„Orbán hatalmi okokból gazdaságilag kivérezteti Budapestet”

  • 2017. július 26.

Belpol

A főváros eszelős mértékben adosódik el, a fideszesek pedig az egyéni érdekeikkel vannak elfoglalva. A Fidesz Budapest-ellenes politikájáról, Tarlós játékteréről, Orbán hatalmi játszmáiról Karácsony Gergellyel, Zugló polgármesterével – és a Párbeszéd miniszterelnök-jelöltjével – beszélgettünk.

A főváros eszelős mértékben adósodik el, a fideszesek pedig az egyéni érdekeikkel vannak elfoglalva. A Fidesz Budapest-ellenes politikájáról, Tarlós szűk játékteréről, Orbán hatalmi játszmáiról Karácsony Gergellyel, Zugló polgármesterével – és a Párbeszéd miniszterelnök-jelöltjével – beszélgettünk, a teljes interjú a Magyar Narancs csütörtöki számában olvasható, alább pár részletet közlünk.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

„Orbánnak, amikor főpolgármestert keresett, olyan emberre volt szüksége, akinek nincsen a párton belül nagy beágyazottsága, nehogy a külső legitimitását a belső hatalmi rendszerben is használni akarja. Ráadásul a nem fideszes szavazókat is meg tudja szólítani, ehhez pedig időnként be kell szólogatni a Fidesznek. Orbán szerintem most már eljutott oda, hogy nincsen szüksége erre, és a várossal szemben olyan politikát folytat, amiből egyértelműen az látszik, hogy Budapest lefejezése a cél. Az elmúlt években nem történt más, mint a főpolgármester és a főváros kukoricára térdepeltetése. Ennek a legbiztosabb jele, hogy az idei költségvetés 2020-ra 161 milliárdos adósságállománnyal számol, ami a működési bevétel 78 százaléka. Sikerül visszahozni a konszolidáció előtti két és fél évtized adósságállományát – feleakkora költségvetés mellett.”

Karácsony szerint olyan mértékben szívatják Tarlóst, mintha a legpotensebb ellenzéki vezér állna Budapest élén: „a kormány minden egyes, Budapestet érintő intézkedésével azt demonstrálja, hogy arra van pénz, amire Orbán Viktor adni akar.”

„A Fidesz Budapest-politikája csakis hatalmi szempontból értelmezhető, ezek miatt szavazatokat nem fog kapni, hiszen ezeket a beruházásokat utálják a budapestiek. Az egésznek az lesz a vége, hogy 2019-ben, óriási eladósodás mellett, remegő térddel várja majd a városvezetés, hogy Orbán nagy kegyesen megmentse.”

A teljes interjú a Magyar Narancs legfrissebb számában olvasható.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.