"Korrupciós jelentés" a Városházán: Szellemirtók

  • K. R.
  • 1999. március 18.

Belpol

"Az alacsony keresettel bíró, de a közérdek védelmében önállóan fellépni nem tudó köztisztviselõi poszt a rendszernek az az egyik pontja, ahol a korrupció lehetõsége leginkább fennáll." "Találkoztunk gyermekét egyedül nevelõ közalkalmazottal, akinek a fizetése nem elegendõ ahhoz, hogy rendszeresen meleg ételt egyen ebédre." Sok más mellett ezeket a megrázó megállapításokat tartalmazza az elsõ magyarországi korrupcióellenes jelentés.

"Korrupciós jelentés" a Városházáról

A Transparency International (TI) jó hírû nemzetközi szervezet, mely a korrupciós lehetõségek feltárását tûzte ki célul szerte a világon. Magyar tagozata egy éve alakult. A Fõpolgármesteri Hivatalban 1997 õszén kipattant vesztegetési botrány után a fõvárosi vezetõk felkérték a TI magyar irodáját: ugyan, világítanák már át a hivatalt, hogy az eredményeket a Városháza felhasználhassa új mûködési rendjének kialakításakor. A munkához a TI hatmillió forintot és számítógépeket kapott a Soros Alapítványtól és további anyagi támogatást a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarától.

A tizenhárom fõs átvilágítócsapat

nagy elánnal

kezdett a korrupcióellenes munkához. Mindjárt az elején kisebb akadályt kellett elhárítaniuk. Nem kaptak ugyanis olyan megbízóleveleket, amelyeket felmutatva, a Városházán fellelhetõ összes iratba betekinthetnek, és az épületben folyó kétes üzelmek hátterérõl bárkitõl információt kérhetnek. A jelentés szövege szerint egy ellenzéki képviselõ kezdett aggodalmaskodni, hogy az átvilágítók üzleti titkokat szivárogtathatnak ki a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarának, és ez veszélyeztetheti a pályázatok tisztaságát.

A full extrás papírért cserébe ezért az átvilágítók titoktartási szerzõdést írtak alá, majd azonnali hatállyal hozzáfogtak "a jogrendszer" és a "döntéshozatali mechanizmus" teljes körû átvilágításához.

Elõször a fõvárosi közgyûlés frakcióvezetõit invitálták interjúra (a MIÉP és a Fidesz frakcióvezetõje nem óhajtott interjút adni), aztán "mélyinterjút" készítettek Tiba Zsolt fõjegyzõvel. "Ezek a beszélgetések egyrészrõl feltárták a probléma mélységét, másrészrõl kialakították azt a bizalmi légkört, amely szükséges volt az eredményes munkához." Eközben a "jogrendszert" átvilágító szakértõ "rögtön a munka elején szembesült azzal a ténnyel, hogy az önkormányzatokra vonatkozó felsõbb szintû jogszabályok gyakran ellentmondásosak és pontatlanok".

Egy éven keresztül, reggeltõl estig egyfolytában tartott a vizsgálat a Fõpolgármesteri Hivatalban. Az átvilágítók mindenütt megjelentek, ahol csak papírzörgést hallottak az épületben, minden korrupciógyanús mozdulatot, összekacsintást kifigyeltek a folyosókon, az irodák eldugott szögleteiben. "A Központi Irattár átvilágításánál szakértõnk jelen volt a postai anyagok beérkezésénél, több napon keresztül végigkísérte az egyes anyagok útját. (...) A helyszínen tanulmányozta a beérkezett küldemények iktatási rendjét, az anyagok más anyagokhoz való csatolását, illetve az erre vonatkozó szabályokat" - számol be a korrupcióvadászok megpróbáltatásairól a jelentés. A fõépítészi irodában "az átvilágító munka magában foglalta mindhárom alosztályvezetõvel való mélyinterjú készítését, az alosztályok munkájával való megismerkedést". "...kapcsolatfelvétel történt a Szervezési és a Humánpolitikai Ügyosztály vezetõivel is."

Hatalmas tényfeltáró munka folyt tehát a Városházán egy éven keresztül, ezért nem kis várakozás elõzte meg

a jelentés

napvilágra kerülését. A város vezetõi, a frakcióvezetõk, ügyosztályvezetõk és a többi tisztviselõ azonban március 5-én a sajtóból értesültek elõször az eredményrõl. A jelentést "valaki" idõ elõtt kiszivárogtatta: hogy kicsoda, azt sem a városvezetés, sem az ellenzéki pártok nem tudják megmondani. A kiszivárogtatott információ röviden a következõ volt: a fõváros vagyongazdálkodása nem kellõen szabályozott, az önkormányzatnál úgy költik el a város többmilliárdos vagyonát, hogy a döntésekért senki sem felel, és a rossz döntéseknek nincsenek anyagi következményei. Az átvilágítók fájlalják, hogy a pártok képviselõi megakadályozták õket abban, hogy a fõvárosi vagyonkezelõ rt.-nél vizsgálódhassanak, és azt ígérik, a száz oldalas jelentés szövegébõl a késõbbiekben tankönyv készül.

Egy nappal késõbb már mindenkihez eljutott a teljes, százoldalas anyag. Az érdeklõdõk lapozgathatták a Rendszerváltásunk igaz története, különös tekintettel az önkormányzatokra, illetve választójogi rendszerünk kritikai elemzése és Budapest szociológiája a kilencvenes években címmel is közreadható, iskolás hangvételû dolgozatokat, valamint a megannyi törvénymódosításra tett ajánlást. Az érintettek pártállásuktól és vérmérsékletüktõl függetlenül diplomatikusan nyilatkoztak a jelentésrõl, és finoman "felületesnek", "sértõnek", "elfogadhatatlannak", "hibáktól hemzsegõnek", "jó szándékú, ám amatõr, félkész munkának" nevezték a százoldalas fogalmazást. A Transparency International magyarországi képviselete egyszerûen csak

"rossznak és félkésznek"

tartotta saját átvilágítóinak jelentését, és arról értesítette a városvezetést, hogy színvonaltalansága miatt a TI elnöksége nem ért egyet az anyag tartalmával, ezért átdolgoztatják azt.

Tirts Tamás, a fõvárosi közgyûlés Fidesz-frakciójának vezetõje is felületesnek nevezte az anyagot. A MaNcs érdeklõdésére azonban egyetértett a fõbb megállapításokkal, például azzal, hogy szabálytalanul, a nyilvánosság számára átláthatatlanul, politikai utasításokra mûködik a hivatal. Egyetért azzal a megfigyeléssel is, hogy a hivatalban túl sok külsõst bíznak meg olyan munkák elvégzésével, amit a házon belül is meg tudnának csinálni. A Fidesz-frakció ezenfelül teljes mértékben azonosul a jelentés vagyonkezelést elmarasztaló kitételeivel, és úgy látja, a tervezettnél hamarabb került napvilágra ez a városvezetés számára kínos jelentés, ezért tesznek meg Demszkyék most mindent, hogy visszaküldjék átdolgozásra.

Tiba Zsolt fõjegyzõ viszont listát készített a jelentés legkirívóbb tévedéseirõl, de tizennégy oldal után abbahagyta. A jelentésben nemcsak a közgyûlési frakciók létszáma szerepel hibásan, és nemcsak a köztisztviselõk válnak egy idõ után közalkalmazottakká, hanem a vagyonkezelést elmarasztaló megállapítások sem igazán állják meg helyüket ("nyomatékosan hívjuk fel a figyelmet a Vagyonkezelõ Központ Rt. átláthatatlan mûködésére"). A tulajdonosi bizottság ugyanis, üzleti titkokra hivatkozva - ellenzéki tagjaival egyetértésben -, elutasította az átvilágítóknak azt a kérését, hogy teljes körben átnyálazhassák a vagyonkezelõ szervezet iratait. A TI tehát nem gyõzõdhetett meg sem az átláthatóságról, sem annak ellenkezõjérõl.

Azt pedig már kifogásolni sem lehet, ha a hatvankilencedik oldalon olvasható dorgálást ("A belsõ ellenõrzés rendszere - a megerõsítésére tett látszatintézkedések ellenére - messze elmarad egy ilyen méretû és létszámú szervezetnél elvárható szinttõl.") a hetvennyolcadikon az követi, hogy "a korrupciós ügy kirobbanása után a belsõ ellenõrzés jelentõs megerõsítésére került sor. Ez egyben annak az elismerését is jelenti, hogy egy hatékonyabb belsõ ellenõrzési rendszer mûködtetése nagy valószínûséggel megakadályozta volna a Hivatalban a korrupciót."

Nyilván így van. Most már csak azt kéne tisztázni, hogy miért van a Városházán korrupció, ha még sincs. Meg hogy mi végre lebzselt tizenhárom ember egy éven át nem kis pénzért különféle irodákban, ha mindössze erre futotta a "szakértelembõl".

Hogy ki járt jól evvel.

K. R.

Figyelmébe ajánljuk

„Rá­adásul gonosz hőseinek drukkol”

A több mint kétezer strófás Nibelung-ének a középkori német irodalom talán legjelentősebb műve. Hogyan lehet ma aktuális egy 800 éves irodalmi mű? Miért volt szükség egy új magyar változatra? Erről beszélgettünk Márton László író-műfordítóval öt évvel ezelőtt. Idézzük fel a cikket!

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”