Szarka: "Én is lezárhatok egy-két helyszínt, amelyiket én úgy gondolom"

  • narancs.hu
  • 2020. október 16.

Belpol

Az SZFE kinevezett kancellárja azt is kifejtette: "Igazgatási ember vagyok, nem ismerem a művész világot."

A csütörtöki állás szerint úgy tűnik, végleg lekapcsolták az internetet a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) Vas utcai épületében, majd a nagy fórumok fő helyszíneként használt Ódry Színpadról kipakolták a hallgatók személyes holmijait és a termet bezárták. Mindezek után az ATV-nek nyilatkozott Szarka Gábor, az egyetem kinevezett kancellárja.

Szarka nem finomkodta el az interjút, azon túl, hogy elismerte, az internetet ő kapcsoltatta le, és hozzátette, "hajlandó továbbmenni".

"Az, hogy egy fiatalember lázad, azzal önmagában nicns gond. A formával van a gond" - mondja. Szerinte patthelyzet van, ez a fajta anarchikus, belső feszültségekkel terhelt forma nem az, ami fiatalos. "Ez már abnormalitás" - mondja. Bár elismeri, hogy az egyetemi lázadások első lépése mindig a kampusz elfoglalása, mi más is lehetne, de szerinte "kell legyen egy eleje, közepe és vége".

Szarka szerint már kellenének a gesztusok, a higgadtság. Szarka - az eddigi Vidnyánszky-féle kommunikációval szemben - azt állítja, hogy az SZFE egy működő és színvonalas egyetem, "mindenki tudja, hogy ott van egy szakmai munka", amit épp a tiltakozásokkal számolnak fel.

Szarka szerint a 100 igazgatási dolgozóból 50 dolgozni szeretne, de ők se nem tanárok, se nem diákok.

A zárak lecseréléséről, internet lekapcsolásáról azt mondja, hogy "irodában alvás nem normális dolog. Az ember elé állok egy fenyegető sorfallal, még azt sem tudom, ki a vezetőjük a helyszínen, kivel tudok beszélni. Egy maszkos arctalan tömeggel állok szemben" - mondja Szarka.

"Nem vagyok legitim, de az aláírásom kell mindenhez, hogy lehet ezt levezetni?" - veti fel Szarka.

Szarka kifejti, hogy emberileg is rosszul esik neki, hogy nem beszélget senki vele, pedig ő már nagyon várja a pillanatot.

Mindeközben hozzáteszi: "Nem kapcsolok le vizet meg fűtést, amikor emberek vannak bent. [...] De ha ők lezárhatják előttem az utat, akkor vezetőként én is lezárhatok egy-két helyszínt, amelyiket én úgy gondolom."

"Nem én kezdtem" - teszi hozzá, és kifejezi, hogy nagyon szomorú, mert dolgozni ment oda. "Azt el tudom fogadni, hogy nem szeretettel fogadnak. De nem jutottunk el a megismerésig" - mondja.

"Nem ebből a világból jöttem. Én igazgatási ember vagyok, nem ismerem a művészvilágot" - tette hozzá.

Szarka szerint patthelyzet van, valamiféle gesztusokat kéne tenni, mert az "én lezárom, te lezárod" nem egy jó módszer. "Rossz érzés az embernek, hogy kívül reked a munkahelyén."

 

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.