MOSZ: Aki teheti, ne írja alá az egészségügyi dolgozók új munkaszerződését

  • narancs.hu
  • 2021. február 24.

Belpol

Az orvosok szakszervezete követeli, hogy a kormány halassza el az új jogviszony bevezetését.

A Kormánytól "követeljük, hogy halassza el az új jogviszony bevezetését, mert az a betegellátást veszélyezteti ebben a formában! Felszólítjuk, hogy kezdjen valódi tárgyalást és egyeztetést, üljön le partnerként tárgyalni az egészségügyi és szakmai érdekképviseletekkel, és alkosson meg egy JÓ TÖRVÉNYT!“, írta közleményében a Magyar Orvosok Szakszervezete (MOSZ), ami ezért arra szólítja fel az egészségügyi dolgozókat, hogy ne írják alá ebben a formájában az új munkaszerződéseket.

 „Az egészségügyi szolgálati jogviszony napokon belül hatályba lép, azonban még az utolsó pillanatokban is kormányrendeletek és az Országos Kórházi Főigazgatóság utasításai módosítják a szerződés feltételeit. A szerződéseket sokan még mindig nem kapták meg, vagy megkapták, de az vagy hibás, vagy egyszerűen csak egy biankó szerződés, amely utólag több pontjában is módosítható a munkáltató által. Egyes munkahelyeken – Debrecenben, Nyíregyháza, Szombathely – már egységesen összefogtak az egészségügyi dolgozók, megmutatták, hogy meg lehet csinálni!“, áll a közleményben.

A MOSZ a felhívással együtt Facebookon megosztott egy korábbi aláírásgyűjtési akciót. Tavaly októberben kezdtek el rendszerelhagyási szándéknyilatkozatokat gyűjeni a dolgozóktól, mostanra mintegy 5000-en fejeték ki szándékukat, miszerint nem fogják aláírni az új munkaszerződéseket, mert nem akarnak az új törvény jogalanyai lenni. 

Kedden írtuk meg, hogy a nyíregyházi kórház több osztályának orvosa sem fogadja el az új munkaszerződéseket, ugyanis „nem tudják, tekintettel arra, hogy a munkaszerződés és a kapcsolódó megállapodás egyáltalán nem tartalmazzák a foglalkoztatás (munkavégzés helye, ideje, illetmény alapon túli bérelemek) minimum feltételeit, továbbá nem biztosítják akárcsak a jelenlegi jogviszony által garantált foglalkoztatási körülményeket és jogokat, mellyel munkáltató alapjaiban veszélyezteti az ellátás biztonságát“. 

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.