„Ez az összeg néha egy pár cipőre sem elég” – miért lenne fontos a családi pótlék emelése?

Belpol

A családi pótlék összege 12 éve nem változik, a civilek most a megduplázásáért küzdenek, a kormány viszont a foglalkoztatáshoz kötött adókedvezményeket preferálja.

A csütörtökön megjelenő Magyar Narancsban olvasható cikkben utánajártunk, hogy miért lenne fontos a családi pótlék összegének emelése, illetve kik járnak rosszul azzal, hogy hosszú évek óta rendkívül alacsony összeg jár a gyerekek után. Íme, egy rövid ízelítő a cikkből.

„Mielőtt megszületett a kislányom, azt gondoltam, a családi pótlékból, ami mégiscsak neki jár, majd félreteszek neki, hogy legyen egy kis megtakarítása, mire nagykorú lesz. De ez az összeg néha egy pár cipőre sem elég” – mesélte lapunknak Rita, aki egy Budapest környéki településen él. Azt mondja, sokszor egy nagy bevásárlást alig fut ki a 12 200 forint, amit a kislánya után kap. Esete nem egyedülálló, a családi pótlék alacsony mivolta ma már nemcsak a legszegényebb réteget érinti hátrányosan, hanem azokat is, akiknek van munkájuk és fix havi bevételük. Az elmúlt időszak ráadásul még nehezebb helyzetbe hozta a családokat: az élelmiszerárak látványosan emelkedtek, a járvány miatt sokan veszítették el a munkájukat, a digitális oktatás pluszterheket rótt rájuk, ahogy a szeptemberi iskolakezdés is.

„A családi pótlék a gyermekszegénység megelőzésének és leküzdésének, a gazdasági-társadalmi krízis elkerülésének fontos eszköze” – olvasható az Esély Labor Egyesület (ELE) és a Méltó Megélhetés Munkacsoport (MMMCS) közös petíciójában, amelyet a családi pótlék összegének megduplázásáért indítottak idén júliusban. A petíciót már majdnem 37 ezren aláírták, egyebek közt olyan indokokkal, hogy „a jelenlegi összeg jelképes csupán”.

Mivel a családi pótlék egységesen minden gyerekes családnak jár attól függetlenül, hogy a szülő dolgozik vagy sem, vagy, hogy mennyi a jövedelme, a szakértők egyfajta gyereknek juttatott alapjövedelemként gondolnak rá. „A családi pótlék az egyik legfontosabb családpolitikai eszköz. Ez volt az első átfogó készpénzes juttatás, amit minden család megkapott, sok országban onnan számítják a családpolitika kezdetét, hogy megjelent a családi pótlék” – mondja Szikra Dorottya, az MTA Társadalomtudományi Kutatóközpontjának tudományos főmunkatársa.

A családi pótlék összege tizenkét éve változatlan: egy gyerek után 12 200 forint jár, ha egyedül neveli az egyik szülő, akkor 13 700 forint. Két gyerek esetén gyerekenként 13 300 forintot kap a család (egyedülálló szülő 14 800-at). A legmagasabb összeg akkor jár, ha tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos gyermeket nevel valaki egyedül (25 900 forint). Szikra Dorottya úgy látja, az, hogy tizenkét éve nem változik a családi pótlék összege, a Fidesz ideológiájának egyik központi elemével, a munkaalapú társadalommal magyarázható. „Az összes ellátást, juttatást, ami nem a munkához kötött, elsorvasztják.”

A cikkben megkérdeztünk számos érintett családot arról, hogy mire elég a családi pótlék jelenleg, és miért tartják fontosnak az összeg megemelését. Szakértőkkel pedig áttekintettük a Fidesz családpolitikáját, illetve a munkaalapú társadalom és az adókedvezmények összefüggését. Vegye a lapot, vagy fizessen elő rá itt!

Magyar Narancs

Kedves Olvasóink, köszönjük kérdésüket, a körülményekhez képest jól vagyunk, és reméljük, Önök is. Miközben hazánk a demokrácia érett, sőt túlérett szakaszába lép, dolgozunk. Cikkeket írunk otthon és nem otthon, laptopon, PC-n és vasalódeszkán, belföldön, külföldön és másutt, és igyekszünk okosnak és szépnek maradni. De mit hoz a jövő?

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.