Hann Endre beperelte az Elk*rtuk készítőit

  • narancs.hu
  • 2022. március 18.

Belpol

 A Medián közvéleménykutató vezetője szerint a filmben megsértették jó hírnévhez való személyiségi jogát.

Beperelte a Mega Film Kiadó Kft.-t Hann Endre, a Medián közvéleménykutató vezetője jó hírnévhez való személyiségi jogának megsértése miatt - írja a 444.hu.

 A 2006. október 23-i eseményekről szóló játékfilmet a Mega Film készítette, és gyakorlatilag a kormány kampányának egy központi propagandaeleme lett. 

Hann Endre azért indított pert, mert a film egyik főszereplőjét, az "Endre" nevű, szocialista politikusok körül forgolódó közvélemény-kutató karakterét a készítők bevalottan róla mintázták. A filmben azonban a szereplő a "háttérből irányítja a baloldali kormány döntéseit, hamis kutatási eredményekkel manipulálja a közvéleményt, és titokban miniszterekkel egyeztet arról, hogy melyik újságírót érdemes megfigyelni".  

A producer, Kálomista Gábor korábban nem tagadta, hoyg a karaktert Hannról mintázták, ezt még a holnapon is feltüntették, fényképét és a karakter megformáló színész képét együtt szerepeltetve.

A 444.hu azt írja: Hann már idén januárban peren kívüli megegyezést ajánlott Kálomistának, és nyilvános bocsánatkérés, valamint valamint 3.000.000 forint sérelemdíj esetén elállt volna a pertől.

A közvéleménykutató a kereset szerint három valótlan állítás helyesbítését kéri. Kimondatná a készítőkkel, hogy 

  • a film valótlanul állítja, hogy Hann és a Medián „az akkor kormányzó MSZP-SZDSZ kormánykoalíció támogatottságát a ténylegesen mértnél magasabban, az ellenzékben lévő Fidesz támogatottságát pedig a ténylegesen mértnél alacsonyabban megjelölő - közvéleménykutatási eredményeket tett közzé.”
  • nem igaz, hogy ő az akkori kormány politikai döntéshozatalának fontos résztvevője volt, aki folyamatosan kapcsolatot tartott Szilvásy György polgári nemzetbiztonsági szolgálatokat felügyelő tárca nélküli miniszterrel.
  • ahogy az is valótlan, hogyrészt vett az őszödi beszéd kiszivárogtatásában, és az azt követő kormányzati kommunikáció kialakításában.
  • Hann állítja: nem igaz az sem, hogy jelen volt egy olyan megbeszélésen az Országházban, amin Dobrev Klára eldöntötte, hogy 2006. október 23-án tudatosan rá fogják tolni a rendőrök a szélsőjobboldaliakat a Fidesz megemlékezőire az Astoriánál.

Kálomista nem élt a peren kívüli megegyezéssel, válaszlevelében úgy fogalmazott: „játékfilmet készített, mely még ha valós eseményeken is alapul, de fikciós műfaj. Tekintve, hogy a nézőközönség számára teljesen egyértelmű, hogy egy játékfilmet lát a moziban, nem pedig híradót néz, tények meghamisításáról, így a jó hírnév megsértéséről nem lehet beszélni.”

Emiatt Kálomista szerint az, hogy a közönség Hannra asszociál Endre figurájával kapcsolatban, „nem érinti személyiségi jogait, tekintve még egyszer a játékfilm műfaját és hozzá kapcsolódóan a véleménynyilvánítás szabadsága és a művészeti alkotás szabadságának Alaptörvényben rögzített alapjogát.”

A lap kiemeli, hogy azért is érdekes az az érvelés Kálomistától, hogy a filme csak fiktív, mert a bemutató előtt éppen azzal kampányoltak, hogy a filmben csak a szerelmi szál kitalált, minden egyéb valós eseményként van tálalva.

 

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.