Sok az öreg cső, összeomlás fenyegeti a vízszolgálatást

  • narancs.hu
  • 2019. április 2.

Belpol

Ez is a rezsicsökkentés miatt van.

A vízszolgáltatás biztonsága érdekében a következő húsz évben évente 2 ezer kilométer ivó- és szennyvízvezetéket kellene felújítani, de a vízszolgáltató cégek bevétele 2011 óta arra elegendő, hogy évente 350 kilométer vezetéket cseréljenek újra, írja a Népszava.

Vagyis a közműcégek messze nem tudják olyan gyorsan cserélni a vezetékeket, mint amilyen tempóban öregszik a hálózat.

A problémát tetézi, hogy a Századvég Gazdaságkutató Zrt.  felmérése szerint a vízközműcégek alkalmazottainak alacsony bére, egyéb tényezőkkel együtt, oda fog vezetni, hogy 2027-re az ágazat elveszíti dolgozói negyedét.

Ezek a többnyire önkormányzati tulajdonban lévő vállalkozások önköltség alatti áron szolgáltatnak, a kormány a rezsicsökkentés részeként 2012-befagyasztotta, majd csökkentette a víz- és szennyvízdíjat, amelyek azóta sem emelkedtek.

false

 

Fotó: MTI

A Századvég szerint a szolgáltatás forgalmi adóját csökkenteni kellene, és el kellene törölni a közműadót. Ez 23,1 milliárdot hozna a cégeknek — csakhogy a vezetékhálózat két százalékának évenkénti cseréjéhez bő százmilliárd forint kellene.

A lap arra is felhívja a figyelmet, hogy a kitermelt víz 25-30 százaléka a csövek állapota miatt megszökik a hálózatból, míg a fejlett világban a hálózati veszteség csak 5-12 százalék. Ráadásul a fogyasztó is pazarló, ugyanis a viszonylag olcsó vízár nem készteti a lakosságot arra, hogy takarékosan bánjon a vízzel. A szakemberek eztér is látják indokoltnak a vízdíjemelést.

A minisztérium azt írta a Népszavának: „a víziközművek fenntartható működtetésére irányuló és sok irányból érkező szakmai javaslatokat ismerjük, de a kormány minden szempontot szem előtt tartó és megalapozott stratégia mentén kíván megoldást találni. Semmilyen konkrét döntés még nem született, vízdíjemelés pedig nincs napirenden".

Figyelmébe ajánljuk

Csődközeli helyzetben billeg a BKV

28 milliárd forint hiányzik a BKV idei költségvetéséből a túléléshez. A közlekedési társaság adósságátütemezést kér, a jövő évi működéshez pedig a BKK-val 30 milliárdos hitelkeretre pályázna. Ráadásul mivel az igazgatósági és a felügyelő bizottsági tagok megbízatása lejárt, több hete törvénytelenül működik, ahogy a többi fővárosi cég is.