Ingyen tömegközlekedés 14 év alatt, alternatív útvonalak – ez Karácsony válasza a budapesti dugókra

  • narancs.hu
  • 2021. augusztus 26.

Belpol

Budapest célja a közösségi közlekedés népszerűsítése, ezért a főpolgármester javaslatokat tesz a fővárosi közgyűlés számára. Egyebek mellett ingyenessé tenné a 14 év alattiaknak a BKK használatát, de beszélt a dugókról és az egymásra torlódó felújításokról is. 

Karácsony Gergely főpolgármester csütörtök délután sajtótájékoztatót tartott Budapest közlekedési helyzetével kapcsolatban, és bejelentette, hogy egyebek mellett javasolni fogja a szeptemberi elsején megtartandó fővárosi közgyűlésen, hogy

a 14 éven aluliak számára ingyenes legyen a közösségi közlekedés. 

A kormánypárti média, valamint a fideszes politikusok és megmondóemberek már hónapok óta azzal támadják a főpolgármestert, hogy "élhetetlenné" tette Budapestet, hogy az piszkosabb, több a hajléktalan, és főleg nem lehet benne autóval közlekedni a nagykörúti biciklisávok, illetve az egymásra csúszó felújítások miatt. 

Karácsony a tájékoztatója elején meg is említette a négy nagy fővárosi beruházást, így a Lánchíd, a Blaha Lujza tér, a pesti alsó rakpart, valamint a M3-as metró felújítását. Utóbbi véleménye szerint az ország legnagyobb közlekedési infrastruktúrájának felújítása, ami három szakaszban valósul meg (és egyébként épp most változott meg ismét a pótlás rendje). Azt mondta, egy régi örökség ez, amivel a mostani városvezetésnek kell foglalkoznia.

A Lánchíd felújításáról is hasonlóan vélekedik, melyet nem lehetett halasztani, ugyanis a híd állapota ezt nem tette lehetővé.

„Várjuk minden nap a 6 milliárdot”

– jegyezte meg a kormány által beígért támogatással kapcsolatban, amit eddig még nem folyósítottak Budapest számára. A beruházás 2023-ra fog befejeződni teljesen, viszont jövő év végére újra használatba lehet majd venni a hidat forgalmi célból. 

A Blaha Lujza tér fejlesztése egy közel 3,5 milliárd forintos projekt, amelynek részét viszont az állam biztosítja. A korábbi városvezetés terveivel a mostani nem volt minden tekintetben elégedett, egyes szempontok „nem illeszkedtek bele a koncepcióba, amiben hisznek”, bizonyos elemeket szükségtelennek és károsnak tartottak, ezért például bővítették a zöldfelületek méretét.

A Pesti rakpart fejlesztése párhuzamosan zajlik a Blahájéval, ahol vízi közmű beruházás is zajlik. 

Karácsony azt mondta,

a négy beruházás financiális okokból esett egybe, ami viszont így sok kellemetlenséggel jár a budapestiek számára,

viszont ők is tudják, hogy ezek fontos fejlesztések, és problémásnak éreznék, ha elmaradnának. 

Kevesen használják a tömegközlekedést

Karácsny beszélt a közlekedésben tapasztalható tendenciákról is, illevte a pandémia rövid távú hatásáról, ezek lényege röviden összefoglalva az, hogy túl sok az autó.

A járványról azt mondta, 2019 és 2021 között megnövekedett a gépjárműforgalom, a közösségi közlekedés pedig csökkent, amit nem kompenzál az sem, hogy a kerékpáros közlekedésben is van egy kiugrás. 

„Egy ideális világban pont az ellenkezője történne” 

– mondta.

A pandémia szerinte egy sorscsapás, amelynek következtében csökkentek a közösségi közlekedésből származó bevételek is: amíg 2019-ben 69 milliárd forint realizálódott ezen az úton, úgy tavaly és idén ennek az összegnek csak a fele, és a városvezetők nem tudják, hogy lesz-e visszapattanás. „Minden erővel vissza kell adni a közösségi közlekedés népszerűségét” – mondta. 

Másik tendencia, hogy a gépjárműállomány Budapesten is és az agglomerációban is megnőtt (tíz év alatt 21 és 40 százalékkal), ami értelemszerűen további forgalomterhelést okoz. Pozitívum, hogy a kerékpáros közlekedés is nőtt mintegy 1,5-szeresére a pandémia alatt, de bizonyos kormányzati beruházások (M0-ás déli gyűrű megépítése, Csepeli Hév-, Nyugati pályaudvar fejlesztése) szintén terhelik a közlekedést.

„Az emberek nem szeretik a dugót”

– mondta, hozzátéve, hogy a torlódást az a tény okozza elsősorban, hogy túl sok az autó.  

Javaslatok a szeptemberi közgyűlésre

Karácsony Gergely végül elmondta, milyen javaslatokat tesz a szeptember elsején megtartandó fővárosi közgyűlésnek. Ezekről korábban már posztolt a főpolgármester a Facebook-oldalán, melyek az alábbiak:

  • ingyenessé tenné a közösségi közlekedést a 14 év alattiaknak. Nekik csak egy személyi és egy diákigazolvány kell a szolgáltatás használatához,
  • felgyorsítaná a Blaha-beruházást, összehangoltan a Pesti rakparton történő építkezéssel,
  • alternatív útvonalakat nyitna meg a forgalom terhelésének csökkentése céljából,
  • és módosításokat eszközölne ki a Nagykörúton ugyanezen célból,
  • valamint lámpaprogramot is bevezetne az autós közlekedés javítására. 

Véleménye szerint a fenntartható városüzemeltetés értelmében alapetően a közösségi közlekedést kell erősíteni. Mivel nagy bevételkiesés történt az elmúlt években, ezért meg kell fontolni minden lépésüket, viszont úgy véli, az éppen zajló beruházások a fővárosi életminőséget nagy mértékben fogják javítani. A teljes sajtótájékoztatót itt lehet megnézni. 

Karácsony Gergely egyébként nem csak a közösségi közlekedéssel kapcsolatban tesz majd javaslatokat a fővárosi közgyűlés számára. 

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.