Low budget

  • Sz. Z.
  • 1996. november 14.

Belpol

Mit jelent a low budget kifejezés? Csupán szó szerinti értelemben nincs gondunk, alacsony költségvetés, vagyis a szokásosnál lényegesen kisebb összeg(ből készülő filmek).
Mit jelent a low budget kifejezés? Csupán szó szerinti értelemben nincs gondunk, alacsony költségvetés, vagyis a szokásosnál lényegesen kisebb összeg(ből készülő filmek).

A Közgáz Vizuális Brigád tervezete az alacsony költségvetésű filmek támogatási rendszeréről

Csakhogy a kifejezés a tengerentúlról származik, ahol az alacsony költségvetés nagyjából megfelel a mi átlagos nagyjátékfilmjeinkre fordított pénzösszegnek. Ráadásul ott a film ipar - ennek minden velejárójával. Vagyis kis pénzből az forgat, aki ennek sikerével kívánja bebizonyítani, hogy nagyobb összegeket is rá lehet bízni, mert azt haszonnal forgatja.

Magyarországon

sem ismeretlen a kis költségvetésű film, elég, ha Szőke András, Grunwalsky Ferenc, a Balázs Béla Stúdió, Ács Miklós munkáira gondolunk. Most mégis ismét előtérbe került ez a kérdés. A KVB nevében Czabán György és Pálos György készített el egy olyan szakmai anyagot, amellyel a frissiben újjáalakuló játékfilmes kuratóriumot akarják meggyőzni. Azaz szeretnék elérni, hogy az új kuratórium bizonyos összeget - egy átlagos játékfilm költségét, azaz mondjuk ötvenmillió forintot - különítsen el, és ebből öt alacsony költségvetésű filmet támogasson.

Érveik

meggyőzők, hiszen kétségtelen tény, hogy ma akkor kezdenek hozzá a forgatáshoz a stúdiók, ha - döntően állami forrásból - rendelkezésre áll a szükséges pénz. A kész mű utóélete viszonylag ritkán foglalkoztatja az alkotókat, producereket. Bukás esetén nincs etikai, esztétikai felelősség. Különösen ritka az anyagi következmény, a stúdiók jelentős része a következő terveihez is megkapja a lehetőségekhez mért támogatást.

Az alacsony költségvetés másfajta szemléletet hozna, hiszen sok fiatal vagy kevésbé ismert színész, rendező - akár a kiugrás reményében, akár azért, mert mondanivalója van - minimális összegért, netán ingyen dolgozna. Ilyen csökkentett keretből nem lehetne történelmi, kosztümös játékfilmeket forgatni, nem lenne lehetőség jelentős díszletekre. Czabán György szerint nem is ártana, ha a most dolgozó alkotók jobban figyelnének a jelen pillanatra. Érzése szerint sok rendező már a kérdésfeltevésnél hibázik, a magyar film ezért is vesztette el az utóbbi időben a közönségét.

A másik terület, ahol spórolni lehet, a nyersanyag.

Ha a film videóra készül,

vitathatatlanul olcsóbb. A célzott közönséget viszont így is eléri, hiszen az artmozik általában rendelkeznek jó minőségű videókivetítőkkel, egyébként a közönséghez pedig elsősorban a televízión keresztül lehet eljutni. Az alacsony költségvetésű film arra is reményt ad, hogy visszahozza a befektetést, akár nyereséges is lehet. Természetesen fennáll annak a veszélye, hogy "gettósítják a rendezőket", és lesz, aki mindig csak kis pénzt kap, elvégre abból is tud produkálni. Jelen pillanatban is van olyan rendező, aki többször bizonyította, hogy ért a szakmájához, még sincs reménye jóformán még a kis költségvetésre sem. (Ács Miklósnak a filmszemlén bemutatott munkái - V.onderfull H.ome S.ystem, Handmovie - a csupaszítás végleteit mutatják be. Író, szereplő, operatőr egy kézikamerával a rendező.)

Az is problémát okozhat, hogy az átlagos tízmilliós támogatással nem a produceri munka színvonala emelkedik, hanem relatíve a kis költségvetéssel dolgozók kerülnek jobb helyzetbe, hiszen így államilag nagyobb hányadát fedezik munkájuknak, mint az egyéb játékfilmeknek. Ennek ellenére első olvasatban mindenki támogatója az elképzelésnek. Csakhogy, amint azt a röpirat szerzői is megfogalmazták, az egyetértés mértéke a döntési pillanatokban mérhető csupán.

Sz. Z.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.