Mennyit ér a magyar föld? - Zavaros viszonyok

  • Tamás Gábor
  • 2009. november 26.

Belpol

A termőföldpiac a magyar üzleti élet nehezen megközelíthető és megbízható adatokkal le nem írható szelete. A forgalom pangásáról és a mesés meggazdagodás lehetőségeiről egyaránt érkeznek hírek, de akár csak egyetlen falu környékén sem lehet egyértelmű átlagárat számolni.
A termőföldpiac a magyar üzleti élet nehezen megközelíthető és megbízható adatokkal le nem írható szelete. A forgalom pangásáról és a mesés meggazdagodás lehetőségeiről egyaránt érkeznek hírek, de akár csak egyetlen falu környékén sem lehet egyértelmű átlagárat számolni.

Ráadásul a földüzletek jelentős része egyelőre kerüli a nyilvánosságot: a becslések szerint e pillanatban nagyjából az összes művelhető terület ötöde-hatoda, mintegy egymillió hektár van zsebszerződéssel külföldiek birtokában - ami tekintélyes vagyon. Ám hogy pontosan mekkora, azt megmondani nem lehet.

Ha a legtekintélyesebb, kisebb napi ügyekben is részt vevő ingatlancégek szakértőit kérdezzük, akkor konkrét válaszokat ne is reméljünk. "Meg kell nézni, hol van, milyen az állapota, rendezettsége, megközelíthetősége" - ezt halljuk válaszként. Általánosságban annyi leszögezhető, hogy a Dunántúl a maga 1-1,5 millió forintos hektáronkénti átlagárával drágább, mint az Alföld (400-600 ezer forint), Debrecent és környékét, valamint Pest megyét kivéve, ahol gyakori a kétmilliós ár is.

Ezek a legális adásvételek árai, ám az összképet erősen torzítják a zsebszerződések, amik leghamarabb 2011-től tűnhetnek el. A külföldiek hazai termőföldszerzését addig tiltó jogszabályok lejárta

egyetlen éles vonallal

választja majd ketté a hazai termőföldpiac legújabb kori történetét, egymástól gyökeresen eltérő "előtti" és "utáni" árviszonyokkal. A jelenleg is jellemző korlátozott piaci keresletet - s az ebből fakadó nyomott árakat - az elmúlt másfél évtizedben alaposan ki is használta jó néhány tőkeerős külföldi befektető, s kötött illegális földvásárlási előmegállapodást magyar birtokokra; ez a zsebszerződés szebbik neve. Működése egyszerű: mivel e pillanatban hivatalosan nem vehet a külföldi földet, "előleget" ad a magyar tulajdonosnak (néha ez a teljes vételár, megfelelő biztosítékokkal körbevédve), aztán, ha változik a regula, a hivatalban is a nevére írják. Addig eladó és vevő mélyen hallgat. A némaság közös érdek: az eladó most többet kap így, mint amit az átlagszámok szerint érne, a vevő meg olcsóbban jut hozzá, mint amennyit később ér. E szisztéma évek óta megbízhatóan működik.

Eme, a hivatalos megítélés szerint rendívül káros gyakorlat ellen az egymást váltó kormányzatok mindegyike igyekezett fellépni. A leglátványosabb akciót az 1993-ban még a teljes földpiaci liberalizáció meghirdetésével kampányoló Fidesz kabinetje indította 2001-ben. Az eredmény siralmas volt: egyetlen felderített eset, ami ugyan eljutott a bíróságig, de ott tárgyalás nélkül, bizonyítottság hiányában gyorsan le is zárták az egészet. Mindeközben az állam elköltött erre kétmilliárd forintot, külön hivatalnokokat fizetett, vett száz Landrovert a "nehezen megközelíthető külső helyszínek külső helyszíni megközelítéséhez" (idézet a vonatkozó tárca-előterjesztésből), de az Orbán Viktor által "osztrák vircsaftnak" elkeresztelt folyamat vidáman ment tovább, a pénz és az érdek egykedvűen járta (és járja) a maga útját. Lehet vitázni azon, hogy mindez káros-e, és ha igen, mennyire a hazai agrárvilág, a sokat emlegetett "vidék" számára káros. Mi maradjunk annál, amit e lapban többen többször is rögzítettek: a folyamat azért veszélyes, mert a magyar gazdálkodók ezrei szorulnak ki pénztelenségük okán saját alapvető termelőeszközük piacáról - másfelől viszont e pillanatban más hosszú távú megélhetési forrást nemigen kínálhat nekik egyetlen kormányzat sem.

A jelenlegi magyar földüzlet zavarosságával egyetlen rendszerváltozás utáni gazdaságpolitika sem tudott mit kezdeni. Márpedig a közelgő választási kampány egyik leghangosabb területe éppen a magyar termőföld védelme lesz. A jelenlegi kormány részéről Gráf József agrárminiszter megtette az egyetlen lehetséges lépést a piac jelenlegi korlátainak fenntartására: hivatalosan kérte a földliberalizációnak zöld jelzést adó 2011-es dátum kitolását - erre azonban gyakorlatilag semmi esély. A magukat nemzetiként megnevező erők mérsékeltebbje is pontosan tisztában van ezzel, ezért bár jelszavakban bizonnyal erősen ekézi majd emiatt a jelenlegi hatalmat, a piacszabályozó jogrendszerben jelentősebb változást nem kezdeményez, a 2011-es határnyitó dátumot pedig kényszerű tényként kezeli.

Legfeljebb újabb látványos,

a belföldi kereslet élénkítését célzó kedvezményes hitelakciókra számíthatunk, de ezek aligha hoznak majd megoldást: még a 2002-es, húszéves "ingyenkölcsön" lehetőségével is viszonylag kevés családi gazdaság élt. E pillanatban mindenesetre az ebből adódó, jelenleg törlesztendő hitelösszeg alig haladja meg a tízmilliárd forintot. A szélsőjobbal meg a lózungjaival pedig az uniós szabályok ismeretében egyszerűen lehetetlen mit kezdeni: esetleges térnyerésük, netán kormányzati szerepük e szempontból is sötét ló.

Ha azonban az események a ma jósolható normális mederben csordogálnak tovább, akkor a hazai földekkel kapcsolatos minden eddigi értékbecslés mehet a kukába. A legóvatosabb prognózis szerint is a földek mai átlagértékének négy-ötszörösével kell számolni akár már öt év múlva, és különös módon nem elsősorban a nyugati országkaréjban (hiszen a java ott már "foglalt"), hanem a nagy termelőbázisok környékén, az ipari jellegű agrárgazdálkodásra alkalmas területeken. (Bizony, jön majd az a sokat emlegetett flamand és vallon meg a valamivel kevesebb német agrártermelői tőke. A telepeket már most veszik, csak idő kérdése, mikor kerül sor a körülöttük fekvő földekre is. Mindre.) E számítás alapja az uniós átlagértékek és a mi viszonyaink közötti, nagyjából tízszeres értékkülönbség, amelynek felére saccolható a "gyors kiegyenlítődés szakaszának" azonnali áremelő hatása. Ez lesz az az időszak, amikor aránylag hamar kialakulhat a valós kép a magyar föld pénzben kifejezhető értékéről. Addig pedig marad a zavaros.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.