Gyorsított ágazati vizsgálatot tart szükségesnek a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a holland Booking.com szálláshely-közvetítő cég magyar szálláshely-szolgáltatók felé fennálló tartós tartozásának vizsgálata ügyében, a turisztikai ügynökség pedig jogsegély szolgálatot indított az érintetteknek – derült ki az Országgyűlés gazdasági bizottságának turisztikai albizottsága keddi ülésén.
Szatmáry Kristóf fideszes képviselő, az ülést levezető elnök szerint
nem igaz, hogy a szolgáltató kiegyenlítette volna minden tartozását a magyar szálláshelyszolgáltatók felé.
Azt vizsgálják az albizottságban, hogy milyen lépések kellenek ahhoz, hogy többet ne fordulhasson elő ilyen, vagyis az, hogy egy nagy multi több milliárdos tartozást halmozzon fel erőfölényével visszaélve.
Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke arról tájékoztatott, hogy a gyorsított ágazati vizsgálat előkészítése folyamatban van, ez még ebben a hónapban elindulhat. A vizsgálat ideje legfeljebb 30 nap, amely meghosszabbítható. A vizsgálat eredményében konkrét javaslatok lesznek.
Az elmúlt hetekben több magyarországi szállásadó is azzal szembesült, hogy a Booking nem utalja át a számlájukra a lefoglalt szállások díját. Ez azoknál a szállásoknál fordult elő, ahol a szállásdíjat a közvetízőnek fizették ki a vendégek, majd a cég utalta tovább a szállásadónak járó összeget. Ez a rendszer rendkívül kényelmes a vendégek számára, hiszen a portál felületén kártyás fizetést tudnak indítani, nem szükséges átulalással, készpénzes fizetéssel bajlódni. Most azonban a szállásadók nem kapták meg a pénzüket.
A Booking azzal magyarázta a hibát, hogy új könyvelési szoftverre álltak át, mivel a régi már nem bírta a megnövekedett forgalmat. Az átállás azonban nem sikerült zökkenőmentesen, így előállt az a helyzet, hogy a régi már, az új pedig még nem működött. A hiba, úgy tűnt elhárult, de most úgy fest, nem oldódott meg a helyzet: a Fidesz összehívta a turisztikai albizottságot, amely szerint a vállalat még egyenlítette ki a számlát mindenki felé.