Interjú

„Nem gondolom, hogy Mészáros Lőrinc át tudna állni”

Voszka Éva közgazdász a NER államosítási és privatizálási gyakorlatáról

Belpol

A 2010 utáni kormányzati gyakorlat mélyreható változásokat hozott a honi tulajdonviszonyokban, ami nem csupán államosításokban, hanem az állami vagyon nyomott áron vagy ingyenes szétosztogatásában nyilvánult meg. Az e folyamatot nemrég akadémiai előadásban, illetve megjelenés előtt álló szaktanulmányban elemző közgazdásszal beszélgettünk.

Magyar Narancs: Miután igen nagy léptékű tulajdonosi váltások történtek Magyarországon az utóbbi 15 évben, nem lehetett egyszerű becslést adni arról, hogy ez mekkora hányadát érintette a nemzetgazdaságnak, illetve az állami tulajdonnak. Annál is inkább, mivel ez egy bonyolult transzferfolyamat volt, amelynek során párhuzamosan zajlott államosítás és pazarló privatizáció.

Voszka Éva: Először is, nem áll rendelkezésre nyilvános lista sem arról, hogy mit államosítottak, sem arról, hogy mit privatizáltak. A kilencvenes években ezeket még folyamatosan regisztrálta az állami vagyonkezelő szervezet – de hol vagyunk már attól! Mihályi Péter hatalmas munkát végzett ebben, mert ő folyamatosan dokumentálja a tulajdoni változásokat – igaz, jórészt az államosításokat. A privatizáció­ra vonatkozó adatokat magam szedtem össze a napi sajtóban megjelent cikkek átsilabizá­lásával. Úgyhogy, ezek az információk nem teljesek.

Általában a nemzeti össztermékhez szokták a tulajdonosi változást viszonyítani, ami kézenfekvő, mert a GDP-adat legalább rendelkezésünkre áll. Viszont erre a célra nem igazán jó, mert egy folyó jövedelmet hasonlítunk egy állományhoz, aminek a közgazdasági tartalma nulla. Emiatt azzal próbálkoztam, hogy az állami vagyonhoz viszonyítsam a változásokat, de kiderült, hogy ez sem olyan egyszerű, mert azt sem lehet pontosan kideríteni, hogy mekkora az állami vagyon, több szám is kering erről. Egyrészt nyilvántartja az Eurostat az összes EU-tag állami vagyonát, de ebben nincsenek benne az ingatlanok, az pedig nagyon nagy tétel. Nálunk még 2011-től elkezdtek építeni egy Országleltár nevű összeállítást, amelyben elvileg az összes állami vagyon benne van, sikerült is feltölteni, de úgy, hogy még most is más adat szerepel az Országleltárban, mint amit az illetékes minisztérium hivatalosan közöl. De fogadjuk el, hogy a nagyságrendek stimmelnek. Ha így nézzük, akkor a változások az állami vagyonnak majdnem a felét érintették, ami azért elég soknak tűnik.

MN: Ez a tulajdonosváltási folyamat elkezdődött 2010 után, amikor éppen a kilábalás zajlott az akkori pénzügyi válságból; ez a nagyvilágban máshol is arra ösztönözte az állami döntéshozókat a köz érdekében, hogy stratégiai jelentőségű pénzügyi vállalkozásokat legalább ideiglenesen állami felügyelet alá helyezzenek, vagy állami tulajdonba vegyenek. Mennyiben volt más az Orbán-kormány stratégiája?

VÉ: A szembeszökő különbség, hogy nálunk nem a válságkezelés volt a fő cél, ennek megfelelően később is indult a folyamat. Viszont azt már nagyon korán meghirdette az új kormány, hogy egy új politikai és gazdasági berendezkedés kiépítésére törekszik. Ezt úgy hívom, hogy rezsimváltás történt, nem pedig rendszerváltás, mivel a kapitalizmus alap­intézményei megmaradnak, csak másként működnek, más lett az egyes intézmények jelentése. A kormányzat 2010 óta egy új rezsim kiépítésére törekszik. Ez a világban nem így történt, noha korábban a nagy államosítási, illetve privatizációs hullámok idején máshol is megfigyelhető volt a kapitalizmus formaváltása – de Európában most nem beszélhetünk ilyesmiről. Az biztos, hogy elbizonytalanodott a korábbi neoliberális berendezkedés, és mindenhol az állam szerepe növekszik – így történt nálunk is. De Magyarországon nem válságkezelés volt, hanem egy új rendszer kiépítése. Ráadásul sajátos módszereket alkalmaztak – ez teszi a dolgot igazán különlegessé.

MN: Mennyire volt ez tervezett folyamat, és mekkora volt az improvizatív elemek aránya? Tanulmányában hivatkozik Körösényi Andrásra, aki szerzőtársaival erre a „barkácsolás” fogalmát használja…

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Azt álmodtam, hogy filmet írok”

Rövidfilmjei az egész világon sorra nyerték a díjakat. Első nagyjátékfilmjét, a nemzetközi koprodukcióban készült Tegnapot Locarnóban mutatták be 2018-ban – állami támogatást azóta sem kapott, így most kerülőúton, kisfilmről kisfilmre lépeget. Ennek első darabját, a No.3 (The Spectacle)-t az idén mutatták be Cannes-ban, ahol egyetlen magyar alkotásként versenyzett.

„Az aktuális énedet kell elfogadnod”

A Futni mentem című filmet tavaly több mint 700 ezer néző látta a moziban. A mű alkotói most új romantikus vígjátékkal jelentkeznek: a Szenvedélyes nők egy nagymama-anya-lánya hármas kalandjairól szól. Ez a film is állami támogatás nélkül készült. A főszereplővel erről és a hollywoodi unokatestvéréről beszélgettünk, de eljutottunk a Liza, a rókatündérben játszott ikonikus szerepéhez is.