Káel Csaba szerint a különleges DNS-ünk teszi vonzóvá Magyarországot a filmipar számára

  • narancs.hu
  • 2023. november 6.

Belpol

Mi más? 

Évek óta egyre több külföldi filmes produkció forgatása zajlik Magyarországon, itt forgott egyebek mellett a Szárnyas fejvadás 2049, a Dűne és a Fekete Özvegy is. Itt készült a velencei filmfesztiválon debütáló és Oscar-esélyesnek tartott Szegény párák (Poor Things) is. 

A siker hátteréről Káel Csaba filmügyi kormánybiztos nyilatkozott a Varietynek. A Telex szemléje szerint Káel azt mondta, kiindulási pont a rendszerváltás volt, amikor olyan magánstúdiók kezdhettek el működni Magyarországon, amelyek nemzetközi partnerekkel is együtt dolgoztak.

„A partnerek német, majd amerikai, olasz, angol producerek voltak, mi pedig elkezdtük kiépíteni a nemzetközi produkciók szolgáltatási hátterét” – magyarázta Káel. Ennél is fontosabb viszont szerinte az a tudás, amit a magyar szakemberek tudnak kínálni.

„Azt szoktam mondani, hogy különleges DNS-ünk van. Ez a DNS nem a testünkben van, hanem az elménkben. Ez a filmkészítéssel kapcsolatos tudásunk. Ez 123 év, és ez tényleg valami” 

– fogalmazott a kormánybiztos. 

 
 
Káel Csaba, a Müpa vezérigazgatója a 13. Art Market Budapest kortárs képzőművészeti vásár sajtótájékoztatóján a Bálna Budapestben 2023. október 18-án. 
Fotó: MTI/Balogh Zoltán
 

Hozzátette, előnyt jelent az is, hogy Budapest sokoldalú város, kiváló forgatási helyszínekkel. De nemcsak a fővárosban, az egész országban változatos helyszínek – például felújított várak és erődök – állnak a filmkészítők rendelkezésére, ráadásul a helyi vezetőkkel is jók a kapcsolatok, „nagyon nyitottak arra, hogy teret adjanak a produkcióknak”.

Káel Csaba szerint szeretnék feljelszteni a kreatív oldalukat, mert „a mert a magyarok nagyon kreatívak, és erős kreativitásunk van az utómunka és a CGI területén is”. Továbbá „nagyon nehéz magyar filmként megjelenni egy amerikai vagy világpiacon, de ha vannak koprodukciós és forgalmazási partnereink, akkor egyre magasabb pozícióba juthatunk”. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.