M. Tóth Géza, az SZFE korábbi rektora is távozik az egyetemtől

  • narancs.hu
  • 2020. szeptember 8.

Belpol

„A jelenlegi helyzetben az egyetemi oktatói hivatásomat nem tudom folytatni a Színház- és Filmművészeti Egyetemen.”

M. Tóth Géza 2014 és 2019 között volt a Színház- és Filmművészeti Egyetem rektora, emellett több osztály, szakirány, szak, tanszék létrehozásában és vezetésében is részt vett, látványtervezést és látványelemzést oktatott.

„Az utóbbi hetekben sokan, sokféle módon nyilvánosan megkérdőjelezték az egyetemünk önrendelkezéshez való jogát, a hallgatóink, kollégáim és a saját magam szakmai és emberi tisztességét, az egyetemi munkánk eredményességét. (…) Nem fogok érveket, szakmai sikereket sorolni munkám, munkánk eredményességének igazolására. Feleslegesnek és méltatlannak tartanám. A jelenlegi helyzetben az egyetemi oktatói hivatásomat nem tudom folytatni a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. Az átalakított működési rend szerint előkészített munkaszerződésemet ezért nem írtam alá. Félreálltam.” – olvasható M. Tóth Géza írása az egyetem Facebook-oldalán.

Nyitókép: SZFE

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.