Hann Endre beperelte az Elk*rtuk készítőit

  • narancs.hu
  • 2022. március 18.

Belpol

 A Medián közvéleménykutató vezetője szerint a filmben megsértették jó hírnévhez való személyiségi jogát.

Beperelte a Mega Film Kiadó Kft.-t Hann Endre, a Medián közvéleménykutató vezetője jó hírnévhez való személyiségi jogának megsértése miatt - írja a 444.hu.

 A 2006. október 23-i eseményekről szóló játékfilmet a Mega Film készítette, és gyakorlatilag a kormány kampányának egy központi propagandaeleme lett. 

Hann Endre azért indított pert, mert a film egyik főszereplőjét, az "Endre" nevű, szocialista politikusok körül forgolódó közvélemény-kutató karakterét a készítők bevalottan róla mintázták. A filmben azonban a szereplő a "háttérből irányítja a baloldali kormány döntéseit, hamis kutatási eredményekkel manipulálja a közvéleményt, és titokban miniszterekkel egyeztet arról, hogy melyik újságírót érdemes megfigyelni".  

A producer, Kálomista Gábor korábban nem tagadta, hoyg a karaktert Hannról mintázták, ezt még a holnapon is feltüntették, fényképét és a karakter megformáló színész képét együtt szerepeltetve.

A 444.hu azt írja: Hann már idén januárban peren kívüli megegyezést ajánlott Kálomistának, és nyilvános bocsánatkérés, valamint valamint 3.000.000 forint sérelemdíj esetén elállt volna a pertől.

A közvéleménykutató a kereset szerint három valótlan állítás helyesbítését kéri. Kimondatná a készítőkkel, hogy 

  • a film valótlanul állítja, hogy Hann és a Medián „az akkor kormányzó MSZP-SZDSZ kormánykoalíció támogatottságát a ténylegesen mértnél magasabban, az ellenzékben lévő Fidesz támogatottságát pedig a ténylegesen mértnél alacsonyabban megjelölő - közvéleménykutatási eredményeket tett közzé.”
  • nem igaz, hogy ő az akkori kormány politikai döntéshozatalának fontos résztvevője volt, aki folyamatosan kapcsolatot tartott Szilvásy György polgári nemzetbiztonsági szolgálatokat felügyelő tárca nélküli miniszterrel.
  • ahogy az is valótlan, hogyrészt vett az őszödi beszéd kiszivárogtatásában, és az azt követő kormányzati kommunikáció kialakításában.
  • Hann állítja: nem igaz az sem, hogy jelen volt egy olyan megbeszélésen az Országházban, amin Dobrev Klára eldöntötte, hogy 2006. október 23-án tudatosan rá fogják tolni a rendőrök a szélsőjobboldaliakat a Fidesz megemlékezőire az Astoriánál.

Kálomista nem élt a peren kívüli megegyezéssel, válaszlevelében úgy fogalmazott: „játékfilmet készített, mely még ha valós eseményeken is alapul, de fikciós műfaj. Tekintve, hogy a nézőközönség számára teljesen egyértelmű, hogy egy játékfilmet lát a moziban, nem pedig híradót néz, tények meghamisításáról, így a jó hírnév megsértéséről nem lehet beszélni.”

Emiatt Kálomista szerint az, hogy a közönség Hannra asszociál Endre figurájával kapcsolatban, „nem érinti személyiségi jogait, tekintve még egyszer a játékfilm műfaját és hozzá kapcsolódóan a véleménynyilvánítás szabadsága és a művészeti alkotás szabadságának Alaptörvényben rögzített alapjogát.”

A lap kiemeli, hogy azért is érdekes az az érvelés Kálomistától, hogy a filme csak fiktív, mert a bemutató előtt éppen azzal kampányoltak, hogy a filmben csak a szerelmi szál kitalált, minden egyéb valós eseményként van tálalva.

 

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.