Orbán kedvenc egyetemén még Petőfit is kicenzúrázzák március 15 alkalmából
petoUfi.jpg

Orbán kedvenc egyetemén még Petőfit is kicenzúrázzák március 15 alkalmából

  • narancs.hu
  • 2019. március 14.

Belpol

Áthallásosnak ítéltetett a Magyar vagyok című vers.

Egészen bizarr történetről számolt be az Index. A Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kara március 14-i ünnepsége alkalmából felkeresett egy általános iskolát, hogy két diák mondjon verset a nemzeti ünnep alkalmából. Az egyik nyolcadikos diáknak Petőfi Sándor Magyar vagyok című versét kellett megtanulnia. Az iskolaigazgató és a fiú magyartanára már ekkor jelezte, hogy előfordulhat: a vers utolsó versszakát nem kell majd elmondania.

Az 1847-ben írt versben Petőfi az első három versszakban a haza szépéségéről és dicső múltjáról ír, az utolsó kettőben azonban már komorabb lesz a hangvétel. A vers utolsó versszaka pedig így hangzik:

Magyar vagyok. S arcom szégyenben ég,
Szégyenlenem kell, hogy magyar vagyok!
Itt minálunk nem is hajnallik még,
Holott máshol már a nap úgy ragyog.
De semmi kincsért s hírért a világon
El nem hagynám én szűlőföldemet,
Mert szeretem, hőn szeretem, imádom
Gyalázatában is nemzetemet!

Hétfőn azonban egy ezredes telefonált a fiú szüleinek, és azt kérte tőlük a fiú mégse szavalja el a verset, mert a „tábornok“ nem akarja. Ajánlottak helyette egy másik vereset, amit elég lett volna felolvasni. Mivel így a fiú hiába tanulta meg a verset, a szüleivel együtt úgy döntöttek, inkább lemondták a fellépést.

Az Index megkereste az NKE-t, és válaszukban tulajdonképpen nem tagadják le a történeket, ám azt írták végül azért választották mégis A honvéd című verset, mert az jobban illeszkedik a tiszti tradíciókhoz.

Íme a vers teljes hosszában Latinovics Zoltán előadásában:

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.