„Jelentős mértékben növeli a korrupció kockázatát” – A költségvetés csapdái

  • narancs.hu
  • 2014. november 27.

Belpol

Korrupció, megkülönböztetés, rokonok, haverok: a Transparency International, a K-Monitor és az atlatszo.hu nyílt levele a parlamenti képviselőknek a költségvetési törvényjavaslatról.

Tisztelt Képviselő Asszony! Tisztelt Képviselő Úr!

A Magyarország 2015. évi központi költségvetésének megalapozásáról szóló T/2141. számú, 2014. november 20-án benyújtott törvényjavaslat (a továbbiakban: törvényjavaslat) több olyan rendelkezést is tartalmaz, amelyek elfogadása csökkenti a közpénzek felhasználásának átláthatóságát, illetve jelentős mértékben növeli a közpénzek elköltése terén a korrupció kockázatát.

A törvényjavaslat 295. §-a hatályon kívül helyezni rendeli a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvény 6. § (1) bekezdés f) pontját. Ez az a törvényi passzus, amely jelenleg megtiltja, hogy közpénzből fizetett támogatásban részesüljenek az olyan társadalmi szervezetek, amelyek a támogatásra irányuló pályázat kiírását megelőző öt évben politikai párttal együttműködési megállapodást kötöttek, vagy politikai párttal közös jelöltet állítottak a választásokon.

Ezen túlmenően a törvényjavaslat 54. § 62. pontja az államháztartás alrendszereiből nyújtott minden költségvetési támogatást kivonna a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvény hatálya alól. A közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvény jelenleg a közpénzek elköltésére irányuló döntések átláthatósága érdekében a támogatás iránti pályázatok széleskörű nyilvánosságát írja elő, valamint a közpénzre pályázók és az ilyen pályázatokat elbírálok között szigorú összeférhetetlenségi szabályokat állapít meg. Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény e módosítása felszámolná ezeket a nyilvánossági és összeférhetetlenségi követelményeket, ami súlyos következményekkel járna a közpénzköltések átláthatóságára nézve.

Összeférhetetlenségi szabályok hiányában a jövőben nem lesz törvényellenes az, ha egy közpénzek odaítéléséről döntő állami vezető a családtagjának vagy a cégének a közpénzből fizetendő támogatás iránti pályázatát bírálja el. A nyilvánosságra hozatalt előíró rendelkezések eltörlése miatt pedig az ilyen közpénzdöntések nem lesznek megismerhetőek, ahogyan a pártokhoz közel álló civil szervezeteknek juttatott közpénztámogatások sem.

A törvényjavaslat imént írt két rendelkezésének változtatás nélkül történő életbe léptetése súlyos csapást mérne a közpénzköltések átláthatóságára és az államháztartás számon kérhetőségére.

A felelős közpénzgazdálkodásért érzett aggodalmunkban arra kérjük Képviselő Asszonyt/Képviselő Urat, hogy kezdeményezze a törvényjavaslat e szakaszainak a visszavonását. Amennyiben a törvényjavaslat e szakaszai változatlan tartalommal kerülnek végszavazásra, kérjük, ne támogassa a törvényjavaslat elfogadását.

Budapest, 2014. november 26.

 

Tisztelettel,

Bodoky Tamás főszerkesztő, atlatszo.hu

Léderer Sándor igazgató, K-Monitor

Martin József Péter ügyvezető igazgató, Transparency International Magyarország

Figyelmébe ajánljuk

Fideszes nagymenőknek is feladhatja a leckét a választókerületek átvariálása

Egy miniszter, egy miniszterhelyettes, valamint a kormányszóvivő számára is új feladat lesz megnyernie a körzetét Pest megyében, amennyiben jelöltek lesznek 2026-ban is. Az pedig egyáltalán nem biztos, hogy az ellenzéket akkora csapás érheti, mint elsőre látszik. Megvizsgáltuk a fővárostól északra eső, a Fidesz által átrajzolni tervezett választókerületek helyzetét.