Ma már a Parlamentben vitáznak a Heinekenről
DKRCS20150623011.jpg

Ma már a Parlamentben vitáznak a Heinekenről

  • 2017. március 20.

Belpol

Elvileg az önkényuralmi jelképek kereskedelmi célú használatáról szól a vita, a gyakorlatban tolvajok mellé állnak Lázárék.

Ma délután lesz szó az Országgyűlésben arról a törvényjavaslatról, amely ha nem is a Heinekent, de a Heineken logóját betiltaná. Az indítványt Lázár János és a „kereszténydemokrata” Semjén Zsolt jegyzi. A törvény célja papíron, hogy kereskedelmi termékeken se lehessen önkényuralmi jelképeket felhasználni. Semjén szerint Európának ezen részén a magyarság megszenvedte mind a náci, mind a bolsevik rémuralmat, ezért jogos a tilalom.

 

Érdemes röviden felidézni, mi is vezetett idáig, hiszen a történet már eddig is igen abszurd volt. Romániában régóta forgalmazzák a Ciuc Premium névre hallgató sört, amely márka idővel a holland Heinekenhez került. A Ciuc (Csíki) sikerét egy élelmes vállalkozó megirigyelte, és saját sört kezdett forgalmazni az Igazi Csíki Sör néven. A Heineken Romania erre beperelte az Igazi Csíki Sör gyártóját a név használata miatt. A ciuc románul csíkit jelent, és Erdélyben mindenki Csíkinek hívta a Ciuc Premiumot. A román bíróság a Heinekennek adott igazat, mire az Igazi Csíki Sör gyártója kampányba kezdett, mondván, a gonosz román hatóságok a gaz holland multival karöltve akar tönkretenni egy igaz székely-magyar vállalkozást. A valóságban azonban az Igazi Csíki Sör gyártója felerészben egy holland cég, és csak a fele Lénárd András székelyföldi vállalkozóé. Ellehetetlenítésről, magyarellenességről tehát szó sincs, ha csak nem tekintjük a védjegybitorlást magyaros leleményességnek és virtusnak. Miután Romániában elbukott, Lénárd nem adta fel. Sörét ugyan kénytelen volt átcímkézni – Tiltott Sör néven fut mostanában –, de átjött Magyarországra, ahol valamiért egészen Lázár Jánosig jutott. Lázár először a Heineken bojkottálására szólított fel, most pedig már ott tart, hogy törvényt alkot a sörgyár ellen. Hogy a magyar kormány az etnikai feszültségek szítása, vagy valamilyen jóval kézzelfoghatóbb érdek miatt állt a védjegybitorló oldalára, nem tudni. Az érvek mindenesetre erősek, hiszen Szijjártó Péter 2014-ben még stratégiai megállapodást kötött a Heinekennel. Arról viszont még nem foglalt állást a kormány, hogy akkor igaz magyar ember ihat-e Sopronit, mivel hogy azt is a Heineken gyártja.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.