Tartalom
MaNcs, XV. évf. 48. szám, (2003.11.27.) (2003-11-27)
Egotrip
Podmaniczky Szilárd: Déli verő (Az utazó kedvezményre vágyik)
Már egy éve nem kaptam munkát, senki nem adott, úgy tengettem az életemet, mint egy özvegy nyugdíjas, fogytam húsz kilót, a szemeimet beráncoltam, és akkor lett végképp elegem az életből, amikor megtudtam, hogy nálunk a menekültek kilencven százalék kedvezményt kapnak a vonatra, én meg nem. Pedig én is menekülök, hszja!, csak nem látszik.
Tandori Dezső: Ugri
Egotrip
futi (Agyő, séta+tér)
Búcsút venni: oly elemi vágy, hogy szinte szükséglet. Kiindulóhelyzete, ha nekifutással, ha helyből: hogy téged vettek. Régi szíves szóval: palira. Félmúltbélivel: hülyére. A jelen durvaságához pályázatot hirdetek ily tartalmú (és adekvát, sőt, adekvált) kifejezésre.
Publicisztika
Pogátsa Zoltán: Felvenni a garast(Az uniós támogatásokról)
Akontinens újraegyesítése, visszatérés Európába, az ezeréves hagyományok, a történelmi igazságtétel - nem kétséges, hogy e magasztos eszmék is szerepet játszottak abban, hogy a volt szocialista országok a kilencvenes évek első felétől számos alkalommal, többek között a csatlakozási népszavazásokon az uniós tagság mellett tették le a garast. De ha a szívünkre tesszük a kezünket: e lelkesedés egyik legfőbb motivációja a várható közösségi támogatások megszerzése volt. Az uniós támogatások csatornái a jövő májusi belépés után nyílnak majd meg igazán: ehhez képest sokáig senki nem tudta (többnyire ma sem nagyon tudják), hogy milyen mértékűek lesznek, és mire lehet őket fordítani. Valahogy azonban az idők során legtöbbünknek meggyőződésévé vált, hogy sok pénzről van szó, amely az élet legkülönbözőbb területein hoz majd látható változásokat. Autópályák épülnek, új életre kel a magyar mezőgazdaság, megszépülnek a városok, és lesz még ki tudja, hány száz csoda. És mindez belátható időn belül.
Publicisztika
A hülyeség akadály
Biztos a mi szemünk csal, de mintha ez a kormány direkt el akarná veszteni a 2006-os választásokat.
Publicisztika
Derűre bóra
A szociáldemokrata Racan-kormányt "a honvédő háborúban elesettek miatt, a 35 000 hadirokkant miatt, Imotski 130 hősi halottja miatt, az özvegyen maradt anyák miatt, a megalázottak és kifosztottak miatt s a haza jogfosztottá vált védői miatt kell leváltani" - süvöltötte a horvát kormány leendő miniszterelnöke, a Horvát Demokratikus Közösség (HDZ) első embere, Ivo Sanader még a választási kampány alatt egy Imotski nevű kisvárosban.
Olvasói levelek
olvasói levelek
A Dee Jay rádió óriásplakátja engem is irritál, de én elsősorban nem az "öncélú ízléstelenségét" kifogásolom. A plakát sokkal inkább egy tünet, egy újabb "gyöngyszem" azon plakátok és vizuális gegek sorában, amelyekben a magyar copywriterek a reklámtörténet ismert gegjeit sajátítják ki gátlástalanul. A szóban forgó Dee Jay rádió-plakát például egy ismert 1970-es Charles Saatchi-plakát orcátlan koppintása. 1970-ben Charles azóta lorddá avanzsált bátyjával, Maurice-szal megalapította a Saatchi and Saatchi ügynökséget, melynek neve egyébként Nagy-Britanniában a thatcherizmussal forrt össze, miután a "Vasladyt" két választási győzelemhez segítették. Ekkoriban Charles még nem a brit művészettörténetet próbálta alakítani, hanem szorgos copywriterként dolgozott. Az ügynökség hírnevét éppen az a Charles Saatchi által jegyzett plakát alapozta meg, amely 1970-ben a Brit Egészségvédelmi Tanács megbízásából készült, és a férfiak szerepére hívta fel a figyelmet a fogamzásgátlás területén. Az állapotos pasit ábrázoló kép felirata hevenyészett fordításban: "Jobban vigyáznál, ha te lennél az, aki teherbe esik?"
Belpol
"Akár világhírnévre is számot tarthatna" (Markója Csilla művészettörténész)
A Magyar Nemzeti Galériában együtt láthatók Mednyánszky László (1852-1919) itthon, illetve Szlovákiában őrzött munkái. A grandiózus kiállítás megvalósulásáról és Mednyánszkyról a festő életművének kutatójával beszélgettünk.
Belpol
A Magyar Nemzet sajtóperei: Hitelvesztésre állva
A kormányváltás óta 95 per indult a Magyar Nemzet ellen. Ezek közül nem egy végződött azzal, hogy a bíróság kimondta: a kifogásolt állítások nem a valóságnak megfelelő közlések. A Narancs a bírósági irattárakban annak járt utána, hogy a jelenlegi kormányzati ciklusban mely írásaiért perelték be a lapot, és miért veszíti el a lap e sajtóperek többségét. Vizsgálódásunk során főleg a híroldalakon megjelenő tényállításokra koncentráltunk.
Belpol
"A rendőrség sajátos időtöltése" (Pelle Andrea ügyvéd a motozásos igazoltatásokról)
Magyar Narancs: A TASZ jogsegélyszolgálatát felkeresik olyanok, akiket igazoltatáskor megmotoztak?
Belpol
Változó romapolitika: Modern Balkán
Az Esélyegyenlőségi Kormányhivatal januári megalakulásával a Romaügyi Hivatal igazgatóságként működik tovább - főosztályi hatáskörrel. A hivatal eddigi tevékenységét amúgy rengeteg kritika érte. A döntés egyébként még nem végleges: számos informális egyeztetés lesz még, jelenleg is érvelnek (és kavarnak) az érintettek. Ami biztos: a tavalyi választási kampányban elhangzott "romaügyi" ígéretekből eddig alig valami valósult meg.
Belpol
Környezeti felelősségbiztosítás: Fémek a sasfészekben
A véletlenszerűen bekövetkező környezeti károk veszélyére a mexikói Letícia Calderón helyett egy másik Esmeralda hívta fel a figyelmet: a Szamost és a Tiszát három évvel ezelőtt ciánnal és nehézfémmel szennyező nagybányai Aurul ausztrál tulajdonosa. A mérgezés ellenszeréül szolgáló nátrium-nitrittel és nátrium-tioszulfáttal dúsított halakon tengődő rétisasok látványa még Pepó Pál hajdanvolt környezetvédelmi minisztert is megindította, aki felvetette: Magyarország fizetne Romániának azért, hogy hasonló esetek ne forduljanak elő. Elsőre meglepő, de a "védelmi pénzt" idéző módszernek komolyak az elméleti alapjai. Manapság azért még az a megoldás a népszerű, hogy a kockázatok többletköltségét maguk a kockázatok forrásai viseljék. Esetleg - a sor legvégén - a kockázatokat piaci alapon átvállaló biztosítók, amelyek akkor állják a károkozás cechét, ha annak vétlen személyek (és anyagi javaik) az áldozatai. Azaz fizetnek - legalább részben - a károkozók helyett.
Belpol
Kormányjogosítvány az EU Tanácsában:Felemás korlát
Egyelőre nincs konszenzus arról, hogy az EU Tanácsában a magyar kormány delegáltjainak milyen mértékben kell majdan figyelembe venniük az Országgyűlés vonatkozó döntéseit.
Külpol
Kulturális hírek
n MODERN ÉS KORTÁRS Modern magyar festészet 1892-1919 címmel szerkesztett és adott ki egy csaknem ezer színes reprodukciót tartalmazó albumot 61 múzeum és 146 magángyűjtemény képeiből válogatván Kieselbach Tamás műgyűjtő, művészettörténész, akinek galériájában november 28-ig meg is tekinthető a festmények egy része (képünkön). A Kieselbach aukciósház téli árverését december 12-én rendezik a Vígszínházban.November 27-30.
Külpol
cyber hírek
A kép is adat Az adatvédelmi biztos vizsgálatot indított a kamerás mobiltelefonokkal és webkamerákkal készíthető képekkel kapcsolatban. Péterfalvi Attila szerint világszerte egyre több országban próbálják megakadályozni a kamerás kukkolást, a fénykép ugyanis személyes adat, melynek tárolásához, kezeléséhez és továbbadásához az érintett hozzájárulása szükséges.n Jönnek a műénekesek Jó hír a kispénzű slágergyárosoknak: már megvásárolhatók a világ első virtuális énekesei.
Külpol
Törökországi merényletek: Sztambul lázrózsája
Két hete szombaton huszonöten, a múlt csütörtökön huszonheten haltak meg négy robbantásos merénylet során Isztambulban. Két zsinagóga és két brit érdekeltség, a főkonzulátus és egy bank épülete vált öngyilkos merénylők célpontjává.
Külpol
Grúzia: A kaukázusi bársony
A grúz ellenzék Mihail Szaakasvili és Nino Burdzsanadze vezetésével november 22-én betört a parlament épületébe, ahonnan az éppen beszédét tartó Sevardnadze elnököt testőrei menekítették ki. Másnap Sevardnadze lemondott, az ellenzék átvette a hatalmat.
Könyv
Lába között fütyül a szél (Berda József összegyűjtött versei)
1980 óta nem jelent meg kötete a Babits, Kosztolányi, Szabó Lőrinc és később Kormos István által is nagyra becsült költőnek. A dr. Urbán László bámulatos válogatásában és szöveggondozásában kiadott, minden eddiginél teljesebb gyűjtemény most talán ismét megszeretteti a közönséggel üvöltve életigenlő líráját.
Zene
Színház: Feketén-fehéren (Pintér Béla és Társulata a Nemzeti Stúdiójában)
A Nemzeti Stúdiója ezúttal éppen úgy néz ki, mint a Szkéné, a Pintér Béla-féle színház otthona, csak mi, a közönség járunk kicsit jobban, mert nem kell az ajtóban nyomakodni. A Gyévuska, a társulat legújabb produkciója megint opera, de nem paraszt: háborús. És ezen alaposan el kell gondolkodni.
Zene
A nép ópiuma: Autót már mindenki látott (TotalCar)
Általánosan elterjedt előítéletes hiedelmek szerint amennyiben szűkebb-tágabb baráti társaság jön össze, adott időintervallumon belül a hölgyek a szépségápolástól a konyhaművészeten át a gyereknevelésig, az urak a duálprocesszoros számítógépektől a 4 légzsákos, 8 hangszórós gépjárművekig jutnak el. Hiszen mindenki az érdeklődésének leginkább megfelelő témakörben nyilvánít véleményt, illetve kezdeményez szenvedélyes beszélgetést embertársaival. Tehát ha valaki azt hallaná egy szombat esti partin: Képzeljétek, amióta a feleségem a 16 szelepes, 4 literes turbódízel dzsippel jár, többé nem is akar beülni a benzines merdzsómba! Gondoltátok volna? - nos, ebben az esetben 1. uralkodjunk idegeinken, 2. vegyünk mély levegőt, 3. ne öntsünk beszélgetőtársunk világos zakójára negyed liter vörösbort. Tereljük inkább a beszélgetés fonalát népszerű televíziós műsorokra, ezen belül is például az autósmagazinokra. Tehát amennyiben a TotalCar címmel futó, hetente jelentkező televíziós magazint ajánljuk, nem hibázhatunk nagyot, hiszen a műsor egyaránt megcélozza a milliomos újgazdagokat és vérprofikat, valamint az epekedő régszegényeket és a dilettánsokat.
Zene
Kiállítás: Ki a szabadba! (Radák Eszter önkörképe)
Sokan úgy gondolják, nem fog a macska kint is, bent is egeret. Lehet, de Radák Eszter festészete meg éppen olyasmit bizonyít, hogy akár foghatna is. Minden mozdulata, minden gesztusa azt igazolja, hogy a kettősség elkötelezettjeként (és talán áldozataként is olykor) képes arra, hogy önmagát tükrözve kint és bent egyképpen működhessen. Festőként és művészettörténészként, kívülről és belülről figyel önmagára és - mondjuk bombasztikusan - a világra; festményeivel mintha a korai hetvenes évek (Radák születése ideje) és a jelen "vizuáltipológiai" habarcsát képezné meg, sikeresen. Végeredményben konzekvens és konzisztens eklektika nyilatkozik meg munkáin: a szecesszió geometrizáló stilizálása, az azt szeretettel megidéző késői pop-art hedonizmusa és napjaink vizuális reflexivitása keveredik "programjában".
Zene
Könyv és kiállítás: Kerekes uszkár (Mai Manó fotográfiái)
Aképekhez csak ritkásan kapcsolódnak nevek: Kossuth Ferenc, Kemenszky, Vangel, Finaly család, Fuchs Gyurka. Halk mosolyú Jolánok, Berták és Jusztinok, délceg Árminok, Ödönök, tekintetükben enyhe dölyffel. Kisasszonyok, hölgyek, urak. Majd házaspárok sorban, hitvese kezét csak hüvelyk- és mutatóujjal érintő férj: magabiztos mosolyát finomkodóan eltartott, vastag gyűrűs kisujja árnyalja, miközben a lágy tekintetű fiatalasszony készségesen dől kissé előre-oldalt, hogy ne látsszék annyival magasabbnak. Egy-egy hamiskás mosoly, ernyedten pihenő, puha kézfej. Aztán a csecsemők, a cseperedő, főkötős Miklóskák, Manczik, Böskék, Dódi, Kukika lovacskával, műbárány, napernyő, teniszütő. A távolság, az ismeretlenségbe mosódottság miatt csupa rejtély. A műteremfotósnak a megrendelő saját valóságát volt feladata megragadni, a benne rejlő legtöbbet. A műtermi fényképezkedés elhúzódó pillanataiban a kuncsaft átengedhette magát amúgy restellt hiúságának, hogy kitárulkozó magakelletését barnás tónusok jótékonyan poétikus ködébe vonják a vegyszerek.
Zene
Film: Bizonytalan származású (Stephen Frears: Gyönyörű mocsokságok)
"Javaslom, hogy ne beszéljünk az angol filmről. Szerintem sokkal érdekesebb az, amit Amerika nyújt éppen. Nagy lehetőségeket biztosít az amerikai filmgyártás, jóval több irányba lehet dolgozni, mint Angliában. Anglia igencsak szűk. Angliában már attól tartottam, hogy csak ismétlem magam. Ezt senki nem kívánhatja" - mondta a Magyar Naracsnak Frears úgy három évvel ezelőtt. Hittük is, nem is, visszatekintve legalábbis úgy tűnik, felszólamlását akkor egy londoni repülőjeggyel a zsebében eszközölte számunkra, lévén soron következő filmje, a Liam virtigli angol produkció. Szóval obskúrus egy alak, de szeretjük nagyon. Nota bene: nem is csak a szigetországi keltezésű darabjaiért. Ám kétségtelen, Lindsay Anderson 1968-as Ha... című filmjének rendezőasszisztense az elmúlt huszonöt-harminc évet Anglia és Amerika közötti pingpongozással töltötte, úgy is mondhatnánk, váltakozó szerencsével. De nem mondjuk.
Zene
Lemez: Ötös találat
Így szép az ősz - az alábbi öt lemez külön-külön is megnyerő, így együtt pedig végképp gondoskodnak arról, hogy könnyű szívvel gondolhassunk a mai magyar undergroundra.
Zene
Lemez: Szeretni az oroszokat (Leningrad: Dljá millionov; Szergej Snurov: Vtoroj Magadanszkij)
Mindenesetre kár. A nyolcvanas évek derekán, amikor a peresztrojka divatossá tette a bomladozó Szovjetunió kultúráját, az underground rockzenére is vetült valamicske fény. Hozzánk is eljutott Moszkvából a Zvuki Mu, Leningrádból a NOM és Tallinnból a Nye Zsdali, aztán máshova fordultak a trendek, vagyis szépen visszaállt a rend: már megint nem tudhattuk-tudjuk, hogy mi zajlik azon az égtájon. És hát nyilván nem csak a divat "felelős" ezért. Ahol beüt a szabadság, ott érvényüket veszítik azok a produkciók, melyeket inkább a politikai indíttatásuk működtetett, szigorúan zenei alapon pedig egyik társaságnak sem jött össze a nyugati áttörés. Mindenesetre kár - én valahogy hajlamos vagyok azt gondolni, hogy továbbra is igazán izgalmas dolgokat lehetne találni... csak hát hogyan?
Tudomány
Kriminálexpó: Tudja a hóhér
Nem tévedés: immár tizenkettedszer rendezték meg a méltán népszerű Kriminálexpót, mely definíció szerint nemzetközi konferencia és szakkiállítás a biztonság, a bűnmegelőzés, a bűnüldözés, az igazságszolgáltatás, a katasztrófavédelem és az informatika tárgykörében.
Lokál
Reklámzabálók Éjszakája: Síppal, dob nélkül
Idén Budapesten immáron harmadik alkalommal rendezték meg a Reklámzabálók Éjszakáját. A beígért filmösszeállítások hiánytalanul lefutottak ugyan az eseményen,
Lokál
Folyóiratok finanszírozása: Lappangási időszak
A szélesebb közönség szemében a művészeti folyóiratok szerzői csupán állami pénzekre ácsingózó fanyalgók, akik súlyos elméleti tanulmányokban temetik a kultúrát és önmagukat, miközben maguk sem értik, kinek írnak és miért.
Sport
Rögbi-vb: Ákos, test, Ákos, test
Akorai nyolcvanas években iskolánk, a keszthelyi Vajda János Gimnázium időről időre összemérte erejét különböző sportágakban a helyi vendéglátó-ipari szakközépiskola (vszk) csapatával. Rögbimérkőzésre egyetlenegyszer került sor, bíró és szabályok nélkül, a vszk füves focipályáján, amit (elsősorban Sárközi Pisti kivételes futógyorsaságának köszönhetően) végül megnyertünk ugyan, de nem áldozatok nélkül: Barlangász egy tolongásban, amit akkor még nem tudtunk, hogy így hívnak, lábát törte, Misszouri Jenő, dacára a meze alá tömött lengyel törülközőknek, kificamította a vállát, Stefinek pedig, miután egy vehemens cukrásztanuló nekilökte a kapufának, szétnyílt a homloka. Aztán kis anyázás, a végén férfiasan kezet ráztunk, rá két hétre kosárlabdában csúnyán lebuciztunk. Azóta is így képzeljük a rögbimeccseket.
Lélek
"Auschwitz nem puszta másolat" (Ernst Nolte történész)
Magyar Narancs: Tézise szerint a bolsevizmus és a nemzetiszocializmus között - különösen a két rendszer bűntettei tekintetében - létezik egy ok-okozati viszony (kauzális nexus). Másrészt mégis a fasizmust tartja eredendőbb mozgalomnak, hiszen
Lélek
Csillagtérkép (Gergely Ferenc, Tandori Dezső bibliográfusa)
Magyar Narancs: Ha jól tudom, ön nem bibliográfus, nem filológus, nincs ilyen irányú képzettsége.
Lélek
Mutasd meg, kihez hasonlítasz! (Aron Gurevics: Az individuum a középkorban)
Más-e a középkori egyén, mint az ókori vagy a modern kori? Más belső parancsot hall-e Szókratész, amikor elfogadja a bürökpoharat, vagy Jeanne d`Arc, amikor Orléans felmentésére indul, vagy Nagy Imre, amikor 1956-ban elvállalja a miniszterelnökséget? Természetesen könnyű különbséget tenni a "daimón hangja", az "isteni sugalmazás" és a "hazafias lelkiismeret" megszólalása között: könnyű, mert a lélek világának megnevezéseire és szerkezetére minden kultúra rányomja a bélyegét, és ezek a bélyegek - görögös szóval kharakterek - kölcsönzik az emberi történetnek a változékonyság külszínét. Ugyanakkor nehéz is különbséget tenni a befelé fülelés terrénumai között, hiszen ki tudná követni az egyént ezekbe a régiókba? Ki tudja, nem ugyanazon pszichés tartalmakkal van-e dolgunk, s csupán a formák módosulnak időről időre?
Lélek
Szabadesés (Franz Kafka: Az elkallódott fiú)
Kafka élete szorongások, menekülések, féldöntések, visszavonások, önbüntetések, megalázkodások, bűntudathalmozások, alkotói gátlások, sokasodó kudarcok között megsérült "manőver-élet" volt. ` maga nevezi így egyik Milena Jesenskához írott levelében. Ez az élet a tízes évek elején érkezik első, ideiglenes holtpontjára: az ostromló családi gondviselés és az apai elvárásegyüttes fojtogatóvá keményedik, a hivatali robot elviselhetetlen, az írói pálya kilátástalan, a kitörés kockázatos, és az első komoly szerelem (Felice Bauer) sem kecsegtet azzal, hogy akár részleges tehermentesítést hoz majd az író gyötrelmeiben. Az egyik Felice-levélben ezt olvassuk: "Egyedül vagyok itt, alig-alig váltok szót emberrel a szálloda alkalmazottain kívül, szomorkodva fulladozom, s mégis úgy érzem: hozzám illő, valamely földöntúli Igazságosság által rám mért, számomra áthághatatlan és mindhalálig elviselendő állapotban vagyok...
Lélek
Soknyelvű szemtanú (George Bailey: Németek. Egy rögeszme története)
Atörténelem ítészei javarészt osztják azt a nézetet, hogy a német nemzet annak ellenére és azáltal jött létre, hogy az európaiság egészen a kétpólusú világrend kialakulásáig nem élhetett németellenesség nélkül. Európa hagyományosan fél(t) a németektől, a háború után inkább már csak ők saját maguktól. Bailey ezt a félszt tekinti rögeszmének, amibe belevonja a német népek egymás iránti ellenérzéseit. Mert azt már a bevezetőben leszögezi, hogy "a németek" mint olyan nincs is, csak német népcsoportok léteznek. "Lehet-e nagyobb különbséget elképzelni, mint ami egy protestáns hannoveri és egy katolikus bajor között van?" - teszi fel a kérdést. Erről később sem feledkezik meg, amikor kitér a rajnai, a dél- és északnémetekre, a keletporoszokra, illetve az osztrák, a szudéta- vagy a prágai németekre. A politikai és kulturális egység hiánya miatt "belső diaszpórában", "szellemi emigrációban" élő németeket Izrael gyermekeihez hasonlítja. Ezt a párhuzamot visszavetíti a poroszokra is: ők is hasonló földrajzi adottságok és politikai fenyegetettség mellett váltak politikai nemzetté. Amikor az izraeliek, "a világ egyetlen faji alapon szervezett internacionalistái" a hatnapos háborúban elfoglalták Jeruzsálem óvárosát, egy osztag katona a tábori rabbi vezetésével vezényszóra kezdett imádkozni. Bailey visszaemlékszik, amint egy osztrák kolléga felsóhajtott: "Atyaúristen, a porosz imához!"
Lélek
Kései léptek (Háy János: A bogyósgyümölcskertész fia)
"Jó, hát akkor itt fogunk élni" - mondja az anya két gyerekének a Megáll az idő című film elején. Ezzel a mondattal kezdődhetne minden prózai munka: itt, bárhol, elkezdjük az életet, ebben a térben és időben fogunk élni, vagy nem fogunk, vagy csak túlélni fogunk, vagy éppen meghalunk, de mindez élet lesz: nyelv, szereplők és történetek. Háy novellafüzérének "itt"-je a gyerek-, illetve kamaszkor: apák, anyák, nagyanyák, pereputty, kertek, csatornák, biciklik, veteményesek, kollégiumok, haverok, csajok, Buda és Pest, 60-as évek, 70-es évek, és a rockzene. A túlnyomórészt az ÉS-ben, a "vonal alatt" megjelent elbeszélések feszes könyvet adnak ki, takarékosan szűkre szabott világot.
Lélek
Tarantino a Néva mellett (Szergej Bolmat: Klikk)
"Egy terhes lány, plusz egy pisztoly, plusz egy gazdag vőlegény, plusz egy boldogtalan szerelem, plusz egy kis szobafilozófia, plusz stressz, plusz idegbaj, plusz kábítószerek, plusz technozene, az mennyi?" - ezt a kérdést teszi fel magának Tyoma a regény közepén, ironikusan összefoglalva Bolmat könyvének lényegét, melynek történetesen saját maga a "főhőse". Ez a főhősség éppen olyan véletlenszerű, mint minden más ebben a történetben, leginkább Tyoma számára. Miért lett regényhős egy átlagos, morcos szentpétervári fiatalember kókadt pöccsel - hogy Bolmat stílusában jellemezzük - és zombiszerűen szedált barátnője, Marina?