Úgy tűnik, 5800 helyett csak 2500 milliárd forintot kérünk az EU-tól

  • MTI/narancs.hu
  • 2021. április 25.

Belpol

Valami történhetett Orbán és Von der Leyen pénteki találkozóján.

Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter vasárnap reggeli rádióinterjújában számolt be Orbán Viktor és Ursula von der Leyen pénteki találkozójáról.

A tárgyalás egyik fontos kérdése Magyarország Helyreállítási és Ellenállóképességi Terve volt. Erről Gulyás az MTI összefoglalója szerint azt mondta: "Magyarország az elsők között nyújtja be tervét, amely az országnak járó több mint 2500 milliárd forintos vissza nem térítendő támogatásra vonatkozik majd, a 3300 milliárd forintot meghaladó hitelkeretre nem terjed ki."

A kormány eddig azt kommunikálta, hogy  a hitelkeretet is szeretné lehívni, és a helyreállítási terv nyilvános tervezete is 5800 milliárd forintról szól, ehhez képest újdonság, hogy Gulyás szerint a beadni tervezett dokumentum nem terjed ki a 3300 milliárd forintnyi kedvezményes hitelre.

Ezt az összeget persze később, a helyreállítási alapról szóló rendelet értelmében 2023 augusztusáig még igényelheti a kormány, ebben az esetben egy módosított tervet kell beadni. A hitelkérelem csúszása ugyanakkor azt jelenti, hogy idén kevesebb pénz érkezhet az országba a helyreállítási alapból, hiszen előlegként a teljes igényelt összeg legfeljebb 13 százalékát fizeti ki az Európai Bizottság, 5800 millird forintnál ez 750 milliárd lenne, 2500 milliárd esetén 325 milliárd.

Gulyás Gergely egyébként beszámolt arról is, hogy a jogállamiság kérdése csak említés szintjén került szóba Orbán és Von der Leyen megbeszélésén. 

"Magyarország modellértékű demokrácia" - jelentette ki Gulyás Gergely, majd aláhúzta, "mi a jogállamiság kérdését is fontosnak tartjuk, csak azt nem szeretjük, ha politikai vádakat fogalmaznak meg jogállami köntösben" a migrációt következetesen elutasító, a hagyományos európai értékek mellett kiálló országokkal szemben.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.