Low budget

  • Sz. Z.
  • 1996. november 14.

Belpol

Mit jelent a low budget kifejezés? Csupán szó szerinti értelemben nincs gondunk, alacsony költségvetés, vagyis a szokásosnál lényegesen kisebb összeg(ből készülő filmek).
Mit jelent a low budget kifejezés? Csupán szó szerinti értelemben nincs gondunk, alacsony költségvetés, vagyis a szokásosnál lényegesen kisebb összeg(ből készülő filmek).

A Közgáz Vizuális Brigád tervezete az alacsony költségvetésű filmek támogatási rendszeréről

Csakhogy a kifejezés a tengerentúlról származik, ahol az alacsony költségvetés nagyjából megfelel a mi átlagos nagyjátékfilmjeinkre fordított pénzösszegnek. Ráadásul ott a film ipar - ennek minden velejárójával. Vagyis kis pénzből az forgat, aki ennek sikerével kívánja bebizonyítani, hogy nagyobb összegeket is rá lehet bízni, mert azt haszonnal forgatja.

Magyarországon

sem ismeretlen a kis költségvetésű film, elég, ha Szőke András, Grunwalsky Ferenc, a Balázs Béla Stúdió, Ács Miklós munkáira gondolunk. Most mégis ismét előtérbe került ez a kérdés. A KVB nevében Czabán György és Pálos György készített el egy olyan szakmai anyagot, amellyel a frissiben újjáalakuló játékfilmes kuratóriumot akarják meggyőzni. Azaz szeretnék elérni, hogy az új kuratórium bizonyos összeget - egy átlagos játékfilm költségét, azaz mondjuk ötvenmillió forintot - különítsen el, és ebből öt alacsony költségvetésű filmet támogasson.

Érveik

meggyőzők, hiszen kétségtelen tény, hogy ma akkor kezdenek hozzá a forgatáshoz a stúdiók, ha - döntően állami forrásból - rendelkezésre áll a szükséges pénz. A kész mű utóélete viszonylag ritkán foglalkoztatja az alkotókat, producereket. Bukás esetén nincs etikai, esztétikai felelősség. Különösen ritka az anyagi következmény, a stúdiók jelentős része a következő terveihez is megkapja a lehetőségekhez mért támogatást.

Az alacsony költségvetés másfajta szemléletet hozna, hiszen sok fiatal vagy kevésbé ismert színész, rendező - akár a kiugrás reményében, akár azért, mert mondanivalója van - minimális összegért, netán ingyen dolgozna. Ilyen csökkentett keretből nem lehetne történelmi, kosztümös játékfilmeket forgatni, nem lenne lehetőség jelentős díszletekre. Czabán György szerint nem is ártana, ha a most dolgozó alkotók jobban figyelnének a jelen pillanatra. Érzése szerint sok rendező már a kérdésfeltevésnél hibázik, a magyar film ezért is vesztette el az utóbbi időben a közönségét.

A másik terület, ahol spórolni lehet, a nyersanyag.

Ha a film videóra készül,

vitathatatlanul olcsóbb. A célzott közönséget viszont így is eléri, hiszen az artmozik általában rendelkeznek jó minőségű videókivetítőkkel, egyébként a közönséghez pedig elsősorban a televízión keresztül lehet eljutni. Az alacsony költségvetésű film arra is reményt ad, hogy visszahozza a befektetést, akár nyereséges is lehet. Természetesen fennáll annak a veszélye, hogy "gettósítják a rendezőket", és lesz, aki mindig csak kis pénzt kap, elvégre abból is tud produkálni. Jelen pillanatban is van olyan rendező, aki többször bizonyította, hogy ért a szakmájához, még sincs reménye jóformán még a kis költségvetésre sem. (Ács Miklósnak a filmszemlén bemutatott munkái - V.onderfull H.ome S.ystem, Handmovie - a csupaszítás végleteit mutatják be. Író, szereplő, operatőr egy kézikamerával a rendező.)

Az is problémát okozhat, hogy az átlagos tízmilliós támogatással nem a produceri munka színvonala emelkedik, hanem relatíve a kis költségvetéssel dolgozók kerülnek jobb helyzetbe, hiszen így államilag nagyobb hányadát fedezik munkájuknak, mint az egyéb játékfilmeknek. Ennek ellenére első olvasatban mindenki támogatója az elképzelésnek. Csakhogy, amint azt a röpirat szerzői is megfogalmazták, az egyetértés mértéke a döntési pillanatokban mérhető csupán.

Sz. Z.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.