

KLS: Egyértelmű, hogy az EU tagjaként nem lehet azt csinálni, amit például Erdoğan tesz az újságírókkal vagy a vele kritikus akadémikusokkal, tanárokkal, de Orbánnak valójában nincs is szüksége ilyesmikre. Az ő módszerei sokkal hatékonyabbak a török elnökéinél. Ha elkezdene börtönbe zárni embereket, vagy elkobozná a vagyonukat, sokkal nagyobb ellenállásba ütközne Magyarországon és külföldön egyaránt.

Orbán szerencséje, hogy akiknek nem tetszik a rendszer, egyik napról a másikra elmehetnek külföldre, csupán a személyi igazolványuk szükséges hozzá. Ez a diktatúrának és az állami kontrollnak egy új formája: részben érzékelhetetlen a legtöbb szemlélő számára, de nagyon is érzékelhető és nyomasztó azok számára, akik veszélyt jelentenek a rendszerre. Ha pedig 27 további országba el lehet költözni vízum nélkül, ezek az emberek elhagyják az országot.

A magyar viszonyokat jól ismerő professzor arról is beszélt, hogy lát-e olyan tényezőt, ami veszélyezteti, kikezdheti Orbán-rendszerét, szerinte milyen irányba viheti az országot az EP-választások után, hogyan töri le a maradék ellenállást. Arról is kérdeztük, ki intézhette el a magyar miniszterelnöknek a washingtoni látogatást, miért fogadta Trump valójában Orbánt, és milyen stratégiát ajánl a haia ellenzéknek.

Ezekről részletesen olvashat a friss Magyar Narancsban, ami kapható az újságárusoknál vagy előfizethet rá itt.

Magyar Narancs

A digitális Magyar Narancs digitális olvasójának a digitális olvasáshoz szükség lesz a DIMAG Reader letöltésére. A digitális példányok a következõ platformokon érhetõek el online, és offline is: Iphone/Ipad (iOS), Google Android, PC. Fizessen elõ egy évre, fél évre, negyed évre, egy hétre!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.