Low budget

  • Sz. Z.
  • 1996. november 14.

Belpol

Mit jelent a low budget kifejezés? Csupán szó szerinti értelemben nincs gondunk, alacsony költségvetés, vagyis a szokásosnál lényegesen kisebb összeg(ből készülő filmek).
Mit jelent a low budget kifejezés? Csupán szó szerinti értelemben nincs gondunk, alacsony költségvetés, vagyis a szokásosnál lényegesen kisebb összeg(ből készülő filmek).

A Közgáz Vizuális Brigád tervezete az alacsony költségvetésű filmek támogatási rendszeréről

Csakhogy a kifejezés a tengerentúlról származik, ahol az alacsony költségvetés nagyjából megfelel a mi átlagos nagyjátékfilmjeinkre fordított pénzösszegnek. Ráadásul ott a film ipar - ennek minden velejárójával. Vagyis kis pénzből az forgat, aki ennek sikerével kívánja bebizonyítani, hogy nagyobb összegeket is rá lehet bízni, mert azt haszonnal forgatja.

Magyarországon

sem ismeretlen a kis költségvetésű film, elég, ha Szőke András, Grunwalsky Ferenc, a Balázs Béla Stúdió, Ács Miklós munkáira gondolunk. Most mégis ismét előtérbe került ez a kérdés. A KVB nevében Czabán György és Pálos György készített el egy olyan szakmai anyagot, amellyel a frissiben újjáalakuló játékfilmes kuratóriumot akarják meggyőzni. Azaz szeretnék elérni, hogy az új kuratórium bizonyos összeget - egy átlagos játékfilm költségét, azaz mondjuk ötvenmillió forintot - különítsen el, és ebből öt alacsony költségvetésű filmet támogasson.

Érveik

meggyőzők, hiszen kétségtelen tény, hogy ma akkor kezdenek hozzá a forgatáshoz a stúdiók, ha - döntően állami forrásból - rendelkezésre áll a szükséges pénz. A kész mű utóélete viszonylag ritkán foglalkoztatja az alkotókat, producereket. Bukás esetén nincs etikai, esztétikai felelősség. Különösen ritka az anyagi következmény, a stúdiók jelentős része a következő terveihez is megkapja a lehetőségekhez mért támogatást.

Az alacsony költségvetés másfajta szemléletet hozna, hiszen sok fiatal vagy kevésbé ismert színész, rendező - akár a kiugrás reményében, akár azért, mert mondanivalója van - minimális összegért, netán ingyen dolgozna. Ilyen csökkentett keretből nem lehetne történelmi, kosztümös játékfilmeket forgatni, nem lenne lehetőség jelentős díszletekre. Czabán György szerint nem is ártana, ha a most dolgozó alkotók jobban figyelnének a jelen pillanatra. Érzése szerint sok rendező már a kérdésfeltevésnél hibázik, a magyar film ezért is vesztette el az utóbbi időben a közönségét.

A másik terület, ahol spórolni lehet, a nyersanyag.

Ha a film videóra készül,

vitathatatlanul olcsóbb. A célzott közönséget viszont így is eléri, hiszen az artmozik általában rendelkeznek jó minőségű videókivetítőkkel, egyébként a közönséghez pedig elsősorban a televízión keresztül lehet eljutni. Az alacsony költségvetésű film arra is reményt ad, hogy visszahozza a befektetést, akár nyereséges is lehet. Természetesen fennáll annak a veszélye, hogy "gettósítják a rendezőket", és lesz, aki mindig csak kis pénzt kap, elvégre abból is tud produkálni. Jelen pillanatban is van olyan rendező, aki többször bizonyította, hogy ért a szakmájához, még sincs reménye jóformán még a kis költségvetésre sem. (Ács Miklósnak a filmszemlén bemutatott munkái - V.onderfull H.ome S.ystem, Handmovie - a csupaszítás végleteit mutatják be. Író, szereplő, operatőr egy kézikamerával a rendező.)

Az is problémát okozhat, hogy az átlagos tízmilliós támogatással nem a produceri munka színvonala emelkedik, hanem relatíve a kis költségvetéssel dolgozók kerülnek jobb helyzetbe, hiszen így államilag nagyobb hányadát fedezik munkájuknak, mint az egyéb játékfilmeknek. Ennek ellenére első olvasatban mindenki támogatója az elképzelésnek. Csakhogy, amint azt a röpirat szerzői is megfogalmazták, az egyetértés mértéke a döntési pillanatokban mérhető csupán.

Sz. Z.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.