Sok az öreg cső, összeomlás fenyegeti a vízszolgálatást

  • narancs.hu
  • 2019. április 2.

Belpol

Ez is a rezsicsökkentés miatt van.

A vízszolgáltatás biztonsága érdekében a következő húsz évben évente 2 ezer kilométer ivó- és szennyvízvezetéket kellene felújítani, de a vízszolgáltató cégek bevétele 2011 óta arra elegendő, hogy évente 350 kilométer vezetéket cseréljenek újra, írja a Népszava.

Vagyis a közműcégek messze nem tudják olyan gyorsan cserélni a vezetékeket, mint amilyen tempóban öregszik a hálózat.

A problémát tetézi, hogy a Századvég Gazdaságkutató Zrt.  felmérése szerint a vízközműcégek alkalmazottainak alacsony bére, egyéb tényezőkkel együtt, oda fog vezetni, hogy 2027-re az ágazat elveszíti dolgozói negyedét.

Ezek a többnyire önkormányzati tulajdonban lévő vállalkozások önköltség alatti áron szolgáltatnak, a kormány a rezsicsökkentés részeként 2012-befagyasztotta, majd csökkentette a víz- és szennyvízdíjat, amelyek azóta sem emelkedtek.

false

 

Fotó: MTI

A Századvég szerint a szolgáltatás forgalmi adóját csökkenteni kellene, és el kellene törölni a közműadót. Ez 23,1 milliárdot hozna a cégeknek — csakhogy a vezetékhálózat két százalékának évenkénti cseréjéhez bő százmilliárd forint kellene.

A lap arra is felhívja a figyelmet, hogy a kitermelt víz 25-30 százaléka a csövek állapota miatt megszökik a hálózatból, míg a fejlett világban a hálózati veszteség csak 5-12 százalék. Ráadásul a fogyasztó is pazarló, ugyanis a viszonylag olcsó vízár nem készteti a lakosságot arra, hogy takarékosan bánjon a vízzel. A szakemberek eztér is látják indokoltnak a vízdíjemelést.

A minisztérium azt írta a Népszavának: „a víziközművek fenntartható működtetésére irányuló és sok irányból érkező szakmai javaslatokat ismerjük, de a kormány minden szempontot szem előtt tartó és megalapozott stratégia mentén kíván megoldást találni. Semmilyen konkrét döntés még nem született, vízdíjemelés pedig nincs napirenden".

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.