Vabank (Petr Hlobil, a CEE Bankwatch Network koordinátora)

  • Miklósi Gábor
  • 2002. július 11.

Belpol

Magyar Narancs: Miért tekintik problematikusnak, hogy a Világbank olajipari és bányászati projekteket finanszíroz?

Két héttel ezelőtt a Világbank és több európai, közép-ázsiai civil szervezet ötnapos tanácskozást tartott Budapesten a banknak a kitermelő iparágakban betöltött szerepéről. A nemzetközi pénzügyi szervezetek tevékenységét figyelemmel kísérő CEE Bankwatch Network (Közép- és kelet-európai Bankfigyelő Hálózat), bár nem látta sok értelmét az eszmecserének, elment, de csatlakozott a radikálisabb szervezetek ellenfórumához, utcai demonstrációihoz is. Petr Hlobilt, a Bankwatch nemzetközi olaj- és klímakoordinátorát még a fórum előtt kérdeztük a Világbank finanszírozási politikájával kapcsolatos fenntartásairól.

Petr Hlobil: Ezeknek a projekteknek a hasznából nem, vagy csak elenyésző mértékben részesülnek a helyi lakosok, akiket nem tájékoztatnak megfelelően a kockázatokról. A kitermelő iparágak helyileg erősen környezetszennyezők és egészségrombolók, exportfüggőségbe, adósságspirálba és gyakran társadalmi, politikai konfliktusokba taszítják az adott országot, nem is beszélve a fosszilis tüzelőanyagok elégetésének a bolygó klímájára gyakorolt hatásáról.

MN: De Azerbajdzsán, Grúzia vagy a Kirgiz Köztársaság nyilván nem tiltakozik az ölébe hulló olaj- és aranydollárok miattÉ

PH: A kitermelés bevételein általában igazságtalanul osztoznak a kitermelő cégek az állammal. A kitermelők rendszerint nem állami tulajdonúak, hanem multinacionális vállalatok, és a legmesszebbmenőkig kihasználják az adott rezsim gazdasági és politikai instabilitását. A bevételi források számának szűkülése túlságosan kiszolgáltatottá teszi az ország gazdaságát, mert a fő exportcikk, például az olaj világpiaci áringadozása tervezhetetlenné teszi a bevételeket. Azerbajdzsánban az olajjövedelmek mindemellett egy elkülönített, az elnök ellenőrzése alatt álló alapba kerülnek, amire a parlamentnek nincs is rálátása. A Világbank növekvő társadalmi igazságtalanság mellett instabil gazdaságok kialakulásában segédkezik, ahelyett, hogy a fenntartható fejlődésre koncentrálna.

MN: Miért fektet ekkora hangsúlyt a Világbank a kitermelő iparágakra? A megtérülés biztonságossága a fő szempont, vagy vannak politikai okok is?

PH: Így egyben tudnak óriási hiteleket kihelyezni, ami egyszerűsíti a dolgukat, és a bank belső premizálási rendszere is a hitel összegén alapul. Az olajkitermelés és a nemesfémbányászat - elsősorban a környezeti hatások miatt - üzletileg kockázatos, ezért a piaci hitelek nagyon drágák. Ha azonban a kitermelő vállalat olcsóbban, a közszférában is hozzá tud jutni pénzhez, javul a megtérülés. A Világbank a részvényes országoktól származó közpénzeket helyezi ki hitelként. A világbanki hitelekre a többi hitelező referenciaként tekint, ezért a célország igyekszik jó feltételeket biztosítani az ilyen pénzekkel finanszírozott vállalkozásoknak: a világbankos és az ahhoz hasonló projektek rengeteg kedvezményt, adómentességet és előjogot élveznek.

MN: Mondana példát?

PH: Az Agip Kazahsztánban a csővezetékeket és az egyéb berendezéseket 25 százalékos amortizációs rátával írhatja le, míg a szigorúbb országokban ez az arány 4-5 százalékos. Ez hihetetlenül kedvező lehetőség.

MN: Beszéljünk a politikai okokról.

PH: A kitermelők a világ legnagyobb vállalatai, amelyeknek nagyon jó kapcsolataik vannak a Világbankkal, és hatalmas a politikai befolyásuk a bank fő részvényes országaiban, mindenekelőtt az Egyesült Államokban.

MN: A fő részvényesek eszerint olyan külföldi projektek finanszírozását szorgalmazzák, amelyek gazdaságilag a multik és az ő érdekükben állnak?

PH: Persze, de ezt nyíltan vállalják is. Ha megnézi például az Egyesült Államok energiatervét, abban szó van a Baku-Supsa-csővezetékről, amely Azerbajdzsánt Grúzián és egy török kikötőn keresztül összeköti az Egyesült Államokkal. A fő részvényesek nyomást gyakoroltak a Világbankra és az EBRD-re (Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank), hogy finanszírozza a projektet. Pedig az már most látható, hogy közpénzek igénybevétele nélkül ez a csővezeték nem lenne gazdaságos, ezt még a British Petroleum igazgatója is elismerte.

MN: A Világbank szerint, ha nem vállalnának részt a kitermelésben, a környezeti és társadalmi szempontokat a tisztán piaci hitelezők még kevésbé vennék figyelembe.

PH: Egyrészt kiábrándító, hogy a Világbank figyelméből csak ilyen kevésre telik, másrészt a részvételével éppen hogy legitimálja ezeket a kockázatos beruházásokat, és odacsábítja azokat a magánhitelezőket, akik különben távol maradnának.

MN: Vannak a Világbanknak olyan kitermelő beruházásai, amelyekkel elégedettek?

PH: A kitermelő iparágakkal kapcsolatos projektek egyik fő problémája a jó példák hiánya: semmilyen pozitív hatást nem tudnak felmutatni. Ez egy rossz modell, meg kéne állni, és más úton menni tovább. Kis- és középvállalkozásokat, a megújuló energiaforrások hasznosítását, a hulladék-újrafeldolgozást kellene finanszírozni.

MN: Milyen garanciákat javasolnak beépíteni a Világbank döntéshozó mechanizmusába, hogy felelősségteljesebb döntések szülessenek?

PH: Nincs szükség új javaslatokra, mert a Világbank a meglévő biztonsági követelményrendszereket is folyamatosan figyelmen kívül hagyja, betartásuk esetén ugyanis nem finanszírozhatna kitermelési projekteket.

MN: Hogyan lehetne érvényt szerezni a szabályozásoknak?

PH: Például úgy, hogy azokat már a projekt tervezésénél figyelembe veszik. Mert hiába működik ellenőrző bizottság (inspection panel) és ombudsman, ha ezeknek az intézményeknek a projektek korai fázisában nincs lehetőségük vizsgálódni, és mire esetleg kiderül, hogy a bank megszegte a saját előírásait, a projektet már jóváhagyták, vagy be is fejezték.

MN: Mennyire átláthatók a Világbank programjai?

PH: Próbálják javítani az információs politikát, de az még messze van az optimálistól. Fontos dokumentumok - mint egy-egy projekt monitorjelentése - egyáltalán nem hozzáférhetők. Míg Washingtonban majdnem minden olvasható, addig az esetleg kitelepítendő, munkájukat elvesztő, egészségükben károsuló helyiek az alapvető információknak sincsenek a birtokában. A környezeti hatástanulmányt le sem kell fordítani a helyi nyelvre, tehát például az azeriek egy olyan faluban, ahol nincs se áram, se telefon, nem sok hasznát veszik az interneten olvasható, angol nyelvű dokumentumoknak. Ráadásul a közvélemény rendszeresen két hónappal a jóváhagyás előtt értesül a projektekről, amikor már nincs sok idő reagálni és változtatni, de sokszor egyáltalán nem derül ki, hogy egy projekt beindult.

MN: Önök részt vesznek a konzultáción és a párhuzamos rendezvényeken is.

PH: A civil szervezetek már évek óta kritizálják a bankot amiatt, hogy belefolyik a kitermelő iparágak finanszírozásába. Két éve Prágában a Világbank elnöke beleegyezett, hogy független, külső vizsgálat tisztázza a bank szerepét. Ám kiderült, hogy túl veszélyes, amit James Wolfensohn megígért, ezért elkezdték bagatellizálni. A független jelentések csak azután kerülhetnek a legfelső irányító testület elé, ha azokat a bank igazgatósága elfogadja, de még a belső ellenőrző szervek munkáját is adminisztratív akadályokkal nehezítik. Próbálják továbbá korlátozni a budapestihez hasonló konzultációkon részt vevő civilek számát, a konzultációk költségvetését. Bár nem tartjuk hatékonynak a konzultációkat, fontos, hogy az aggodalmaink rendre elhangozzanak. Együttműködünk ugyanakkor azokkal a civil szervezetekkel is, amelyek nem óhajtanak segédkezni a Világbank pr-akcióihoz.

Miklósi Gábor

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.