Nemzeti szeszkereskedelem

Mellébeszélés – a minisztérium közleménnyel válaszolt cikkünkre

  • narancs.hu
  • 2013. május 31.

Belpol

Amire a Nemzetgazdasági Minisztérium reagált, azt nem állítottuk. Amit viszont állítottunk, arra nem reagált. Amúgy alkoholügyben nagy valószínűséggel van már előterjesztés is – a Miniszterelnökségen.

Rövid közleményt adott ki a gazdasági tárca cikkünkre reagálva, miszerint a „Nemzetgazdasági Minisztériumban sem fekete-fehér, sem színes változatban nem készül előterjesztés az alkoholtartalmú italok kereskedelmének újraszabályozására”.

Nyilván félreértésről van szó: ezt mi nem is állítottuk. Cikkünkben egy olyan szakértői emlékeztetőre hivatkoztunk, amelynek a lényegi elemeiről szóló hírek már hónapok óta keringenek a hazai szeszesital-gyártók és -forgalmazók köreiben, s tartalmuk pontosan az, amit leírtunk. A tárcánál nyilván jól tudják az illetékesek, hogy egy szakértői koncepcióvázlat és egy előterjesztés egyáltalán nem ugyanaz a tartalmi kategória a hivatali eljárásrendben.

Ami a dolog érdemi részét illeti: az italforgalmazás állami felügyeletének erősítése, részben kapcsolódva a jövedéki rendszer szigorításához, nem tegnap került elő először a jelenlegi kormány ötlettárából. Már a szeszadó 2011-es, 50 százalékos (tehát meglehetősen drasztikus) emelésekor elhangzott a gazdasági bizottság az év októberi ülésén, hogy a tiszta párlatoknál, pálinkáknál „egészségtelenebbnek” tartott hidegen kevert italok kereskedelmét az adóztatás növelésén túl is fokozott ellenőrzés alá kellene vonni, mivel ezen a piacon óvatos becslések szerint is feketén fordul meg az áru harmada. (Ahogy a pálinkáké is, de az másik történet.) A cikk előkészítésekor olyan információt is kaptunk, amely szerint a szakértői anyagban javasolt terítés-ellenőrzési módszernél lényegesen keményebb szigorításokat tartalmazó, s már törvényi normaszövegszintű „valódi” előterjesztés is létezik a Miniszterelnökségen, ám mivel cáfolhatatlan bizonyítékunk egyelőre nincs (még ha egy megbízható kormányközeli forrásunk, mint mondta, „a saját szemével” látta is), ezért írásunkban nem is hivatkoztunk rá.

Azt viszont az élelmiszer-kereskedelemben erősen érdekelt két kormányközeli vállalkozó is megerősítette, hogy alkoholügyben hónapok óta folyik egyfajta „ötletelés” a kabinet, illetve a kormánypárti frakció háza táján – cikkünkkel lényegileg megegyező tartalommal.

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.