Kormányjogosítvány az EU Tanácsában:Felemás korlát

  • Bugyinszki György
  • 2003. november 27.

Belpol

Egyelőre nincs konszenzus arról, hogy az EU Tanácsában a magyar kormány delegáltjainak milyen mértékben kell majdan figyelembe venniük az Országgyűlés vonatkozó döntéseit.

Egyelőre nincs konszenzus arról, hogy az EU Tanácsában a magyar kormány delegáltjainak milyen mértékben kell majdan figyelembe venniük az Országgyűlés vonatkozó döntéseit.Az alkotmány május 1-jei módosítása értelmében a Magyar Köztársaságot a kormány képviseli az Európai Unió kormányzati részvétellel működő szerveiben, így az EU Tanácsában is. Csakhogy ugyanezen normaszöveg máshol a nemzeti parlament ellenőrzési és egyeztetési jogáról is beszél. Felmerül tehát, hogy a kormánynak az EU Tanácsában mennyire kell szigorúan tartania magát az Országgyűlés által megszavazott magyar pozíciókhoz. Az EU Tanácsában zajló viták során ugyanis napról napra, óráról órára változhat az a helyzet, amelyhez képest ki kellene jelölni a magyar álláspontot, azaz

a kötött mandátum

bevezetése kompromisszumképtelenné tenné a delegációt. Az ellenzék bizalmatlansága azonban olyan nagy, hogy a kompetenciatörvényként is nevezett kétharmados jogszabályt csak akkor támogatná, ha az főszabályként kimondaná: a kormány csak indokolt esetben térhet el az országgyűlési döntéstől. (Megfeledkezve arról, hogy kerülhet még kormányzati pozícióba, s akkor ő fogja nyögni az értelmetlen korlátozást.)

Hogy egy adott eset indokolt-e vagy sem, azt az ellenzék javaslata szerint a kormánynak az Országgyűlés számára igazolnia kellene. Mivel az esetek többségében ez bizonyosan utólag történne, az EU Tanácsában képviselt hivatalos magyar véleményt - még ha a parlamenti többség nem ismerné is el a döntéstől való eltérés indokoltságát - már nem lehetne megváltoztatni. A kormány feletti hatékony parlamenti kontroll helyett ez a megoldás csak a terméketlen és - természetéből adódóan - praktikus következmény nélküli belpolitikai hangulatkeltésre volna jó.

A kormány szerint egy ilyen szisztéma ellentmondana a törvényhozó és a végrehajtó hatalom különválasztásának, ami pedig jogállami alapkövetelmény. Az eredeti kormányálláspont az volt, hogy a kabinet bármikor eltérhet az országgyűlési döntéstől, de köteles megindokolni, hogy miért. Mivel a négy párt és a kormány eddig nem tudott dűlőre jutni, Juhász Endre, az EU-integráció koordinációjáért felelős tárca nélküli miniszter az Igazságügyi Minisztérium segédletével egy kompromisszumos javaslat kimunkálásán fáradozik. A helyzetet bonyolítja, hogy a kormánypártok és a kormány elvei sincsenek teljes összhangban: az MSZP és az SZDSZ is valamivel szorosabban fogná a gyeplőt, mint ahogyan azt a kabinet szeretné. Juhász Endre a Narancs megkeresésekor nem tartózkodott az országban, Kiss Péter kancelláriaminiszter stábja Gál J. Zoltán kormányszóvivőhöz irányította lapunkat, aki viszont csak annyit mondott: végleges kormánydöntés híján a türelmünket kér.

Az Igazságügyi Minisztérium EU-integrációs ügyekért felelős helyettes államtitkára, Fazekas Judit viszont úgy véli (hangsúlyozva, hogy nem ők a készülő koncepció fő felelősei): nem arról van szó, hogy az apparátus nem volt képes egy, a kormánynak tetsző tervezetet összedobni. Szerinte a négypárti egyeztetés során, főként az ellenzék kezdeményezésére olyan elemek kerültek bele a javaslatba, amelyeket a kormány nem tud támogatni. A készülő kompromisszumos javaslat szerint a kétharmados tárgykörökben maradna csak a kormány kötött mandátuma (amelytől az indoklás kötelezettsége mellett kivételes esetekben eltérhetnének), a parlament további döntései pedig csak iránymutatásul szolgálnának a kormánynak, amelytől - utólagos indoklással - eltérhetne. Ezt például egy olyan, az EU Tanácsában újonnan felmerült kompromisszumos javaslat indokolhatja, amelyben nem lehet előzetes felhatalmazása a magyar kormánynak, és amelyben a parlamenti álláspont - eredeti formájában - már képviselhetetlen (például a minősített többség vagy az egyhangú döntés feltétele miatt). Ez kisebb mozgásteret biztosítana, mint a kétharmados döntéseket is csak iránymutatóként felfogó kormányjavaslat, viszont rugalmasabb, mint a parlamenti döntést minden kérdésben kötelező érvényűnek előíró változat. Fazekas elmondta: Európában - a skandináv országokat leszámítva - ez a "szabadabb" rendszer az általános. Elismerte ugyanakkor: a két rivális javaslat között egy bizalomteli belpolitikai légkörben gyakorlatilag semmi különbség nem lenne, hisz az, hogy "indokolt esetben eltérhet" a kormány, és az, hogy "eltérhet, de köteles indokolni" - végső soron ugyanaz.

A dolog pikantériája,

hogy az EU Tanácsának eljárásrendje miatt nem tudható biztosan, hogy melyik ország delegáltjai hogyan szavaztak egy adott kérdésben. Ad absurdum tehát a kormány akár olyan vélemény képviseletéről is beszámolhat a törvényhozásnak, amelynek az ellenkezője mellett állt ki a zárt ajtók mögött. Ez persze az egyhangú döntéseknél nem játszható el, és mint Fazekas Judit rámutat, a jegyzőkönyvek hozzáférhetősége miatt a hozzászólásokból lehetséges egy-egy álláspont későbbi rekonstruálása.

Az EU Tanácsában a kormány úgy képes nemzetközi jogszabályokat alkotni, hogy azokat - a nemzetközi szerződésekkel ellentétben - már nem kell utólag a nemzeti parlamenteknek ratifikálniuk - mondta lapunknak Kende Tamás nemzetközi jogász. "A kilencvenes évek elején ezt Németország ki is használta, amikor otthoni ellenzékét kicselezve, az unión keresztül vitt át nemzeti reformokat" - emlékeztetett Kende Tamás, aki szerint a kicsiny érdekérvényesítő képességű Magyarország képtelen volna ugyanezt megtenni. Másként fogalmazva, arról van szó, hogy - ellentétben a nemzetközi szerződések természetével -, a tanács végső döntésének tartalma nem a képviselt magyar álláspont függvénye, vagyis az ellenzéknek nem kell garanciák tömegével bebiztosítania azt, hogy a kormány "ne menjen szembe a haza érdekeivel". A kötött mandátum intézménye Kende szerint a magyar képviselők jelenlegi uniós felkészültsége és szakértői apparátusa miatt - amelyek erősen tartanak a zérushoz - nem tudna működni, hisz napi szinten kellene a parlament összes tagjának követnie a tanács vitáit. A jogász szerint az volna az ideális, ha kötött mandátuma nem, folyamatos tájékoztatási kötelezettsége viszont igenis lenne a kormánynak. A döntési helyzetben lévő Miniszterelnöki Hivatal is azt szorgalmazza egyébként, hogy a kormány tanácsbéli munkáját mindenekelőtt az Országgyűlés EU-integrációs bizottsága ellenőrizze.

Bugyinszki György

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”