Mennyit ér a magyar föld? - Zavaros viszonyok

  • Tamás Gábor
  • 2009. november 26.

Belpol

A termőföldpiac a magyar üzleti élet nehezen megközelíthető és megbízható adatokkal le nem írható szelete. A forgalom pangásáról és a mesés meggazdagodás lehetőségeiről egyaránt érkeznek hírek, de akár csak egyetlen falu környékén sem lehet egyértelmű átlagárat számolni.
A termőföldpiac a magyar üzleti élet nehezen megközelíthető és megbízható adatokkal le nem írható szelete. A forgalom pangásáról és a mesés meggazdagodás lehetőségeiről egyaránt érkeznek hírek, de akár csak egyetlen falu környékén sem lehet egyértelmű átlagárat számolni.

Ráadásul a földüzletek jelentős része egyelőre kerüli a nyilvánosságot: a becslések szerint e pillanatban nagyjából az összes művelhető terület ötöde-hatoda, mintegy egymillió hektár van zsebszerződéssel külföldiek birtokában - ami tekintélyes vagyon. Ám hogy pontosan mekkora, azt megmondani nem lehet.

Ha a legtekintélyesebb, kisebb napi ügyekben is részt vevő ingatlancégek szakértőit kérdezzük, akkor konkrét válaszokat ne is reméljünk. "Meg kell nézni, hol van, milyen az állapota, rendezettsége, megközelíthetősége" - ezt halljuk válaszként. Általánosságban annyi leszögezhető, hogy a Dunántúl a maga 1-1,5 millió forintos hektáronkénti átlagárával drágább, mint az Alföld (400-600 ezer forint), Debrecent és környékét, valamint Pest megyét kivéve, ahol gyakori a kétmilliós ár is.

Ezek a legális adásvételek árai, ám az összképet erősen torzítják a zsebszerződések, amik leghamarabb 2011-től tűnhetnek el. A külföldiek hazai termőföldszerzését addig tiltó jogszabályok lejárta

egyetlen éles vonallal

választja majd ketté a hazai termőföldpiac legújabb kori történetét, egymástól gyökeresen eltérő "előtti" és "utáni" árviszonyokkal. A jelenleg is jellemző korlátozott piaci keresletet - s az ebből fakadó nyomott árakat - az elmúlt másfél évtizedben alaposan ki is használta jó néhány tőkeerős külföldi befektető, s kötött illegális földvásárlási előmegállapodást magyar birtokokra; ez a zsebszerződés szebbik neve. Működése egyszerű: mivel e pillanatban hivatalosan nem vehet a külföldi földet, "előleget" ad a magyar tulajdonosnak (néha ez a teljes vételár, megfelelő biztosítékokkal körbevédve), aztán, ha változik a regula, a hivatalban is a nevére írják. Addig eladó és vevő mélyen hallgat. A némaság közös érdek: az eladó most többet kap így, mint amit az átlagszámok szerint érne, a vevő meg olcsóbban jut hozzá, mint amennyit később ér. E szisztéma évek óta megbízhatóan működik.

Eme, a hivatalos megítélés szerint rendívül káros gyakorlat ellen az egymást váltó kormányzatok mindegyike igyekezett fellépni. A leglátványosabb akciót az 1993-ban még a teljes földpiaci liberalizáció meghirdetésével kampányoló Fidesz kabinetje indította 2001-ben. Az eredmény siralmas volt: egyetlen felderített eset, ami ugyan eljutott a bíróságig, de ott tárgyalás nélkül, bizonyítottság hiányában gyorsan le is zárták az egészet. Mindeközben az állam elköltött erre kétmilliárd forintot, külön hivatalnokokat fizetett, vett száz Landrovert a "nehezen megközelíthető külső helyszínek külső helyszíni megközelítéséhez" (idézet a vonatkozó tárca-előterjesztésből), de az Orbán Viktor által "osztrák vircsaftnak" elkeresztelt folyamat vidáman ment tovább, a pénz és az érdek egykedvűen járta (és járja) a maga útját. Lehet vitázni azon, hogy mindez káros-e, és ha igen, mennyire a hazai agrárvilág, a sokat emlegetett "vidék" számára káros. Mi maradjunk annál, amit e lapban többen többször is rögzítettek: a folyamat azért veszélyes, mert a magyar gazdálkodók ezrei szorulnak ki pénztelenségük okán saját alapvető termelőeszközük piacáról - másfelől viszont e pillanatban más hosszú távú megélhetési forrást nemigen kínálhat nekik egyetlen kormányzat sem.

A jelenlegi magyar földüzlet zavarosságával egyetlen rendszerváltozás utáni gazdaságpolitika sem tudott mit kezdeni. Márpedig a közelgő választási kampány egyik leghangosabb területe éppen a magyar termőföld védelme lesz. A jelenlegi kormány részéről Gráf József agrárminiszter megtette az egyetlen lehetséges lépést a piac jelenlegi korlátainak fenntartására: hivatalosan kérte a földliberalizációnak zöld jelzést adó 2011-es dátum kitolását - erre azonban gyakorlatilag semmi esély. A magukat nemzetiként megnevező erők mérsékeltebbje is pontosan tisztában van ezzel, ezért bár jelszavakban bizonnyal erősen ekézi majd emiatt a jelenlegi hatalmat, a piacszabályozó jogrendszerben jelentősebb változást nem kezdeményez, a 2011-es határnyitó dátumot pedig kényszerű tényként kezeli.

Legfeljebb újabb látványos,

a belföldi kereslet élénkítését célzó kedvezményes hitelakciókra számíthatunk, de ezek aligha hoznak majd megoldást: még a 2002-es, húszéves "ingyenkölcsön" lehetőségével is viszonylag kevés családi gazdaság élt. E pillanatban mindenesetre az ebből adódó, jelenleg törlesztendő hitelösszeg alig haladja meg a tízmilliárd forintot. A szélsőjobbal meg a lózungjaival pedig az uniós szabályok ismeretében egyszerűen lehetetlen mit kezdeni: esetleges térnyerésük, netán kormányzati szerepük e szempontból is sötét ló.

Ha azonban az események a ma jósolható normális mederben csordogálnak tovább, akkor a hazai földekkel kapcsolatos minden eddigi értékbecslés mehet a kukába. A legóvatosabb prognózis szerint is a földek mai átlagértékének négy-ötszörösével kell számolni akár már öt év múlva, és különös módon nem elsősorban a nyugati országkaréjban (hiszen a java ott már "foglalt"), hanem a nagy termelőbázisok környékén, az ipari jellegű agrárgazdálkodásra alkalmas területeken. (Bizony, jön majd az a sokat emlegetett flamand és vallon meg a valamivel kevesebb német agrártermelői tőke. A telepeket már most veszik, csak idő kérdése, mikor kerül sor a körülöttük fekvő földekre is. Mindre.) E számítás alapja az uniós átlagértékek és a mi viszonyaink közötti, nagyjából tízszeres értékkülönbség, amelynek felére saccolható a "gyors kiegyenlítődés szakaszának" azonnali áremelő hatása. Ez lesz az az időszak, amikor aránylag hamar kialakulhat a valós kép a magyar föld pénzben kifejezhető értékéről. Addig pedig marad a zavaros.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?