"Kérdés, mennyire lesz provinciális" (Demszky Gábor (SZDSZ) budapesti főpolgármester)

  • Makai József,Seres László
  • 1998. szeptember 10.

Belpol

"A kampány beindulása nemhogy csökkentette volna, hanem inkább növelte Demszky Gábor előnyét" -- véli a Marketing Centrum, miután legújabb felmérése szerint a megkérdezettek túlnyomó többsége harmadszor is újraválasztaná a jelenlegi főpolgármestert, aki a józsefvárosi SZDSZ-szel ellentétben nem szégyelli pártját. Latorcai János mögött azonban ott a teljes jobboldal a Fidesztől a MIÉP-ig, felmerül tehát a kérdés: megalkuszik-e Demszky a szocialista Katona Bélával?
"A kampány beindulása nemhogy csökkentette volna, hanem inkább növelte Demszky Gábor előnyét" -- véli a Marketing Centrum, miután legújabb felmérése szerint a megkérdezettek túlnyomó többsége harmadszor is újraválasztaná a jelenlegi főpolgármestert, aki a józsefvárosi SZDSZ-szel ellentétben nem szégyelli pártját. Latorcai János mögött azonban ott a teljes jobboldal a Fidesztől a MIÉP-ig, felmerül tehát a kérdés: megalkuszik-e Demszky a szocialista Katona Bélával?

Magyar Narancs: Személyes karrierje szempontjából miért tartja fontosnak, hogy harmadszor is induljon? Egy időben arról is szó volt, hogy az SZDSZ élén szeretne pályát befutni.

Demszky Gábor: 1990 óta a fővárost érzem fontosabb feladatnak. Ez óriási kihívás, és kimondottan szeretem csinálni.

MN: Beleszeretett a szakmájába, ahogy Magyar Bálint anno? Mert neki ez a vesztét okozta.

DG: Neki ez valóban nem használt, de én szerencsésebb vagyok, ha úgy tetszik. Más időben kerültem a város élére, és nagyobbak a lehetőségeim. Sokkal autonómabb, függetlenebb vagyok, mint egy miniszter.

MN: Milyen lesz a kampány?

DG: Rövid, olcsó és unalmas. A kihívóim eddigi megszólalásai alapján valószínűleg az ismert témák lesznek a középpontban: a közbiztonság, illetve a főváros és a kerületek kapcsolata. Unalmas, mert úgy látom, hogy Latorcai Jánosnak nincs programja. Egy kis színt úgy tudnak belevinni, ha negatív kampányba kezdenek. A szélsőjobboldal lapjaiban legalábbis keményen felerősödött a személyeskedő kampány. Ami a saját kampányomat illeti: én elsősorban a meglehetősen ambiciózus városfejlesztési terveimről fogok beszélni. El fogjuk magyarázni, mit miért csinálunk. Biztató mindenesetre, hogy a budapestiek megítélése a városról ma jobb, mint négy vagy nyolc éve.

MN: Az MSZP budapesti választótábora nélkül kétséges, sikerül-e legyőznie Latorcai Jánost, aki mögött a teljes jobboldal felsorakozik. Tárgyal-e Katona Bélával a visszalépéséről, illetve bármilyen háttéralkuról?

DG: Katona Bélával nem fogok tárgyalni, és nem lesz semmilyen alku. Meggyőződésem, hogy a főpolgármester akkor képes képviselni a budapesti érdekeket, ha a pártpolitika fölött áll, ha távolságot tart. Ezért voltam sikeres 1990 és ´94 között egy konzervatív kormány mellett, kisebbségben. Ez 1994 és ´98 között is sikerült. Igaz, hogy egy képviselőtestületi többséggel és egy gyakorlatiasabb kormánnyal jobban mentek a dolgok.

MN: Akkor sem tárgyal Katonával, ha ez az ön saját jól felfogott érdeke?

DG: Ez nekem nem érdekem. Katona Béla visszaléptetése az MSZP érdeke, bár nem hiszem, hogy tanácsot várnak tőlem. Katona szerepelhet jól, de nem érzem a jövőjében, hogy főpolgármester legyen. Arra viszont van esélye, hogy megnehezítse az én helyzetemet, és behozza a szélsőjobboldal által is támogatott Latorcai Jánost. A szocialista pártnak kell eldöntenie, mit tesz, hiszen nekik kell majd elszámolniuk a választóik felé.

MN: Reálisnak tartja, hogy az MSZP-nek végül nem lesz főpolgármester-jelöltje?

DG: Ezt tartom valószínűbb forgatókönyvnek. Ha mégsem így lesz, a közvélemény-kutatások azt mutatják, hogy Katona Béla állva maradása esetén is jók az esélyeim.

MN: Mi van akkor, ha ön ismét főpolgármester lesz, a közgyűlés többségét azonban, mint azt a Marketing Centrum előre jelzi, a jobboldali pártok alkotják?

DG: Szerintem a fővárosban egy erősebb SZDSZ-re támaszkodhatok. De mint említettem, négy éven keresztül kisebbségben kormányoztam, de nem ezt szeretném, igaz, ez nem volt olyan hatékony, mint 1994 és ´98 között. A szélsőjobboldal kivételével valamennyi várospolitikai tényezővel, párttal képes vagyok együttműködni. Budapest olyannyira kirakata az országnak, annyira Budapesten mérik az ország teljesítményét, hogy rendkívül kontraproduktív és romboló az, ha ellentét alakul ki a főváros és a kormány vagy a Fővárosi Közgyűlés pártjai között. Az Orbán-kormány érdeke, hogy engedje Budapestet fejlődni.

MN: Mi történne Budapesttel Latorcai győzelme esetén?

DG: Erre még nem gondoltam, de tegyünk egy gondolatkísérletet. Olyan pártok kerülnének hatalomra, amelyeknek a fő célja nem a főváros, hanem a vidék fejlesztése. Ilyen a kisgazdapárt, amelynek soha nem volt köze Budapesthez, valószínűleg nem is lesz. Náluk erősebb a MIÉP, amelynek a Fidesz elfogadta a támogatását, és ezzel elkezdődött a szélsőjobboldal lopakodó rehabilitációja. Gondoljunk bele, mit jelentene a fővárosban egy MIÉP-es főpolgármester-helyettesi poszt, amit a kisgazdák nevében Horváth Béla már beígért nekik. A MIÉP támogatásának valamilyen ára lesz. Más arculatot kap a kultúra, az oktatás, a színházak. Veszélyben lesz az avantgárd, a popkultúra, bizonyos színek, áramlatok könnyen eltűnhetnek a városból, s ezáltal elszürkülhet Budapest szellemi arculata. Ebben a városban a múlt század második felében kialakult egy liberális hagyomány, és mi 1990-ben ehhez a hagyományhoz nyúltunk vissza. Ezt szűkítené le és rendezné át a Fidesz-kisgazda-MIÉP-szövetség térnyerése a fővárosban.

MN: A "lakható világváros" koncepcióhoz tehát liberális főpolgármester kell?

DG: Legalábbis toleráns kell hogy legyen, olyan, aki teret ad a sokszínűségnek. Budapest gyorsan fejlődő világváros, de ez nem pártpolitika függvénye. A kérdés az, hogy mennyire lesz provinciális, mennyire "csak" Magyarország fővárosa, mennyire válik regionális központtá, Bécs versenytársává a jövőben. Itt van óriási szerepe annak, hogy ki a főpolgármester.

MN: Hogy áll most Budapest anyagilag? Miből lesz a lakható világváros?

DG: A város jól gazdálkodik. 1994-ben még csak adósságunk volt, de ezt ledolgoztuk, extra bevételekhez jutottunk, ezekből a bevételekből tartalékot képeztünk, és most a városnak több tíz milliárdos tartaléka van.

MN: 72 milliárdról tudunk.

DG: Igen, körülbelül annyi, de ez naponta változik, hol több, hol kevesebb. Ezt részben a metróberuházásra különítettük el, részben más fővárosi projektekre. Tehát szemben az ellenjelöltek állításával, hogy ez a város eladósodott, és válságban van: nincs eladósodás, és nincs válság. Soha ilyen jól nem állt a főváros anyagilag. Egyre jobbak a gazdasági eredményeink, és erre alapozva tudunk újabb hidakat, utakat építeni, a közlekedést és a városrehabilitációt fejleszteni.

MN: Önt sokszor bírálják azért, mert túlságosan centralizál a kerületek rovására, városfejlesztés alatt pedig csak a belváros fejlesztését érti, miközben a külkerületek továbbra is elhanyagoltak. A főváros Általános Rendezési Tervét (ÁRT) élesen kritizálta a Külső Kerületek Önkormányzati Szövetsége is.

DG: Egyetlen európai városban sincs a kerületeknek akkora autonómiája, mint Budapestnek, a kerületi tervezésnek széles lehetőségei vannak. A főváros most megalkotott keretszabályzatában például a részletes szabályokat a kerületek fogják kidolgozni. Történelmi léptékű tettnek tartom, hogy a közgyűlés elfogadta az Általános Rendezési Tervet, hiszen ez harminc-negyven évre meg fogja határozni Budapest fejlődését, kiegészítve azzal a városfejlesztési koncepcióval, amit most terjesztettem elő. Megvannak azok a nagy koncepcionális keretek, amelyek között dolgozhatunk. Megvan az új ÁRT, lesz városfejlesztési koncepció, van Budapestnek egy szociális chartája.

MN: Említette, hogy kampánytéma lesz a közbiztonság, ami logikus is, hiszen mégiscsak itt robbantják fel a legtöbb vállalkozót. Mit tett a főváros eddig közbiztonságügyben?

DG: Itt két különböző feladat van. A bűnüldözés, az igazságszolgáltatás, az elkövetett bűncselekményekkel kapcsolatos tennivalók az állam feladatai. A bűnmegelőzés viszont a város, az önkormányzatok és tulajdonképpen mindannyiunk feladata. Ez a mi közös ügyünk, és ezen a területen nagyon sokat tettünk. Milliárdos nagyságrendben támogattuk a rendőrséget, kialakítottunk egy bűnmegelőzési koncepciót, és több tíz millió forintért finanszírozunk bűnmegelőzési és drogprogramokat, iskolai felvilágosító programokat. Önmagában azzal, hogy több pénzt adunk a rendőrségnek, ahogyan Katona Béla hirdeti, nem tudjuk megoldani a problémát, hiszen a főváros nem tudja átvenni a BRFK finanszírozását. Ráadásul olyan alapvető szervezeti változásokra van szükség a rendőrségen - gondolok itt a gazdálkodási fegyelem megszilárdítására, a hatékonyság javítására -, amelyeket csak a BM felügyelete mellett végezhet el maga a rendőrség.

MN: Mik a tervek a közlekedési/parkolási neurózissal?

DG: Mint a legtöbb nyugati nagyvárosban, itt sincs más eszköz az autók visszaszorítására, mint hogy fizetni kell a parkolásért. Védeni akarjuk a belvárost az autóktól azzal is, hogy a belváros-rehabilitációval összefüggésben bővítjük a gyalogos zónákat, mondjuk olyan teraszokkal, ahol le lehet ülni, ahol beszélgetni, találkozni lehet, ahol tehát más a térszemlélet. Igazi Cityt akarunk kialakítani a belvárosban, amelyhez hozzátartoznak a magas parkolási tarifák.

MN: Mit gondol a környezetvédők azon érvéről, hogy nem annyira új metrót kellene építeni, mint a felszíni tömegközlekedést megreformálni? És hogy továbbra is kevés a bicikliút?

DG: Több mint száz kilométer bicikliutat építettünk, 1990-ben még semennyi nem volt. A budapestiek egy része egyébként megmosolyogja a bicikliutakat, de mi azért csináljuk tovább. Ami a metrót illeti: nincs alternatívája, nem lehet felszíni közlekedéssel kiváltani. A 7-es busz útvonalán teljesen bedugul a főváros csúcsidőben. Felére rövidül az idő a Keleti és a Kelenföldi pályaudvar között, és naponta 400 ezer embert szállít majd az új metró. Ez mindenképpen jobb, mintha ugyanez a tömeg a felszínen közlekedne, másrészt ez a városrehabilitációnak is új lökést ad.

MN: Mik a prioritások a városrehabilitációban?

DG: Budapest következő harminc évében a kulcskérdés az lesz, hogy mi történik a múlt század végén megépített, a városképet meghatározó épületállománnyal. 3200 lerobbant épület van. Kérdés, hogyan lesz az új tulajdonosoknak, a volt bérlőknek arra pénzük, hogy a társasházakat felújítsák. A város rehabilitációs alapja milliárdokat költ erre, de mindez eltörpül az itt megjelenő igényhez képest. A jelzálogrendszer megoldást jelenthetne, de nem működik, mert nincs mögötte államilag kezelt, általunk támogatott garanciaalap. Ennek az a lényege, hogy ha nem fizet az adós, akkor nem a lakáseladás az egyetlen biztosíték, hanem könnyítéseket, haladékot lehet elérni. Ezen nagyon dolgozunk, mert attól tartok, e nélkül nem működhet a városrehabilitáció, csak szigetszerűen. A középső Ferencváros jó példa, az már szépen megy; most a Józsefvárosban is elkezdődött két tömb felújítása - de mindehhez több saját, tulajdonosi forrás kell.

MN: Apropó, Józsefváros: a prostitúció problémájára megoldásnak tartja-e azt az ősszel parlament elé kerülő antiliberális törvényt, amely zónákba kényszerítené a szexipari vállalkozó nőket?

DG: Két problémája van ennek a törvénytervezetnek. Az egyik az, hogy az önkormányzatokra terhelné azt a feladatot, amit az állam és a rendőrség nem tudott megoldani. Most a szegény önkormányzatok feladata lesz kijelölni a zónát, és megvívni a lakossággal. Nem nagyon fog ez működni, nem lesz olyan önkormányzat, amely önként zónát jelöl ki. A másik, nagyobb baj az, hogy Magyarország 1950-ben aláírta az emberkereskedelmet és prostitúciót tiltó New York-i egyezményt. Ez egy idejétmúlt szerződés, de csak a kormány tudná felmondani. Nem helyes, hogy az utcán, a széles nyilvánosság előtt megy a strichelés. A város alapvető érdeke, hogy zárt terekbe terelje a prostitúciót...

MN: ...magyarul bordélyházakba.

DG: Igen. Ha ez intézményes keretek között folyna, akkor az oda belépő tudná, hogy ott más szabályok vannak. Ezzel a problémával együtt kell élnünk, felszámolni nem lehet, az intézményesítést viszont tiltja a New York-i egyezmény. És nem lesz olyan politikus, aki nyíltan vállalni fogja a nyilvánosházak legalizálását. Úgyhogy a törvénytervezetet álszentnek tartom.

MN: Javult-e valamelyest a fővárosi hajléktalanok helyzete?

DG: Budapesten a hajléktalanok ellátórendszere szerintem ma európai szintű, bármelyik nagyvárossal kiállja a próbát. Néhány éve csak pár száz ágy volt Budapesten kívül. Most működik egy hálózat kétezer ággyal, plusz van még kétezer ágy, amit különböző társadalmi szervezetek tartanak fenn: a Máltai Szeretetszolgálat, a Menhely Alapítvány, az Üdvhadsereg. Ennek a finanszírozására is "rásegít" a főváros.

MN: Mikor lesz a városban végre kevesebb kutyaszar és több játszótér?

DG: A játszóterek építése a Játszani is engedd! program keretében elindult, ennek a lényege az, hogy a főváros maga is felújít játszótereket, és támogatja a kerületi programokat. Már több tucatot sikerült felújítani, de ez drága dolog, egy játszótér felújítása 50-100 millió forintba kerül. A következő négy évben szerencsére több pénz jut erre is. Létrehoztunk egy alapot, amire a játszóterek tulajdonosai, a kerületek pályázhatnak. A kutyaügy évek óta megoldatlan. Európában itt él a legtöbb kutya, és ez a 200 ezer kutya napi 40 tonna ürüléket termel. Nemrég elindítottunk egy kísérletet a Bábolnával, amely motoros szolgálat keretében vállalta a szippantást. Kíváncsi vagyok az eredményre.

MN: Elfogadjuk, hogy nem járható út a kutyák lelövése. De nem lehet-e a gazdáikat megbüntetni?

DG: Egy jó közterület-felügyeleti törvény segítene, de ez nem elég. Az a baj, hogy ebben a városban ma még keveredik az európai civilizáció a balkáni szokásokkal. De optimista vagyok. Budapest polgárosodik, és egyre többen lesznek azok, akik a várost valódi otthonuknak tekintik. Nekik már csak felvilágosításra meg ingyen eszközökre lenne szükségük, amivel összekaparhatják a kutyapiszkot. A szabályok betartását nem tudjuk hatósági eszközökkel kikényszeríteni. Valami más szemléletre lenne szükség.

Makai József

Seres László

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.