Szarka: "Én is lezárhatok egy-két helyszínt, amelyiket én úgy gondolom"

  • narancs.hu
  • 2020. október 16.

Belpol

Az SZFE kinevezett kancellárja azt is kifejtette: "Igazgatási ember vagyok, nem ismerem a művész világot."

A csütörtöki állás szerint úgy tűnik, végleg lekapcsolták az internetet a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) Vas utcai épületében, majd a nagy fórumok fő helyszíneként használt Ódry Színpadról kipakolták a hallgatók személyes holmijait és a termet bezárták. Mindezek után az ATV-nek nyilatkozott Szarka Gábor, az egyetem kinevezett kancellárja.

Szarka nem finomkodta el az interjút, azon túl, hogy elismerte, az internetet ő kapcsoltatta le, és hozzátette, "hajlandó továbbmenni".

"Az, hogy egy fiatalember lázad, azzal önmagában nicns gond. A formával van a gond" - mondja. Szerinte patthelyzet van, ez a fajta anarchikus, belső feszültségekkel terhelt forma nem az, ami fiatalos. "Ez már abnormalitás" - mondja. Bár elismeri, hogy az egyetemi lázadások első lépése mindig a kampusz elfoglalása, mi más is lehetne, de szerinte "kell legyen egy eleje, közepe és vége".

Szarka szerint már kellenének a gesztusok, a higgadtság. Szarka - az eddigi Vidnyánszky-féle kommunikációval szemben - azt állítja, hogy az SZFE egy működő és színvonalas egyetem, "mindenki tudja, hogy ott van egy szakmai munka", amit épp a tiltakozásokkal számolnak fel.

Szarka szerint a 100 igazgatási dolgozóból 50 dolgozni szeretne, de ők se nem tanárok, se nem diákok.

A zárak lecseréléséről, internet lekapcsolásáról azt mondja, hogy "irodában alvás nem normális dolog. Az ember elé állok egy fenyegető sorfallal, még azt sem tudom, ki a vezetőjük a helyszínen, kivel tudok beszélni. Egy maszkos arctalan tömeggel állok szemben" - mondja Szarka.

"Nem vagyok legitim, de az aláírásom kell mindenhez, hogy lehet ezt levezetni?" - veti fel Szarka.

Szarka kifejti, hogy emberileg is rosszul esik neki, hogy nem beszélget senki vele, pedig ő már nagyon várja a pillanatot.

Mindeközben hozzáteszi: "Nem kapcsolok le vizet meg fűtést, amikor emberek vannak bent. [...] De ha ők lezárhatják előttem az utat, akkor vezetőként én is lezárhatok egy-két helyszínt, amelyiket én úgy gondolom."

"Nem én kezdtem" - teszi hozzá, és kifejezi, hogy nagyon szomorú, mert dolgozni ment oda. "Azt el tudom fogadni, hogy nem szeretettel fogadnak. De nem jutottunk el a megismerésig" - mondja.

"Nem ebből a világból jöttem. Én igazgatási ember vagyok, nem ismerem a művészvilágot" - tette hozzá.

Szarka szerint patthelyzet van, valamiféle gesztusokat kéne tenni, mert az "én lezárom, te lezárod" nem egy jó módszer. "Rossz érzés az embernek, hogy kívül reked a munkahelyén."

 

Figyelmébe ajánljuk

A magyar tehetséggondozó, ahol másképpen néznek a tinédzserekre

A Milestone Intézet 15 éve készíti fel sikeresen a világ legjobb egyetemeire jelentkező középiskolásokat, akiket autonómiára és felelősségvállalásra nevel. Az intézmény oktatási igazgatója szerint a legfontosabb, hogy a diákok megtalálják azokat a kérdéseket és témákat, amelyek őszintén foglalkoztatják őket. Ebben segítenek a Milestone-ban oktató szakemberek.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.