Kormányjogosítvány az EU Tanácsában:Felemás korlát

  • Bugyinszki György
  • 2003. november 27.

Belpol

Egyelőre nincs konszenzus arról, hogy az EU Tanácsában a magyar kormány delegáltjainak milyen mértékben kell majdan figyelembe venniük az Országgyűlés vonatkozó döntéseit.

Egyelőre nincs konszenzus arról, hogy az EU Tanácsában a magyar kormány delegáltjainak milyen mértékben kell majdan figyelembe venniük az Országgyűlés vonatkozó döntéseit.Az alkotmány május 1-jei módosítása értelmében a Magyar Köztársaságot a kormány képviseli az Európai Unió kormányzati részvétellel működő szerveiben, így az EU Tanácsában is. Csakhogy ugyanezen normaszöveg máshol a nemzeti parlament ellenőrzési és egyeztetési jogáról is beszél. Felmerül tehát, hogy a kormánynak az EU Tanácsában mennyire kell szigorúan tartania magát az Országgyűlés által megszavazott magyar pozíciókhoz. Az EU Tanácsában zajló viták során ugyanis napról napra, óráról órára változhat az a helyzet, amelyhez képest ki kellene jelölni a magyar álláspontot, azaz

a kötött mandátum

bevezetése kompromisszumképtelenné tenné a delegációt. Az ellenzék bizalmatlansága azonban olyan nagy, hogy a kompetenciatörvényként is nevezett kétharmados jogszabályt csak akkor támogatná, ha az főszabályként kimondaná: a kormány csak indokolt esetben térhet el az országgyűlési döntéstől. (Megfeledkezve arról, hogy kerülhet még kormányzati pozícióba, s akkor ő fogja nyögni az értelmetlen korlátozást.)

Hogy egy adott eset indokolt-e vagy sem, azt az ellenzék javaslata szerint a kormánynak az Országgyűlés számára igazolnia kellene. Mivel az esetek többségében ez bizonyosan utólag történne, az EU Tanácsában képviselt hivatalos magyar véleményt - még ha a parlamenti többség nem ismerné is el a döntéstől való eltérés indokoltságát - már nem lehetne megváltoztatni. A kormány feletti hatékony parlamenti kontroll helyett ez a megoldás csak a terméketlen és - természetéből adódóan - praktikus következmény nélküli belpolitikai hangulatkeltésre volna jó.

A kormány szerint egy ilyen szisztéma ellentmondana a törvényhozó és a végrehajtó hatalom különválasztásának, ami pedig jogállami alapkövetelmény. Az eredeti kormányálláspont az volt, hogy a kabinet bármikor eltérhet az országgyűlési döntéstől, de köteles megindokolni, hogy miért. Mivel a négy párt és a kormány eddig nem tudott dűlőre jutni, Juhász Endre, az EU-integráció koordinációjáért felelős tárca nélküli miniszter az Igazságügyi Minisztérium segédletével egy kompromisszumos javaslat kimunkálásán fáradozik. A helyzetet bonyolítja, hogy a kormánypártok és a kormány elvei sincsenek teljes összhangban: az MSZP és az SZDSZ is valamivel szorosabban fogná a gyeplőt, mint ahogyan azt a kabinet szeretné. Juhász Endre a Narancs megkeresésekor nem tartózkodott az országban, Kiss Péter kancelláriaminiszter stábja Gál J. Zoltán kormányszóvivőhöz irányította lapunkat, aki viszont csak annyit mondott: végleges kormánydöntés híján a türelmünket kér.

Az Igazságügyi Minisztérium EU-integrációs ügyekért felelős helyettes államtitkára, Fazekas Judit viszont úgy véli (hangsúlyozva, hogy nem ők a készülő koncepció fő felelősei): nem arról van szó, hogy az apparátus nem volt képes egy, a kormánynak tetsző tervezetet összedobni. Szerinte a négypárti egyeztetés során, főként az ellenzék kezdeményezésére olyan elemek kerültek bele a javaslatba, amelyeket a kormány nem tud támogatni. A készülő kompromisszumos javaslat szerint a kétharmados tárgykörökben maradna csak a kormány kötött mandátuma (amelytől az indoklás kötelezettsége mellett kivételes esetekben eltérhetnének), a parlament további döntései pedig csak iránymutatásul szolgálnának a kormánynak, amelytől - utólagos indoklással - eltérhetne. Ezt például egy olyan, az EU Tanácsában újonnan felmerült kompromisszumos javaslat indokolhatja, amelyben nem lehet előzetes felhatalmazása a magyar kormánynak, és amelyben a parlamenti álláspont - eredeti formájában - már képviselhetetlen (például a minősített többség vagy az egyhangú döntés feltétele miatt). Ez kisebb mozgásteret biztosítana, mint a kétharmados döntéseket is csak iránymutatóként felfogó kormányjavaslat, viszont rugalmasabb, mint a parlamenti döntést minden kérdésben kötelező érvényűnek előíró változat. Fazekas elmondta: Európában - a skandináv országokat leszámítva - ez a "szabadabb" rendszer az általános. Elismerte ugyanakkor: a két rivális javaslat között egy bizalomteli belpolitikai légkörben gyakorlatilag semmi különbség nem lenne, hisz az, hogy "indokolt esetben eltérhet" a kormány, és az, hogy "eltérhet, de köteles indokolni" - végső soron ugyanaz.

A dolog pikantériája,

hogy az EU Tanácsának eljárásrendje miatt nem tudható biztosan, hogy melyik ország delegáltjai hogyan szavaztak egy adott kérdésben. Ad absurdum tehát a kormány akár olyan vélemény képviseletéről is beszámolhat a törvényhozásnak, amelynek az ellenkezője mellett állt ki a zárt ajtók mögött. Ez persze az egyhangú döntéseknél nem játszható el, és mint Fazekas Judit rámutat, a jegyzőkönyvek hozzáférhetősége miatt a hozzászólásokból lehetséges egy-egy álláspont későbbi rekonstruálása.

Az EU Tanácsában a kormány úgy képes nemzetközi jogszabályokat alkotni, hogy azokat - a nemzetközi szerződésekkel ellentétben - már nem kell utólag a nemzeti parlamenteknek ratifikálniuk - mondta lapunknak Kende Tamás nemzetközi jogász. "A kilencvenes évek elején ezt Németország ki is használta, amikor otthoni ellenzékét kicselezve, az unión keresztül vitt át nemzeti reformokat" - emlékeztetett Kende Tamás, aki szerint a kicsiny érdekérvényesítő képességű Magyarország képtelen volna ugyanezt megtenni. Másként fogalmazva, arról van szó, hogy - ellentétben a nemzetközi szerződések természetével -, a tanács végső döntésének tartalma nem a képviselt magyar álláspont függvénye, vagyis az ellenzéknek nem kell garanciák tömegével bebiztosítania azt, hogy a kormány "ne menjen szembe a haza érdekeivel". A kötött mandátum intézménye Kende szerint a magyar képviselők jelenlegi uniós felkészültsége és szakértői apparátusa miatt - amelyek erősen tartanak a zérushoz - nem tudna működni, hisz napi szinten kellene a parlament összes tagjának követnie a tanács vitáit. A jogász szerint az volna az ideális, ha kötött mandátuma nem, folyamatos tájékoztatási kötelezettsége viszont igenis lenne a kormánynak. A döntési helyzetben lévő Miniszterelnöki Hivatal is azt szorgalmazza egyébként, hogy a kormány tanácsbéli munkáját mindenekelőtt az Országgyűlés EU-integrációs bizottsága ellenőrizze.

Bugyinszki György

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Csak a nácikat ne!

Egy Magyarországon alig létező mozgalommal harcol újabban Orbán Viktor, miközben a rasszista erőszak nem éri el az ingerküszöbét. A nemzeti terrorlista csak első ránézésre vicces: igen könnyű rákerülni.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.