KÖNYVMELLÉKLET - kritika

Hogyan lett Mari hajléktalan?

Szabó T. Anna: Erősebb nálam

A szerző negyedik novelláskötetének címei inkább verseket ígérnek. A negyven próza között három olyan is akad, amelynek alszövegei, ciklusai vannak.

Az Erősebb nálam nyitószövege, a Teen Spirit határozottan kijelöli az irányt: négy kivételt leszámítva kizárólag női szövegek következnek. Ezek hol hosszabbak, hol rövidebbek, olykor közvetlen, egyes szám első személyű monológként, máskor harmadik személyű elbeszélésként bontakoznak ki, de hagyományos értelemben vett dialógust soha nem tartalmaznak.

A kötetindító írás főhőse – pontosabban a novellába foglalt cselekménysorozat elszenvedője – egy Pati nevű nő, aki nem örül annak, hogy a férje, Áron igent mondott egy egyéjszakás karácsonyi osztálytalálkozóra a Mátrában. Ráadásul ott lesz Áron kamaszkori szerelme, Szabó Zsuzsi, aki alapvetően formálta a férfi életét. Pati korábban megszállottan kutatta-kereste ezt a „csodanőt”, ám „egy Szabó Zsuzsi nagyon el tud tűnni”. Így amikor a szállodai beltéri medencében végre szemtől szembe találkozik vele, fel sem ismeri. Még aznap éjjel, a tényleges osztálybulin azonban, ahol Nirvana-számok bömbölnek, „lobogó hajak és le-fel ugráló kopasz koponyák” között immár másodjára is megpillantja a nagy riválisát: ott táncol a kör közepén, egy hawaii virágokkal feldíszített kerekesszékben ülve.

A könyvben több írás is akad, amely régi, de viszonzatlan szerelmekkel, a testi és lelki vágyakozás különböző intenzitásával, a beteljesületlen vágy sajgó fájdalmával, az elérhetetlen távolságban tündöklő irodalom varázslatos-magnetikus erejével, a mindent fel­őrölni képes magány szorongatásával, valamint idősebb férfiakkal házasságba kényszerült, boldogtalan fiatalasszonyokkal vagy elszegényedett, meg nem értett, haldokló anyjukkal foglalkozó asszonyokkal szembesít. Az írások közül sok kimondottan lírai, de sokszor a szöveg ritmusában, a nyelv megalkotásában és gazdag szimbolikájában is tetten érhető, hogy költő a szerzőjük; ilyen a Váll című, a női testet a középpontba állító vallomás, vagy az Utazó, amelyben az ember képes egybeolvadni a tájjal; a szöveg más tördeléssel akár versként is megállná a helyét: „A te világod mégis a boldog nézés szabadsága: az örökös átolvadás lehetősége tied.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.