Felügyeleti eljárás a MÁV ÁBE ellen - Kárrendezés

  • Bogár Zsolt
  • 2008. április 10.

Belpol

A PSZÁF április 8-i hatállyal lényegében befagyasztotta a MÁV ÁBE kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) üzletágának üzemszerű működését. Az egyesületnek tilos új ügyfeleket akvirálnia, a tartalékhiányos állományt át kell adnia egy másik biztosítónak, és a következő közgyűlésen a vezérigazgatónak is mennie kell.
A PSZÁF április 8-i hatállyal lényegében befagyasztotta a MÁV ÁBE kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) üzletágának üzemszerű működését. Az egyesületnek tilos új ügyfeleket akvirálnia, a tartalékhiányos állományt át kell adnia egy másik biztosítónak, és a következő közgyűlésen a vezérigazgatónak is mennie kell.

A súlyos határozat nem előzmények nélküli, hiszen az agresszív árpolitikával fellépő - két éve ugyanazokat az alacsony díjakat kínáló - MÁV Általános Biztosító Egyesület (ÁBE) terjeszkedését a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) már régóta megkülönböztetett figyelemmel kísérte. Főleg, miután a szúrópróbaszerű ellenőrzések során a valós tartalékhelyzetről nem kaptak megnyugtató adatokat. 2006 júniusa és decembere között ezért a PSZÁF egyszer már felfüggesztette a kgfb-ek értékesítését, hogy aztán épp az átszerződési időszakra engedje vissza az egyesületet a piacra. Ekkor Banyár József személyében felügyeleti biztost is kiküldött, aki a megnövekedett ügyfélállomány kezelésére alkalmas nyilvántartási és adatszolgáltatási rendszer kiépítését felügyelte. 2007 decemberében a MÁV ÁBE újból részt vehetett az évzáró kampányban, ahol megint aratott a konkurenciánál minimum 15-20 százalékkal alacsonyabb áraival. Mivel a PSZÁF szerint emiatt újból tartalékhiányos helyzet állt elő, egy december 22-i határozatban pénzügyi terv benyújtását kérte annak igazolására, hogy az ÁBE képes szavatolni a kgfb-üzletág biztonságos működtetését. A pénzügyi terv, "az eseti és a rendes adatszolgáltatás", valamint egy márciusi helyszíni vizsgálat alapján a PSZÁF végül úgy döntött, hogy nem fogadja el hitelesnek az egyesület tartalékképzési elképzeléseit.

Azt, hogy mi az alapja a megadott adatok iránti bizalmatlanságnak, sem a felügyelettől, sem a MÁV ÁBE-tól nem sikerült megtudnunk: a PSZÁF szóvivője lapzártánkig nem válaszolt a kérdésünkre, Kiss Bálint vezérigazgatót pedig nem sikerült elérnünk. A határozat csak azt nevesíti, hogy a "társbiztosítók megtérítési követelései tekintetében" hiányzik az indokolt mértékű tartalék. Hogy

mennyi az annyi,

arról A tévé ügyvédje hétfői adásában ellentétes nyilatkozatok hangzottak el: a süketek párbeszédében Binder István, a felügyelet szóvivője egymilliárdnál kevesebb tartalékhiányról, míg Kiss Bálint hárommilliárdos tartalékról beszélt - amiből persze nem derül ki semmi, hiszen nem ismert, hogy mekkora és milyen kockázatú állományra kell ezt vetítenünk. (Pontos adatokat a jogszabályok szerint - mivel ezek üzleti titoknak minősülnek - csak a MÁV ÁBE adhatna. A PSZÁF viszont azt mondja, hogy az egyesület adatszolgáltatása nem megbízható.) Az RTL Klub százezer körülire tette a szerződések számát; ha azt vesszük, hogy a kárgyakoriság idehaza átlagosan 5 százalék körül van, az egy szerződésre eső díjbevétel pedig évi 33 ezer forint, akkor egy harminc százalékkal alacsonyabb átlagár mellett (hiszen az ÁBE "nagyon olcsó") is lehet a rendszerben minimum 2,5 milliárd forint. Az említett átlagos kárgyakoriság az ÁBE-nál úgy egymilliárdot emésztene föl - e mezei logika alapján a többiből a biztosító elműködhetne.

De ez csak az érem egyik oldala.

A "problémázó" ügyfeleknek ugyanis nem a MÁV ÁBE likviditásába, hanem a szolgáltatásaiba vetett bizalma ingott meg. A szerződéses ügyfelek egy része arról panaszkodik, hogy nehezen tud kapcsolatba lépni az egyesülettel, lassan jönnek meg a papírok, vagy még akkor is kapják a csekket, amikor már rég eladták a kocsit, vagy más biztosítónál vannak. Ez még elmenne, miután a dolgok (például a szerződések megkötése) idővel a helyükre kerülnek. Jelentősebb Canossára kell felkészülniük azoknak a károsultaknak, akiknek a gépjárművében egy MÁV ÁBE-s ügyfél tesz kárt: az internetes fórumokon egymást hergelik azok, akik hónapok után sem láttak egy fityinget sem az egyesülettől. A technikát módszeres kifárasztásként írják le: nem válaszolnak, mindig újabb dokumentumokat kérnek, hol a károsulttól, hol a károkozótól. A másik fél kárszakértői véleményét nem fogadják el, a nem szerződéses autószerelőket (már akik egyáltalán szóba állnak ÁBE-s ügyféllel) csak sokára fizetik ki stb. A PSZÁF tavaly ajánlásokat és útmutatókat fogalmazott meg a kgfb-tevékenység informatikai támogatásáról és a helyes díjkalkulációról, ám ez mégsem épült be az ÁBE attitűdjébe - nem is lehetett erre kötelezni. Az egyesület stratégiája az alacsony díjszabáson és tagdíjon nyugszik: miután a tagok kockázatközösségben vannak, a súlyos kártételek felnyomnák a költségeket. De mivel a büdzsé felülről zárt (a biztosító garantálja a tagjainak, hogy év közben nem emel díjat), a kifizetéseket kell kordában tartani.

A MÁV ÁBE-sztorinak az összeesküvés-elméletek felől is érdemes nekifutni. A Juszt-műsor elég egyértelműen azt sugallta, hogy a PSZÁF a külföldi tulajdonú biztosítók szekerét tolja, amikor visszatérően vegzálja az egyesületet. (Ez az interpretáció egybecseng az ÁBE-vezérigazgató Népszabadságban közölt interjújának mondanivalójával.) A műsorvezető a multikat (elsősorban nyilván az Allianzot és a Generali-Providenciát, melyek a piac több mint hatvan százalékát lefedik) úgy állította be, mint amelyek az adózás előtt kimentik a pénzüket az országból, a magyar versenytársat pedig elnyomják. Ettől függetlenül azonban valóban mérlegre kell tenni, hogy mit jelent a MÁV ÁBE (és más, olcsóbban dolgozó biztosító, például a KÖBE, a Genertel) felbukkanása a 3,87 millió szerződéses kgfb-piacon, melynek összesített 2006-os árbevétele majdnem elérte a 130 milliárdot. Azt, hogy ebben az üzletágban van tere a versenynek, a számok alapján nem lehet vitatni: már félmilliónál többen mozdultak meg tavaly decemberben, hogy olcsóbb biztosítást kössenek. A biztosítók több mint felénél az átlagos díjszint egyértelműen csökkent. És egyúttal az egy káreseményre jutó ráfordítás is. Vagyis ahol harc van a nyereségért, ott jobban odafigyelnek a költségekre is, miközben egyre rugalmasabb díjstruktúrával próbálja mindenki magához csábítani az ajánlatok között válogatókat. Ebből viszont az következik, hogy a MÁV ÁBE elleni feltételezett szervezett támadás sikere sem tenné lehetővé a "multiknak", hogy a babérjaikon üljenek.

A helyzet lapzártakor a következő: Kiss Bálint vezérigazgató azt állítja, hogy a PSZÁF elmulasztotta jogszerűen kézbesíteni a határozatát, így a felfüggesztést az egyesület nem veszi figyelembe. Binder szerint a felügyelet teljesen szabályosan adta át az értesítést. Ha az egyesület nem áll kötélnek, a törvény értelmében a PSZÁF akár az ÁBE engedélyét is visszavonhatja. A Netrisk.hu Online Biztosítási Alkusz Kft. mindenesetre hétfőn értesítette a vele szerződött MÁV ÁBE-ügyfeleket, hogy ha június 30-ig a biztosító nem dolgoz ki a felügyelet számára is elfogadható pénzügyi tervet, akkor a kötelező biztosítási üzletágát el kell adnia. Az ügyfelek dolga a legegyszerűbb: semmit sem kell tenniük.

Vakvágányon

A MÁV ÁBE-nak papíron ma már semmi köze nincs a MÁV-hoz, amely 2000-ben alapította az egyesületet. A vasút jogi főigazgatóságától kapott tájékoztató szerint a szándék eredetileg egy olyan biztosító létrehozására irányult, amely a MÁV Rt., valamint a munkavállalók és hozzátartozóik részére az életbiztosításon kívül teljes körű biztosítási szolgáltatásokat nyújt a lehető legkedvezőbb feltételekkel. A MÁV a 31 milliós induló tőkéből 22 milliót biztosított, valamint a székházat. A társaság az utas-, a kötelező gépármű- és az árufuvarozási felelősségbiztosításait is a MÁV ÁBE-val kötötte. Az egyesület 2001-ben kapott a PSZÁF-tól működési engedélyt, és két évvel később szállt be a kgfb-üzletbe, amely a liberalizálódó lakossági piacon a nyitás alapja lett. A MÁV 2005-ben szüntette meg a szerződéseit a biztosítóval, és 2006 januárjában a tagsági viszonyát is, aminek a hivatalos indoka az volt, hogy a 2003-as siófoki balesetet követően (amikor busz ütközött vonattal egy vasúti átjáróban) az egyesület jelentős mulasztásokat vétett a kárrendezés során. Azóta a MÁV és az egyesület között több peres eljárás is indult: az ÁBE elmaradt biztosítási díj megfizetésére akarja kötelezni a MÁV-ot, míg a vállalat a MÁV-névhasználat megszüntetésére a biztosítót. (Az előbbi három éve tart, a névhasználati keresetet viszont csak idén április 2-án nyújtották be a Fővárosi Bíróságon.) Érdekesség, hogy miközben az egyesületből a MÁV teljesen kiszállt, továbbra is benne van a biztosító előfutárának tekinthető VBSZ Vasutas Biztosítási Szervező Kft.-ben, amelynek brókerként az volt a feladata, hogy biztosításokat hajtson fel és kössön a MÁV-nak. Az együttműködési megállapodást 2005-ben szintén felmondták, de a vállalat kisebbségi üzletrésze továbbra is megmaradt. A kft.-ben pillanatnyilag együttesen 55 százaléka van a MÁV-nak és a Vasúti Alkalmazottak Rudolf Segélyegyesületének, Kiss Bálint két családi bt.-jének pedig 45 százaléka. A furcsa felállást tovább árnyalja, hogy a VBSZ Kft. beperelte a MÁV-ot (és további alpereseket) az Andrássy úti székházra vonatkozó tulajdoni igénye miatt, amit a vállalat eladott egy ingatlanfejlesztő cégnek. Ez volt az a székház, ahonnan Kiss Bálint kirohant a köztévés Szempont stábjához, hogy megfenyegesse őket amiatt, mert le merték filmezni a Mercedesén a rokkantigazolványt.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.