KÖNYVMELLÉKLET - kritika

Hogyan lett Mari hajléktalan?

Szabó T. Anna: Erősebb nálam

A szerző negyedik novelláskötetének címei inkább verseket ígérnek. A negyven próza között három olyan is akad, amelynek alszövegei, ciklusai vannak.

Az Erősebb nálam nyitószövege, a Teen Spirit határozottan kijelöli az irányt: négy kivételt leszámítva kizárólag női szövegek következnek. Ezek hol hosszabbak, hol rövidebbek, olykor közvetlen, egyes szám első személyű monológként, máskor harmadik személyű elbeszélésként bontakoznak ki, de hagyományos értelemben vett dialógust soha nem tartalmaznak.

A kötetindító írás főhőse – pontosabban a novellába foglalt cselekménysorozat elszenvedője – egy Pati nevű nő, aki nem örül annak, hogy a férje, Áron igent mondott egy egyéjszakás karácsonyi osztálytalálkozóra a Mátrában. Ráadásul ott lesz Áron kamaszkori szerelme, Szabó Zsuzsi, aki alapvetően formálta a férfi életét. Pati korábban megszállottan kutatta-kereste ezt a „csodanőt”, ám „egy Szabó Zsuzsi nagyon el tud tűnni”. Így amikor a szállodai beltéri medencében végre szemtől szembe találkozik vele, fel sem ismeri. Még aznap éjjel, a tényleges osztálybulin azonban, ahol Nirvana-számok bömbölnek, „lobogó hajak és le-fel ugráló kopasz koponyák” között immár másodjára is megpillantja a nagy riválisát: ott táncol a kör közepén, egy hawaii virágokkal feldíszített kerekesszékben ülve.

A könyvben több írás is akad, amely régi, de viszonzatlan szerelmekkel, a testi és lelki vágyakozás különböző intenzitásával, a beteljesületlen vágy sajgó fájdalmával, az elérhetetlen távolságban tündöklő irodalom varázslatos-magnetikus erejével, a mindent fel­őrölni képes magány szorongatásával, valamint idősebb férfiakkal házasságba kényszerült, boldogtalan fiatalasszonyokkal vagy elszegényedett, meg nem értett, haldokló anyjukkal foglalkozó asszonyokkal szembesít. Az írások közül sok kimondottan lírai, de sokszor a szöveg ritmusában, a nyelv megalkotásában és gazdag szimbolikájában is tetten érhető, hogy költő a szerzőjük; ilyen a Váll című, a női testet a középpontba állító vallomás, vagy az Utazó, amelyben az ember képes egybeolvadni a tájjal; a szöveg más tördeléssel akár versként is megállná a helyét: „A te világod mégis a boldog nézés szabadsága: az örökös átolvadás lehetősége tied.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.