Legendák Afrikáról: A múzsa négercsókja

  • T. Horváth Attila
  • 2007. július 19.

Belpol

A svájci Africa Research Institute egy munkatársa pár száz fős magyar eredetű közösséget fedezett fel Kongóban. E hírből, melyet felkapott a magyar sajtó, egy szó sem volt igaz: a médiahacket az urbanlegends.hu oldal egyik munkatársa, Dezső András eszelte ki. Ám Afrika nem csak a modern médiában a "csodák földje". Évszázadok óta termeli a legvadabb legendákat, mendemondákat, furcsa teremtményeket.
A svájci Africa Research Institute egy munkatársa pár száz fős magyar eredetű közösséget fedezett fel Kongóban. E hírből, melyet felkapott a magyar sajtó, egy szó sem volt igaz: a médiahacket az urbanlegends.hu oldal egyik munkatársa, Dezső András eszelte ki. Ám Afrika nem csak a modern médiában a "csodák földje". Évszázadok óta termeli a legvadabb legendákat, mendemondákat, furcsa teremtményeket.

Ex Africa semper aliquid novi, azaz "Afrikából mindig jön valami új" - a mondás az idősb Pliniustól származik. Az ókori szerzők a mediterráneumtól délre eső területeket egyfajta mirabiliaként, csodák gyűjteményeként kezelték, kevés volt a tényleges tapasztalatokra, utazásokra épülő ismeretanyag. Ezért írhattak például az Afrikában élő, Gorgókhoz hasonlatos szőrös asszonyokról, a halált hozó tekintetű bikaszerű állatról, a Catoplebasról (talán a gnú ihlette), a lovaknál gyorsabban futó barlanglakó trogloditákról, vagy a Theon Ochemáról, azaz "istenek szekeréről", az örök tüzet égető hegyről, ahol a lángok az égig törnek és a világ határát jelölik ki. S bár a földrész maga (szemben Amerikával vagy Ausztráliával) az ókortól fogva "fel volt fedezve", a későbbi európaiak is nagy élvezettel csodálkoztak rá a kontinens titkaira. Olyannyira, hogy sokszor ők maguk találták ki ezeket.

Ókori kamuk

Az egyik első "történelmi városi legenda" egy utazásról szól. A karthágói Hannó - a források szerint - közel harmincezer emberrel kelt útra, hogy új kolóniát alapítson Héraklész oszlopain, azaz Gibraltáron túl. A történet szerint a hajósok egészen a Guineai-öbölig, talán a mai Kamerunig is eljutottak. A i. e. IV. és II. század közötti utazásról manapság a kutatók nagy része úgy tartja, hogy bármennyire is jó hajósok voltak a föníciaiak, az akkori hajózási technikák ismeretében igen kétséges lehetett a véghezvitele. Az afrikanista Raymond Mauny egyenesen "az antik hajózás történetének legnagyobb blöffjéről" beszél. Az állatoknak és a növényzetnek a szövegben található plasztikus leírása vagy későbbi betoldás, vagy más utazások adatainak "bedolgozásából" származhat.

Voltak persze olyan esetek, amikor a legendásnak tűnő történeteket igazolta az utókor. Arisztotelész írta, hogy görög utazók egészen nagy tavakat találtak délen, Egyiptomon túl, ahol a Nílus forrásai vannak. Később Claudius Ptolemaios írt az itt található "Hold hegyeiről", amelyek hava táplálja a folyót. Az afrikai Nagy-tavaknak és a környező hegyeknek a feltérképezése csak a XIX. század közepétől kezdődött meg, viszont igazolta e források igazságtartalmát.

A középkori Európa egyik legismertebb, Afrikával kapcsolatos legendája "János pap" országáról szólt. A krónikák a XII. sz. közepétől említik e mesés birodalmat, melynek papkirálya nemcsak keresztény, de igen gazdag is. Országában - melyet a "híradások" eredetileg "Ázsia legkeletibb részére" helyeztek - található például az "örök ifjúság forrása", de egyes folyók medrét víz helyett drágakövek töltik meg. A legenda alapja valószínűleg egyes belső-ázsiai keresztény (nesztoriánus) államok híre lehetett. 1165 táján maga János pap "írt" több európai uralkodónak, a bizánci császárnak, sőt a pápának is. Ezt a több változatban ismert levelet vélhetően a Közel-Keleten hamisították. A keresztes háborúk miatt támogatókat kereső európai uralkodók fellelkesültek a potenciális szövetséges hallatán, III. Sándor pápa még követet is indított János paphoz, de a küldött soha nem tért vissza. Az ország elhelyezkedése aztán többször megváltozott: Marco Polo volt az utolsó, aki Belső-Ázsiában vélte megtalálni János papot és utódait. Tengerész Henrik (1394-1460) portugál infáns már az Indiába vezető tengeri utat és az Abesszíniában lévő János pap országát kerestette hajósaival. 1486-ban a nyugat-afrikai Benin királyságba jutó portugál követ jelentette, hogy a kontinens belsejében hatalmas birodalom helyezkedik el, és a benini uralkodók kötelesek elismertetni hatalmukat ezen ország - a követ szerint - keresztény uralkodójával. Egyesek e szuverént azonosították János pappal. Pár évvel később egy másik portugál eljutott az etióp császári udvarba, ahol huszonhét évet töltött, és tudósított a keresztény királyságról. A portugálok ekkortól építik ki diplomáciai kapcsolataikat a térségben, Abesszínia keresztény uralkodóiban az iszlám elleni potenciális szövetségeseket látva. Az ezután készülő térképek többségén egészen a XVIII. századi földrajzi felfedezésekig Etiópia "János pap országa"-ként szerepel.

Kalóz, de rendes

Ami a középkori Európának János pap országa volt, az lett a későbbi korok fantáziája számára a "Monomotapa királyság". A kelet-afrikai partokon a XVI. században kereskedő portugálok hírét vették, hogy a kontinens belsejében, ahonnan a helyiek az aranyat hozzák, hatalmas épületek állnak. A mára rommá vált épületek legnagyobbikát Nagy Zimbabwének hívják. A portugálok saját szemükkel nem látták az építményeket, építőinek kiléte ezért is adott módot a találgatásra. Sokan Sába királynőjének telepeit, mások a legendás Ophirt, Salamon király bányáit "találták meg". (E krónikák késztették Rider Haggardot 1885-ben a Salamon király bányái című kalandregénye megírására.) A romokat csak a XIX. század közepén látják saját szemükkel az első európai utazók. A helyi fehér telepesekből verbuválódott kincskereső csapat sok romot az arany reményében szabályosan kifosztott, felmérhetetlen károkat okozva a későbbi kutatóknak. 'k szinte minden létező magaskultúra képviselőjét "felismerték" az egykori építőkben: az egyiptomiakat, a görögöket, az arabokat, a föníciaiakat, a zsidókat. Ráadásul a vélt egykori építők civilizációs missziója rímelt a telepesek törekvéseivel. Arra, amit a profi régészek kutatásai igazoltak, hogy ti. a romok egy helyi, afrikai népcsoport, a sonák elődeinek alkotó erejét példázzák, még véletlenül sem gondoltak.

Ami talán nem is csoda: nem csak a laikusok, hanem a tudósok értékítéletét is nagyban befolyásolta a hegeli és gobineau-i hagyomány. Előbbi Afrikáról írott gondolatai jó száz évig hatottak mindenfajta kutatásra: "Afrika nem történelmi földrész; nem mutat sem változást, sem fejlődést, és bármi is történt ott, az mind Ázsia és Európa világának tartozéka... semmi megközelítőleg emberi sem található a (néger) jellemben... Állapotuk sem a fejlődést, sem a tanulást nem segíti elő. Mindig is olyanok voltak, ahogyan ma látjuk őket." Gobineau pedig nem egyszerűen a fajok egyenlőtlenségének gondolatát népszerűsítette, hanem az általa "hamitá"-nak nevezett - és a "négerek"-hez képest felértékelt - csoportnak tulajdonított mindent, ami a fejlettség legcsekélyebb jelét is mutatta. Ezek a hamiták "fehérek" voltak, északról, vagyis a Közel-Keletről és a mediterráneumból érkeztek Afrikába először az ókorban, beolvadtak és civilizálták a helyieket. E fantáziák szerint a lándzsával felszerelt és tógaszerű öltözéket viselő maszai pásztorok egy elveszett római légió leszármazottai; a galla nevű etiópiai népcsoport a galloktól, a gaboni fangok pedig egy germán törzstől származnak.

A nagy távolságból fakadó ismerethiány és a pikareszk romantika alapozta meg egy bizonyos Misson kapitány történetét is, melyet számos, a hajózás és kalózkodás történetével foglalkozó könyv mesél el. (Így tesz a Móra kiadó kiadványa, az egyébként kiváló ismeretterjesztő mű, a Nagy hajóskönyv is.) Eszerint Misson, a Victoire fregatt tisztje kapitánya halála után kalózkodásba fogott, majd Madagaszkár északi részén - egy dominikánus szerzetes szellemi vezérlete alatt - megalakította Libertaliát, a kalózköztársaságot. Ez az állam maga volt a felvilágosult utópia: lakói nem ismerték sem a magántulajdont, sem a rabszolgaságot, és a sokféle náció bábeli nyelvzavarát mesterséges nyelvvel próbálták áthidalni. A közösség életének az őslakók rajtaütése vetett véget 1710-ben. Mai tudásunk szerint semmiféle ilyen állam nem létezett, bár tény, hogy Madagaszkár északkeleti részén él egy zana-malata nevű népcsoport, amelynek az ősei között kalózok is voltak; emellett tudjuk azt is, hogy az idegeneknek, köztük az európaiaknak is komoly szerepük volt a partvidéki népek történetében.

Libertalia történetének forrása mindazonáltal az 1728-ban megjelent A kalózok egyetemes története. E mű szerzője egy bizonyos Johnson kapitány - aki nem volt más, mint Daniel Defoe. Ez a könyv szólt - sok más história mellett - Missonról is. Az angol közvélemény már a maga korában kétkedéssel fogadta Libertalia hírét, ismerve a valódi szerző kilétét, de a franciák közül sokan - talán a felvilágosult állam csábító víziója miatt - hittek a kalózköztársaságban. A XX. század tízes éveiben megjelenő, Madagaszkár történeti forrásait közlő francia könyvsorozat tényként tálalta a köztársaság létét. A szerzők nagy tekintélyének hála a sztorit sok más kézikönyv is átvette, így ma sem sokan tudják, hogy a kommunisztikus állam csak Defoe képzeletében létezett. A Madagaszkárra vonatkozó információkat valószínűleg egy Robert Drury nevű kalóz és rabszolga-kereskedő ismerősétől szerezhette, aki hosszú évekig élt fogolyként a szigeten. Drury egyébként megjelentette emlékiratait, s a több kiadást megélt könyv stílusából sokan arra következtetnek, hogy Defoe tolla ebben sem volt ártatlan.

Az Etiópiában élő zsidókról, a falasákról (az eredetileg gúnynévként használt szó jelentése kb. száműzött, hontalan) az első modern híradásokat egy utazó, James Bruce hozta az 1790-es években. A falasák egyes hagyományaik szerint Meneliknek és Sába királynőjének a leszármazottai (akárcsak a keresztény császári dinasztia), más hagyományok szerint Dán törzséből származnak.

Hát ezek meg hogy kerültek oda?

A tudományos magyarázatok két fő irányt jelölnek ki: az egyik szerint egy egyiptomi zsidó diaszpóra leszármazottai, a másik szerint egy fundamentalista keresztény szektáé, amely csak Mózes öt könyvét fogadta el a Bibliából. A genetikai vizsgálatok ez utóbbit valószínűsítik: a kutatók nem találtak lényeges különbségeket a falasák és a helyi lakosság között. Mindenesetre Izrael állam 1975-ben - a szefárd és az askenázi főrabbik után - elismerte a zsidóságukat, majd 1984-85-ben, a Mózes-hadművelet keretében szudáni menekülttáborokból közel nyolcezer falasát menekített Izraelbe. 1991-ben újabb tizenötezer falasát Mengisztu elnök Etiópiájából mentettek ki, így csak nagyon kevesen maradtak közülük Afrikában.

A hazai közvélemény az elmúlt években a magyarábokról hallhatott több híradást (a "kongói magyarok" története is több ponton hasonlít az övékhez). A "magyaráb" elnevezés "magyar törzset" jelent: az Egyiptomban és Szudánban évszázadok óta élő, többezres lélekszámú magyar eredetű csoportot jelöli. A szudáni Vádi Halfa településen élt csoportjukat I. Szelim szultán katonáinak leszármazottai alkotják, akik - hagyományaik szerint - 1517-ben érkeztek Egyiptomba. Egy zendülés eredményeként menekültek a Nílus partjára, Vádi Halfába és környékére, ahol egészen a terület víz alá kerüléséig éltek. (Az asszuáni gát építése miatt árasztották el a területet.) A magyarábok egy másik csoportjának hagyománya szerint ők Mária Terézia idején kerültek Asszuánba, és muzulmán hitük miatt kényszerültek elhagyni hazájukat.

E példákból jól látható: az, aki Afrikával kapcsolatos hoaxot indít az útjára, nem légüres térben dolgozik. Elvégre Afrikától ma is gyakran csak az izgalmakat, a különöset várjuk. A kalandos sorsú diaszpórák története pedig - főként ha magyarokról van szó - lelkesedéssel tölt el minden érdeklődőt. Ki ne találná izgalmasnak, ha bebizonyosodna, hogy hun harcosok leszármazottai élnek egy nehezen megközelíthető svájci völgyben? (A Svájc déli részén lévő Anniviers-völgy lakói Attila katonáinak leszármazottai, legalábbis saját hagyományaik szerint.) Mindezek hihetővé tesznek olyan történeteket is, mint amilyen a "kongói magyarok"-é. Bárhogyan legyen is, ha valaki ezek után mégiscsak találna magyarokat Kongóban, már senki sem hinne neki.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.