Szökne már: Orbán Trócsányira tolta a CEU ügyét

  • narancs.hu
  • 2017. május 2.

Belpol

Valódi felülvizsgálatot vagy látszatintézkedéseket hoz a brüsszeli nyomás?

Orbán Viktor Trócsányi László igazságügy miniszterre bízta a CEU-törvény Európai Néppárt által kikényszerített felülvizsgálatát és a civil szervezeteket érintő törvénytervezet esetleges módosítását – tudta meg a hvg.hu, magától a miniszterelnöktől.

A kormány.hu-n még pénteken, április 28-án közzétették, hogy Magyarország jogi szakvéleményt kér a Velence Bizottságtól. (A Velencei Bizottság az Európa Tanács független alkotmányjogászokból álló tanácsadó szerve.) E szerint a kormány a Velencei Bizottság általi véleményezését kezdeményezi a nemzeti felsőoktatásról szóló törvény módosításáról szóló jogszabály, a lex CEU és a külföldről támogatott szervezetek átláthatóságáról szóló törvényjavaslat, civiltörvény ügyében.

Az igazságügyi miniszter "előkérdések tisztázása céljából" kéri a jogi szakvéleményt – e látszatgesztusból éppenséggel nem következik a törvények módosításának megfontolása sem, nemhogy a tényleges módosítás.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.