Karácsony Gergely főpolgármester csütörtök délután sajtótájékoztatót tartott Budapest közlekedési helyzetével kapcsolatban, és bejelentette, hogy egyebek mellett javasolni fogja a szeptemberi elsején megtartandó fővárosi közgyűlésen, hogy
a 14 éven aluliak számára ingyenes legyen a közösségi közlekedés.
A kormánypárti média, valamint a fideszes politikusok és megmondóemberek már hónapok óta azzal támadják a főpolgármestert, hogy "élhetetlenné" tette Budapestet, hogy az piszkosabb, több a hajléktalan, és főleg nem lehet benne autóval közlekedni a nagykörúti biciklisávok, illetve az egymásra csúszó felújítások miatt.
Karácsony a tájékoztatója elején meg is említette a négy nagy fővárosi beruházást, így a Lánchíd, a Blaha Lujza tér, a pesti alsó rakpart, valamint a M3-as metró felújítását. Utóbbi véleménye szerint az ország legnagyobb közlekedési infrastruktúrájának felújítása, ami három szakaszban valósul meg (és egyébként épp most változott meg ismét a pótlás rendje). Azt mondta, egy régi örökség ez, amivel a mostani városvezetésnek kell foglalkoznia.
A Lánchíd felújításáról is hasonlóan vélekedik, melyet nem lehetett halasztani, ugyanis a híd állapota ezt nem tette lehetővé.
„Várjuk minden nap a 6 milliárdot”
– jegyezte meg a kormány által beígért támogatással kapcsolatban, amit eddig még nem folyósítottak Budapest számára. A beruházás 2023-ra fog befejeződni teljesen, viszont jövő év végére újra használatba lehet majd venni a hidat forgalmi célból.
A Blaha Lujza tér fejlesztése egy közel 3,5 milliárd forintos projekt, amelynek részét viszont az állam biztosítja. A korábbi városvezetés terveivel a mostani nem volt minden tekintetben elégedett, egyes szempontok „nem illeszkedtek bele a koncepcióba, amiben hisznek”, bizonyos elemeket szükségtelennek és károsnak tartottak, ezért például bővítették a zöldfelületek méretét.
A Pesti rakpart fejlesztése párhuzamosan zajlik a Blahájéval, ahol vízi közmű beruházás is zajlik.
Karácsony azt mondta,
a négy beruházás financiális okokból esett egybe, ami viszont így sok kellemetlenséggel jár a budapestiek számára,
viszont ők is tudják, hogy ezek fontos fejlesztések, és problémásnak éreznék, ha elmaradnának.
Kevesen használják a tömegközlekedést
Karácsny beszélt a közlekedésben tapasztalható tendenciákról is, illevte a pandémia rövid távú hatásáról, ezek lényege röviden összefoglalva az, hogy túl sok az autó.
A járványról azt mondta, 2019 és 2021 között megnövekedett a gépjárműforgalom, a közösségi közlekedés pedig csökkent, amit nem kompenzál az sem, hogy a kerékpáros közlekedésben is van egy kiugrás.
„Egy ideális világban pont az ellenkezője történne”
– mondta.
A pandémia szerinte egy sorscsapás, amelynek következtében csökkentek a közösségi közlekedésből származó bevételek is: amíg 2019-ben 69 milliárd forint realizálódott ezen az úton, úgy tavaly és idén ennek az összegnek csak a fele, és a városvezetők nem tudják, hogy lesz-e visszapattanás. „Minden erővel vissza kell adni a közösségi közlekedés népszerűségét” – mondta.
Másik tendencia, hogy a gépjárműállomány Budapesten is és az agglomerációban is megnőtt (tíz év alatt 21 és 40 százalékkal), ami értelemszerűen további forgalomterhelést okoz. Pozitívum, hogy a kerékpáros közlekedés is nőtt mintegy 1,5-szeresére a pandémia alatt, de bizonyos kormányzati beruházások (M0-ás déli gyűrű megépítése, Csepeli Hév-, Nyugati pályaudvar fejlesztése) szintén terhelik a közlekedést.
„Az emberek nem szeretik a dugót”
– mondta, hozzátéve, hogy a torlódást az a tény okozza elsősorban, hogy túl sok az autó.
Javaslatok a szeptemberi közgyűlésre
Karácsony Gergely végül elmondta, milyen javaslatokat tesz a szeptember elsején megtartandó fővárosi közgyűlésnek. Ezekről korábban már posztolt a főpolgármester a Facebook-oldalán, melyek az alábbiak:
- ingyenessé tenné a közösségi közlekedést a 14 év alattiaknak. Nekik csak egy személyi és egy diákigazolvány kell a szolgáltatás használatához,
- felgyorsítaná a Blaha-beruházást, összehangoltan a Pesti rakparton történő építkezéssel,
- alternatív útvonalakat nyitna meg a forgalom terhelésének csökkentése céljából,
- és módosításokat eszközölne ki a Nagykörúton ugyanezen célból,
- valamint lámpaprogramot is bevezetne az autós közlekedés javítására.
Véleménye szerint a fenntartható városüzemeltetés értelmében alapetően a közösségi közlekedést kell erősíteni. Mivel nagy bevételkiesés történt az elmúlt években, ezért meg kell fontolni minden lépésüket, viszont úgy véli, az éppen zajló beruházások a fővárosi életminőséget nagy mértékben fogják javítani. A teljes sajtótájékoztatót itt lehet megnézni.
Karácsony Gergely egyébként nem csak a közösségi közlekedéssel kapcsolatban tesz majd javaslatokat a fővárosi közgyűlés számára.
Kedves Olvasónk!
Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!
A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.
Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.
Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!