Mennyit ér a magyar föld? - Zavaros viszonyok

  • Tamás Gábor
  • 2009. november 26.

Belpol

A termőföldpiac a magyar üzleti élet nehezen megközelíthető és megbízható adatokkal le nem írható szelete. A forgalom pangásáról és a mesés meggazdagodás lehetőségeiről egyaránt érkeznek hírek, de akár csak egyetlen falu környékén sem lehet egyértelmű átlagárat számolni.
A termőföldpiac a magyar üzleti élet nehezen megközelíthető és megbízható adatokkal le nem írható szelete. A forgalom pangásáról és a mesés meggazdagodás lehetőségeiről egyaránt érkeznek hírek, de akár csak egyetlen falu környékén sem lehet egyértelmű átlagárat számolni.

Ráadásul a földüzletek jelentős része egyelőre kerüli a nyilvánosságot: a becslések szerint e pillanatban nagyjából az összes művelhető terület ötöde-hatoda, mintegy egymillió hektár van zsebszerződéssel külföldiek birtokában - ami tekintélyes vagyon. Ám hogy pontosan mekkora, azt megmondani nem lehet.

Ha a legtekintélyesebb, kisebb napi ügyekben is részt vevő ingatlancégek szakértőit kérdezzük, akkor konkrét válaszokat ne is reméljünk. "Meg kell nézni, hol van, milyen az állapota, rendezettsége, megközelíthetősége" - ezt halljuk válaszként. Általánosságban annyi leszögezhető, hogy a Dunántúl a maga 1-1,5 millió forintos hektáronkénti átlagárával drágább, mint az Alföld (400-600 ezer forint), Debrecent és környékét, valamint Pest megyét kivéve, ahol gyakori a kétmilliós ár is.

Ezek a legális adásvételek árai, ám az összképet erősen torzítják a zsebszerződések, amik leghamarabb 2011-től tűnhetnek el. A külföldiek hazai termőföldszerzését addig tiltó jogszabályok lejárta

egyetlen éles vonallal

választja majd ketté a hazai termőföldpiac legújabb kori történetét, egymástól gyökeresen eltérő "előtti" és "utáni" árviszonyokkal. A jelenleg is jellemző korlátozott piaci keresletet - s az ebből fakadó nyomott árakat - az elmúlt másfél évtizedben alaposan ki is használta jó néhány tőkeerős külföldi befektető, s kötött illegális földvásárlási előmegállapodást magyar birtokokra; ez a zsebszerződés szebbik neve. Működése egyszerű: mivel e pillanatban hivatalosan nem vehet a külföldi földet, "előleget" ad a magyar tulajdonosnak (néha ez a teljes vételár, megfelelő biztosítékokkal körbevédve), aztán, ha változik a regula, a hivatalban is a nevére írják. Addig eladó és vevő mélyen hallgat. A némaság közös érdek: az eladó most többet kap így, mint amit az átlagszámok szerint érne, a vevő meg olcsóbban jut hozzá, mint amennyit később ér. E szisztéma évek óta megbízhatóan működik.

Eme, a hivatalos megítélés szerint rendívül káros gyakorlat ellen az egymást váltó kormányzatok mindegyike igyekezett fellépni. A leglátványosabb akciót az 1993-ban még a teljes földpiaci liberalizáció meghirdetésével kampányoló Fidesz kabinetje indította 2001-ben. Az eredmény siralmas volt: egyetlen felderített eset, ami ugyan eljutott a bíróságig, de ott tárgyalás nélkül, bizonyítottság hiányában gyorsan le is zárták az egészet. Mindeközben az állam elköltött erre kétmilliárd forintot, külön hivatalnokokat fizetett, vett száz Landrovert a "nehezen megközelíthető külső helyszínek külső helyszíni megközelítéséhez" (idézet a vonatkozó tárca-előterjesztésből), de az Orbán Viktor által "osztrák vircsaftnak" elkeresztelt folyamat vidáman ment tovább, a pénz és az érdek egykedvűen járta (és járja) a maga útját. Lehet vitázni azon, hogy mindez káros-e, és ha igen, mennyire a hazai agrárvilág, a sokat emlegetett "vidék" számára káros. Mi maradjunk annál, amit e lapban többen többször is rögzítettek: a folyamat azért veszélyes, mert a magyar gazdálkodók ezrei szorulnak ki pénztelenségük okán saját alapvető termelőeszközük piacáról - másfelől viszont e pillanatban más hosszú távú megélhetési forrást nemigen kínálhat nekik egyetlen kormányzat sem.

A jelenlegi magyar földüzlet zavarosságával egyetlen rendszerváltozás utáni gazdaságpolitika sem tudott mit kezdeni. Márpedig a közelgő választási kampány egyik leghangosabb területe éppen a magyar termőföld védelme lesz. A jelenlegi kormány részéről Gráf József agrárminiszter megtette az egyetlen lehetséges lépést a piac jelenlegi korlátainak fenntartására: hivatalosan kérte a földliberalizációnak zöld jelzést adó 2011-es dátum kitolását - erre azonban gyakorlatilag semmi esély. A magukat nemzetiként megnevező erők mérsékeltebbje is pontosan tisztában van ezzel, ezért bár jelszavakban bizonnyal erősen ekézi majd emiatt a jelenlegi hatalmat, a piacszabályozó jogrendszerben jelentősebb változást nem kezdeményez, a 2011-es határnyitó dátumot pedig kényszerű tényként kezeli.

Legfeljebb újabb látványos,

a belföldi kereslet élénkítését célzó kedvezményes hitelakciókra számíthatunk, de ezek aligha hoznak majd megoldást: még a 2002-es, húszéves "ingyenkölcsön" lehetőségével is viszonylag kevés családi gazdaság élt. E pillanatban mindenesetre az ebből adódó, jelenleg törlesztendő hitelösszeg alig haladja meg a tízmilliárd forintot. A szélsőjobbal meg a lózungjaival pedig az uniós szabályok ismeretében egyszerűen lehetetlen mit kezdeni: esetleges térnyerésük, netán kormányzati szerepük e szempontból is sötét ló.

Ha azonban az események a ma jósolható normális mederben csordogálnak tovább, akkor a hazai földekkel kapcsolatos minden eddigi értékbecslés mehet a kukába. A legóvatosabb prognózis szerint is a földek mai átlagértékének négy-ötszörösével kell számolni akár már öt év múlva, és különös módon nem elsősorban a nyugati országkaréjban (hiszen a java ott már "foglalt"), hanem a nagy termelőbázisok környékén, az ipari jellegű agrárgazdálkodásra alkalmas területeken. (Bizony, jön majd az a sokat emlegetett flamand és vallon meg a valamivel kevesebb német agrártermelői tőke. A telepeket már most veszik, csak idő kérdése, mikor kerül sor a körülöttük fekvő földekre is. Mindre.) E számítás alapja az uniós átlagértékek és a mi viszonyaink közötti, nagyjából tízszeres értékkülönbség, amelynek felére saccolható a "gyors kiegyenlítődés szakaszának" azonnali áremelő hatása. Ez lesz az az időszak, amikor aránylag hamar kialakulhat a valós kép a magyar föld pénzben kifejezhető értékéről. Addig pedig marad a zavaros.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.