Vitatott színházépítés Debrecenben - Fél véka ezüstér', fél véka aranyér'

  • Ocskai Tímea, Vass Dávid
  • 2009. április 16.

Belpol

2010-re csúszik a Latinovits munkanéven futó új debreceni színház átadása, ugyanis a városnak nincs pénze a milliárdos nagyságrendű technikai berendezésekre. A színházépítés körüli fejetlenséget szakmai viták tetézik; sőt, az sem egyértelmű, szükség van-e egyáltalán az új intézményre.
2010-re csúszik a Latinovits munkanéven futó új debreceni színház átadása, ugyanis a városnak nincs pénze a milliárdos nagyságrendű technikai berendezésekre. A színházépítés körüli fejetlenséget szakmai viták tetézik; sőt, az sem egyértelmű, szükség van-e egyáltalán az új intézményre.

Az új teátrum falait felhúzták a debreceni Fórum bevásárlóközpont épületén belül, de üresen áll, senki nem használja. A helyi MSZP a színházépület eladását javasolja a városvezetésnek, az viszont nem hajlandó rá.

Debrecen működő színházának, a Csokonainak nincs kamaraterme. Mivel a régi Kölcsey Kulturális Központot lebontották, elveszítették stúdiótermüket. "Béreljük a Víg mozi épületét, de ez nem egy otthon. Van egy stúdióterem, ami próbaterem volt, oda be tudunk ültetni 60 embert,

csak a tűzoltók meg ne lássák,

hogy milyen elrendezésben. Abból indult ki a dolog, hogy épüljön egy nagy kamaraterem, ez aztán kinőtte magát" - mondta Vidnyánszky Attila, a Csokonai igazgatója. Az egyik első koncepció szerint a helyi SZDSZ volt székházának könyvtárát alakították volna át stúdióvá, ami néhány százmillióba került volna. Mivel a Csokonai évente bő egymilliárd forint közpénzből gazdálkodik, ez a projekt könnyen finanszírozható lett volna az önkormányzattal karöltve. Egy másik elképzelés szerint a teátrum előkészítését a színház felújításával lehetett volna összefűzni, hiszen ez utóbbi is régóta várat magára - a városvezetés szerint pusztán politikai okokból nem részesülnek kormánytámogatásban. A terv szerint a város kifizette volna a Csokonai felújítását, és benne az emeleten egy stúdióterem kialakítását, ám ettől végül elálltak, és a különálló ingatlan mellett döntöttek.

Amikor Halász János kulturális alpolgármestert a Latinovits körüli vitákról kérdeztük, határozottan kijelentette: "A színház körül nincs vita. A színházra szükség van, aki ért hozzá, az tudja." A színház létjogosultságát azonban többen kétségbe vonják a szakmán belül is. Csutka István, aki 2001-2005 között nyereségesen igazgatta a Csokonait, árnyaltabban fogalmaz: "Ha van rá fedezete a városnak, új épületre szüksége van a színháznak, az nem kérdés, és jó, hogy legalább valahol épül új színház. Ha majd ki is használják, akkor megéri." A helyi szocialisták az elejétől nem nézték jó szemmel az egészet. "A város ezt nem engedheti meg magának. Alapvetően rossz tervek alapján készült ráadásul" - mondta Zsiros Zsolt, az MSZP városi elnöke. Kósa Lajos polgármester szerint viszont csak a közel 10 ezer négyzetméteres, 350 férőhelyes Latinovits oldhatja meg a színház jelenlegi infrastrukturális problémáit.

A Latinovitsot az ötlet megszületésétől kísérleti előadásoknak is helyet adó művészszínháznak szánták, míg a Csokonai épületében a populárisabb, zenekari árkot igénylő, széles közönséget vonzó darabokat játszanák. Turi Gábor egykori kulturális alpolgármester szerint "manapság legtöbben a kikapcsolódás igényével járnak színházba, a fajsúlyosabb kérdésekkel foglalkozó darabok sok embert hidegen hagynak. A Latinovitsot várhatóan szűkebb, értelmiségi közönség fogja látogatni. Egyre szűkebb a kultúrafogyasztó réteg, recessziós időszakot élünk. Ilyen értelemben a Latinovits felépítésével széllel szembe hajózik a város." A Csokonai egykori igazgatója, Csányi János szerint "egyetlen színház nem jelent elég nagy közönségkoncentráló erőt. A szakmai közegre is pozitívan hatna az új kamaraszínház és az épületben helyet kapó akadémia."

A Latinovits építése összefonódik Csányi János nevével, bár az ötlet már korábban - először 2000-ben - fölmerült. A terv szerepelt az Európa Kulturális Fővárosa (EKF) 2010 címre pályázó település programcsomagjában is. Csányinak volt már tapasztalata színházépítésben (Sopron, illetve a Bárka), igazgatói kinevezését és nagyra törő elképzeléseit a városvezetés eleinte maximálisan támogatta.

A színházépítésre meghirdetett tendert az a Dexium Ingatlanfejlesztő Kft. (a Nívó Generál cégcsoport tagja) vitte el, amelyik akkor éppen az új piactömb, a leendő színháznak teret adó Fórum építését végezte. Több forrásunk is úgy nyilatkozott, hogy a pályázatot kifejezetten a Dexiumra írták ki (lásd: Kofátlanság, Magyar Narancs, 2007. január 25.). Mindenesetre egyedül a Dexium pályázott és vállalkozott arra, hogy 2009-ig saját zsebből előfinanszírozza a város színházépítési beruházását - a Fórum épületében (annak felső emeletein), amely elsőre szokat-lan helynek tűnik színház kialakításához. A város

négy év alatt törleszti

az árat a cégnek az átadástól számítva: évi csaknem 768 millió forint plusz áfát. Ám mivel tavaly nem folyósították a színházépítésre fölvett hitel első részletét, 2009-ben több mint másfél milliárd forintot kell a városnak erre a célra kifizetnie.

A 2010-es EKF-pályázathoz Csányi aprólékos tanulmányt készített egy minden igényt kielégítő színházról. Több verziót is végiggondoltak, de takarékossági okokból a koncepción időnként kénytelenek voltak módosítani. Csányi szerint a tervekre sokáig vevő városvezetés hozzáállása a 2006-os választások után - amikor is Debrecen ellenzéki település maradt - megváltozott, majd a következő évben tovább rontotta a helyzetet, hogy "utolérte a várost az ország rossz helyzete". 2006 végén Kósa bejelentette, hogy a Latinovits építése és a Csokonai fejlesztése elhúzódik. A koncepció miatt kiéleződtek a konfliktusok, Csányi viszont hajthatatlan volt, ragaszkodott az ütemtervhez. Közben nézeteltérései támadtak egyes olyan városi vezetőkkel, akik kezdettől ellenezték a Latinovits megépítését, és akik állítólag Kósa döntésével is szembehelyezkedtek. Ráadásul 2006 végére a Csokonai Színház mérlege sokmilliós kötelezettség-túllépést mutatott, és 2007 tavaszán Csányinak emiatt távoznia kellett a színház éléről, mi több, az ígéretek ellenére az épülő Latinovits folyamataiba sem szólhatott már bele. Vitatott, hogy Csányi menesztése pusztán szakmai döntés volt-e, és a kötelezettség-túllépés a kevés ideje hivatalban lévő, ám makacs színigazgató esetében nem csak ürügy volt-e. (Az ugyancsak debreceni Modem művészeti központ nemrég 40 millió forintos hitelt kényszerült felvenni, Gulyás Gábor igazgatót mégsem menesztették.)

Csányi távoztával leállították a programokat is. Kósa Lajos, aki nélkül nem születhet döntés Debrecenben, a pénzhiány miatt azonnal módosíttatta a terveket. Lecserélték menet közben az építészirodát is: az engedélyezési terv még a Finta Stúdióé, a kivitelezési terveket már a Bán Iroda jegyzi - az új iroda kijelölésében Fintáék is egyetértettek. Utólag sok helyen funkcionálisan indokolatlanul változtattak a terveken: például kivettek egy emeletet, így nem lesz karzat, és a csökkenő belmagasság miatt az orfeum kihasználási lehetőségei is szűkültek, továbbá a többfunkciós színpad kialakítása is kivitelezhetetlenné vált. A koncepció átírása után a nézőtér most kifejezetten ideális táncelőadásokhoz - mondta Szabó Tamás János DLA, a Finta Stúdió munkatársa. A megváltozott színházi koncepcióhoz illeszkedő, szerzői jogot érintő építészeti módosítások a Finta Stúdió mint eredeti szerző instrukciói alapján és felügyelete mellett készültek el. Az építész hozzátette: könnyen balul sülhetett volna el, hogy felborították a tervezési struktúrát, de véleménye szerint végül sikerült a módosított színházi koncepcióhoz és a lehetőségekhez illeszkedő megfelelő megoldásokat találni - ebben Bán Ferenc irodája partner volt. Mint hangsúlyozza, a változtatások a megrendelő felől jöttek, az új színházigazgató koncepciója alapján.

Feltűnő még a díszletraktár hiánya is: erre a célra a színház a debreceni reptér hangárjait béreli, pedig ezt a költséget is megspórolhatták volna, ha a komplexumon belül találnak erre megoldást.

Eredetileg 2008 első

negyedévében kellett volna átadni az épületet, és a nyitó előadást is tavaly tartották volna. A csúszás oka, hogy nincs kormányzati pénz a technikai berendezésekre, és olyan pályázat sincs, amiből mindezt fedezhetnék. A városvezetés elsősorban a 2010-es várható kormányváltástól remél anyagi segítséget. A technikai költségek a hallott kalkulációk alapján viszonylag széles sávban, fél- és kétmilliárd forint között mozognak. Tavaly év végén a városvezetéshez közel álló forrásunk 2009 őszét jelölte meg lehetséges megnyitónak, a napokban viszont már arról értesültünk, hogy semmi esély a 2010 előtti kapunyitásra. A volt alpolgármester, Turi már tavaly így látta, Vidnyánszky Attila viszont októberben még abban reménykedett, hogy idén tavasszal megtarthatják az első bemutatót a Latinovitsban.

"Komplex létesítmény nagyon nagy költségekkel. Talán faragtak valamit a méretekből, de gondot fog okozni a városnak a két épület fenntartása. Csak az üzemeltetés kb. 300 millió forintba kerül majd évente, a törlesztést nem számítva" - figyelmeztet Turi Gábor.

A több tízmilliárdos devizahitellel küszködő Debrecen büdzséje megérzi majd a Latinovitsot, ugyanis az építés költségei 4-6 milliárdra rúgnak. A hiteltörlesztésen kívül ráadásul számolni kell a vélhetőleg nem csekély fenntartási összegekkel is. Októberben Vidnyánszky 150-160 millióra taksálta az új teátrum éves üzemeltetési költségét. Halász János szerint azonban "ez attól függ, hogy a színházépületben milyen technikai berendezések lesznek". Halászt arról is faggattuk, hogy miből fedezik a fennmaradó költségeket és a törlesztést, amire azt válaszolta: "A baloldali kormány diszkriminálja a várost, és nem ad pénzt a beruházásokra."

A Latinovits épülete - vagy hívják végül bárhogyan - illik Debrecen dinamikusan fejlődő arculatába. Hogy valóban szükség volt-e a beruházásra, egyelőre nem világos. A debreceni politika szemmel láthatóan azon munkálkodik, hogy a 2010-es EKF kihívásaival egyre nehezebben küszködő (most még) szocialista Pécs helyett fideszes alternatívát kínáljon, és akár eladósodás árán is "bezzegvárossá" nője ki magát.

Ez készül

A bevásárlóközpont felső szintje praktikus megoldás abból a szempontból, hogy nem kell alapokat ásni, nem kell külön parkolóházról gondoskodni, ingatlanrendezésre sincs szükség, és az sem mellékes, hogy a Csokonai Színház Kossuth utcai épülete pár perces séta. A régi elképzelések egy hatezer négyzetméteres épületről szóltak, ez Csányi tanulmányában már 10 ezerre bővült. A komplex létesítményben a kamaraszínház mellett helyet kapott ugyanis egy stúdiószínpad, egy próbaterem, egy orfeum (színészek közösségi helye, büfé), tetőterasz, egy leendő színiakadémiának helyet adó tantermek, valamint irodák, mert a színházvezetés is átköltözik a Latinovits épületébe.

Viszonyok

A helyi politika Debrecenben is saját képére szabja a városi kulturális életet. "Politikai testület politikai döntést hoz, és ez természetes, a szakmai viszont nem mindig hoz szakmait" - összegez Csutka István. Csányi János szerint nem politikailag, hanem szakmai fejlődésben kell, hogy alternatívát jelentsen Debrecen. "A politika persze benne van, de ne ez legyen a cél, ne váljon a színház politikai tereppé, mert ez visszaüt, mint a Merlinnél, vagy anno a Nemzetinél. Ilyenkor a szakma húzza a rövidebbet."

Csányi egyévesre sikeredett mandátuma után Vidnyánszky Attila vette át a vezetést először ideiglenesen, majd rendes, kinevezett igazgatóként. Vidnyánszky (a főként jobboldali szimpatizáns színházi vezetők alkotta Magyar Teátrumi Társaság tagja) erősen kardoskodik a színháztörvény ellen, amit elrontott kommunista szüleménynek tart.

Mint megtudtuk, Vidnyánszky Attila a kifutó előadások díszleteit, jelmezeit Debrecenből Beregszászra menekíti (ő az Illyés Gyula Magyar Nemzeti Színház alapítója, valamint évekig igazgatója és főrendezője). Erről Turi úgy nyilatkozott: "Debrecen segít a beregszászi társulaton, mert az minimális költségvetésből gazdálkodik, alig kap támogatást. A színházmegújító koncepció része volt, hogy ha Vidnyánszky idejön, Debrecen kinyújtja a karját Beregszász felé."

A Csokonai évek óta nem kapott állami támogatást rekonstrukcióra, amit a színházvezetés politikai okokra vezet vissza. Ám nem egy pályázatot azért bukott el a város, mert a kiírás követelményeivel ellentétben nem volt teher-, per- és igénymentes a Csokonai épülete - így a pályázat is értékelhetetlen volt. Turi szerint ezek viszont csupán mondvacsinált indokok az elutasításra, hiszen a jelzálogot át lehetett volna vinni más épületre.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."