Ingyen tömegközlekedés 14 év alatt, alternatív útvonalak – ez Karácsony válasza a budapesti dugókra

  • narancs.hu
  • 2021. augusztus 26.

Belpol

Budapest célja a közösségi közlekedés népszerűsítése, ezért a főpolgármester javaslatokat tesz a fővárosi közgyűlés számára. Egyebek mellett ingyenessé tenné a 14 év alattiaknak a BKK használatát, de beszélt a dugókról és az egymásra torlódó felújításokról is. 

Karácsony Gergely főpolgármester csütörtök délután sajtótájékoztatót tartott Budapest közlekedési helyzetével kapcsolatban, és bejelentette, hogy egyebek mellett javasolni fogja a szeptemberi elsején megtartandó fővárosi közgyűlésen, hogy

a 14 éven aluliak számára ingyenes legyen a közösségi közlekedés. 

A kormánypárti média, valamint a fideszes politikusok és megmondóemberek már hónapok óta azzal támadják a főpolgármestert, hogy "élhetetlenné" tette Budapestet, hogy az piszkosabb, több a hajléktalan, és főleg nem lehet benne autóval közlekedni a nagykörúti biciklisávok, illetve az egymásra csúszó felújítások miatt. 

Karácsony a tájékoztatója elején meg is említette a négy nagy fővárosi beruházást, így a Lánchíd, a Blaha Lujza tér, a pesti alsó rakpart, valamint a M3-as metró felújítását. Utóbbi véleménye szerint az ország legnagyobb közlekedési infrastruktúrájának felújítása, ami három szakaszban valósul meg (és egyébként épp most változott meg ismét a pótlás rendje). Azt mondta, egy régi örökség ez, amivel a mostani városvezetésnek kell foglalkoznia.

A Lánchíd felújításáról is hasonlóan vélekedik, melyet nem lehetett halasztani, ugyanis a híd állapota ezt nem tette lehetővé.

„Várjuk minden nap a 6 milliárdot”

– jegyezte meg a kormány által beígért támogatással kapcsolatban, amit eddig még nem folyósítottak Budapest számára. A beruházás 2023-ra fog befejeződni teljesen, viszont jövő év végére újra használatba lehet majd venni a hidat forgalmi célból. 

A Blaha Lujza tér fejlesztése egy közel 3,5 milliárd forintos projekt, amelynek részét viszont az állam biztosítja. A korábbi városvezetés terveivel a mostani nem volt minden tekintetben elégedett, egyes szempontok „nem illeszkedtek bele a koncepcióba, amiben hisznek”, bizonyos elemeket szükségtelennek és károsnak tartottak, ezért például bővítették a zöldfelületek méretét.

A Pesti rakpart fejlesztése párhuzamosan zajlik a Blahájéval, ahol vízi közmű beruházás is zajlik. 

Karácsony azt mondta,

a négy beruházás financiális okokból esett egybe, ami viszont így sok kellemetlenséggel jár a budapestiek számára,

viszont ők is tudják, hogy ezek fontos fejlesztések, és problémásnak éreznék, ha elmaradnának. 

Kevesen használják a tömegközlekedést

Karácsny beszélt a közlekedésben tapasztalható tendenciákról is, illevte a pandémia rövid távú hatásáról, ezek lényege röviden összefoglalva az, hogy túl sok az autó.

A járványról azt mondta, 2019 és 2021 között megnövekedett a gépjárműforgalom, a közösségi közlekedés pedig csökkent, amit nem kompenzál az sem, hogy a kerékpáros közlekedésben is van egy kiugrás. 

„Egy ideális világban pont az ellenkezője történne” 

– mondta.

A pandémia szerinte egy sorscsapás, amelynek következtében csökkentek a közösségi közlekedésből származó bevételek is: amíg 2019-ben 69 milliárd forint realizálódott ezen az úton, úgy tavaly és idén ennek az összegnek csak a fele, és a városvezetők nem tudják, hogy lesz-e visszapattanás. „Minden erővel vissza kell adni a közösségi közlekedés népszerűségét” – mondta. 

Másik tendencia, hogy a gépjárműállomány Budapesten is és az agglomerációban is megnőtt (tíz év alatt 21 és 40 százalékkal), ami értelemszerűen további forgalomterhelést okoz. Pozitívum, hogy a kerékpáros közlekedés is nőtt mintegy 1,5-szeresére a pandémia alatt, de bizonyos kormányzati beruházások (M0-ás déli gyűrű megépítése, Csepeli Hév-, Nyugati pályaudvar fejlesztése) szintén terhelik a közlekedést.

„Az emberek nem szeretik a dugót”

– mondta, hozzátéve, hogy a torlódást az a tény okozza elsősorban, hogy túl sok az autó.  

Javaslatok a szeptemberi közgyűlésre

Karácsony Gergely végül elmondta, milyen javaslatokat tesz a szeptember elsején megtartandó fővárosi közgyűlésnek. Ezekről korábban már posztolt a főpolgármester a Facebook-oldalán, melyek az alábbiak:

  • ingyenessé tenné a közösségi közlekedést a 14 év alattiaknak. Nekik csak egy személyi és egy diákigazolvány kell a szolgáltatás használatához,
  • felgyorsítaná a Blaha-beruházást, összehangoltan a Pesti rakparton történő építkezéssel,
  • alternatív útvonalakat nyitna meg a forgalom terhelésének csökkentése céljából,
  • és módosításokat eszközölne ki a Nagykörúton ugyanezen célból,
  • valamint lámpaprogramot is bevezetne az autós közlekedés javítására. 

Véleménye szerint a fenntartható városüzemeltetés értelmében alapetően a közösségi közlekedést kell erősíteni. Mivel nagy bevételkiesés történt az elmúlt években, ezért meg kell fontolni minden lépésüket, viszont úgy véli, az éppen zajló beruházások a fővárosi életminőséget nagy mértékben fogják javítani. A teljes sajtótájékoztatót itt lehet megnézni. 

Karácsony Gergely egyébként nem csak a közösségi közlekedéssel kapcsolatban tesz majd javaslatokat a fővárosi közgyűlés számára. 

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”