Interjú

„Nem gondolom, hogy Mészáros Lőrinc át tudna állni”

Voszka Éva közgazdász a NER államosítási és privatizálási gyakorlatáról

Belpol

A 2010 utáni kormányzati gyakorlat mélyreható változásokat hozott a honi tulajdonviszonyokban, ami nem csupán államosításokban, hanem az állami vagyon nyomott áron vagy ingyenes szétosztogatásában nyilvánult meg. Az e folyamatot nemrég akadémiai előadásban, illetve megjelenés előtt álló szaktanulmányban elemző közgazdásszal beszélgettünk.

Magyar Narancs: Miután igen nagy léptékű tulajdonosi váltások történtek Magyarországon az utóbbi 15 évben, nem lehetett egyszerű becslést adni arról, hogy ez mekkora hányadát érintette a nemzetgazdaságnak, illetve az állami tulajdonnak. Annál is inkább, mivel ez egy bonyolult transzferfolyamat volt, amelynek során párhuzamosan zajlott államosítás és pazarló privatizáció.

Voszka Éva: Először is, nem áll rendelkezésre nyilvános lista sem arról, hogy mit államosítottak, sem arról, hogy mit privatizáltak. A kilencvenes években ezeket még folyamatosan regisztrálta az állami vagyonkezelő szervezet – de hol vagyunk már attól! Mihályi Péter hatalmas munkát végzett ebben, mert ő folyamatosan dokumentálja a tulajdoni változásokat – igaz, jórészt az államosításokat. A privatizáció­ra vonatkozó adatokat magam szedtem össze a napi sajtóban megjelent cikkek átsilabizá­lásával. Úgyhogy, ezek az információk nem teljesek.

Általában a nemzeti össztermékhez szokták a tulajdonosi változást viszonyítani, ami kézenfekvő, mert a GDP-adat legalább rendelkezésünkre áll. Viszont erre a célra nem igazán jó, mert egy folyó jövedelmet hasonlítunk egy állományhoz, aminek a közgazdasági tartalma nulla. Emiatt azzal próbálkoztam, hogy az állami vagyonhoz viszonyítsam a változásokat, de kiderült, hogy ez sem olyan egyszerű, mert azt sem lehet pontosan kideríteni, hogy mekkora az állami vagyon, több szám is kering erről. Egyrészt nyilvántartja az Eurostat az összes EU-tag állami vagyonát, de ebben nincsenek benne az ingatlanok, az pedig nagyon nagy tétel. Nálunk még 2011-től elkezdtek építeni egy Országleltár nevű összeállítást, amelyben elvileg az összes állami vagyon benne van, sikerült is feltölteni, de úgy, hogy még most is más adat szerepel az Országleltárban, mint amit az illetékes minisztérium hivatalosan közöl. De fogadjuk el, hogy a nagyságrendek stimmelnek. Ha így nézzük, akkor a változások az állami vagyonnak majdnem a felét érintették, ami azért elég soknak tűnik.

MN: Ez a tulajdonosváltási folyamat elkezdődött 2010 után, amikor éppen a kilábalás zajlott az akkori pénzügyi válságból; ez a nagyvilágban máshol is arra ösztönözte az állami döntéshozókat a köz érdekében, hogy stratégiai jelentőségű pénzügyi vállalkozásokat legalább ideiglenesen állami felügyelet alá helyezzenek, vagy állami tulajdonba vegyenek. Mennyiben volt más az Orbán-kormány stratégiája?

VÉ: A szembeszökő különbség, hogy nálunk nem a válságkezelés volt a fő cél, ennek megfelelően később is indult a folyamat. Viszont azt már nagyon korán meghirdette az új kormány, hogy egy új politikai és gazdasági berendezkedés kiépítésére törekszik. Ezt úgy hívom, hogy rezsimváltás történt, nem pedig rendszerváltás, mivel a kapitalizmus alap­intézményei megmaradnak, csak másként működnek, más lett az egyes intézmények jelentése. A kormányzat 2010 óta egy új rezsim kiépítésére törekszik. Ez a világban nem így történt, noha korábban a nagy államosítási, illetve privatizációs hullámok idején máshol is megfigyelhető volt a kapitalizmus formaváltása – de Európában most nem beszélhetünk ilyesmiről. Az biztos, hogy elbizonytalanodott a korábbi neoliberális berendezkedés, és mindenhol az állam szerepe növekszik – így történt nálunk is. De Magyarországon nem válságkezelés volt, hanem egy új rendszer kiépítése. Ráadásul sajátos módszereket alkalmaztak – ez teszi a dolgot igazán különlegessé.

MN: Mennyire volt ez tervezett folyamat, és mekkora volt az improvizatív elemek aránya? Tanulmányában hivatkozik Körösényi Andrásra, aki szerzőtársaival erre a „barkácsolás” fogalmát használja…

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.