Lesújtó véleményt mondott az ENSZ megbízott a magyar oktatásról

  • narancs.hu
  • 2025. március 21.

Belpol

Szegregáció, kreativitás hiánya, stressz és eszköztelenség - néhány probléma, amivel a magyar diákoknak meg kell küzdeniük.

Lesújtó megállapításokat tett a magyarországi oktatási rendszerről Farída Sahíd, az ENSZ oktatási jogokkal foglalkozó különmegbízottja tíznapos magyarországi látogatása végeztével. A beszámolót várhatóan jövő nyáron mutatja be az ENSZ, Sahíd azonban egy-két tapasztalatról beszámolt.

  • A magyar oktatási rendszer gazdag hagyományai ellenére az iskolákban nem fektetnek kellő hangsúlyt a kreatív gondolkodásra, problémamegoldásra, inkább a memorizálást részesítik előnyben.
  • A felvételi vizsgákon többnyire a matematika, illetve a magyar irodalom- és nyelv-jegyek határozzák meg a sikerességet, „néhány óra dönt a diákok jövőjéről.” A diákok és a szülők nagyfokú stresszről és szorongásról számoltak be a vizsgarendszer miatt.
  • Nem elég hatékony a kapcsolat a szülők, a tanári kar, illetve az illetékes kormányzati szervek között, a közös munkába nincsenek bevonva a nem kormányzati szervezetek és a szociális munkások. 
  • A speciális nevelési igényű diákoknak gyakran nem áll rendelkezésükre megfelelő segítség, jeltolmács, megfelelő szállítóeszközök. Nagyon kevés iskolapszichológus van, miközben a mentális problémákkal küzdő diákok száma egyre nő.
  • A tantervek merevek, az intézmények nem elég rugalmasak, bár nem is tudnak azok lenni.

A jelentés szerint a tankötelezettség korhatárának leszállítása 18-ról 16 évre azt eredményezte, hogy főként a szegény családok inkább dolgozni küldik a gyerekeiket, s nem iskolába. A be nem fejezett tanulmányok vagy csak a szakmunkásképző elvégzése miatt azonban csak rosszul fizetett munkát fognak találni, ami bebetonozza a státuszukat és növeli a szegregációt. A roma fiatalok nagyon nagy arányban járnak szegregált iskolába, egyetemet pedig csak egy százalékuk végez. Ez rendkívül rossz arány. 

A felsőoktatásban engedni kell, hogy minden egyetem maga döntse el, akar-e csatlakozni a modellváltó intézményekhez retorziók nélkül, Sahíd emellett kiemelte az akadémiai szabadság és a finanszírozás átláthatóságának fontosságát.

 

Az ENSZ különmegbízott beszámolt tapasztalatairól Hankó Balázs kulturális és innovációs miniszternek, aki szerint a jelentésből egyetlen mondat sem igaz, olyan, mintha Brüsszel Péter és Manfred Weber írta volna, írja a Telex.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk